افزایش دو برابری تعداد بیماران مبتلا به نارسایی کلیه طی ۵ سال آینده

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور از افزایش دو برابری تعداد بیماران مبتلا به نارسایی و کم کاری کلیه طی ۵ سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۶۳۴۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، محسن عظیمی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری پانا گفت : کار اصلی کلیه ها حفظ تعادل شیمیایی بدن است آنها مواد زاید و مایع اضافی را از خون تصفیه کرده و به صورت ادرار دفع می‌کنند. البته تنظیم فشارخون، تولید موادی برای پیشگیری از کم خونی، تنظیم مواد معدنی خون و ... از عملکردهای دیگر کلیه است. به عبارتی ماموریت اصلی کلیه ها حفظ تعادل الکترولیتی بدن و کمک به ادامه حیات انسان است در واقع بدون کلیه نمیتوان زندگی کرد.

وی افزود : شایعترین علت نارسایی و کم کاری کلیه ، ابتلا به فشارخون و بیماری دیابت است. بصورتی که بیماری دیابت به رگ‌های متوسط و کوچک خون در افراد مبتلا آسیب می‌رساند و باعث ایجاد نارسایی در عضوهایی مانند کلیه و چشم می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه اظهار داشت : طبق آمارها بیش از ۴۶ هزار بیمار نارسایی پیشرفته کلیه در کشور وجود دارد و سالانه بین ۳ تا ۵ هزار نفر به تعداد بیماران کلیوی اضافه می‌شود و بدین ترتیب افزایش دو برابری تعداد بیماران در کشور طی ۵ سال آینده قطعی خواهد بود و این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به نارسایی و کم کاری کلیه از بیماری خود خبر ندارند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه تشخیص و درمان بموقع در نارسایی و کم کاری کلیه اهمیت زیادی دارد اضافه کرد : انجام تست‌های غربالگری ساده و کم‌هزینه مانند آزمایش ادرار و اندازه‌گیری کراتینین از روشهای تشخیصی این بیماری بوده و بهترین اقدام برای مبارزه با این بیماری، مراجعه منظم و دوره‌ای به پزشک است.

دکتر محسن عظیمی نژاد در پایان گفت : با تشخیص زودهنگام فشارخون میتوان از عوارض آن مثل نارسایی کلیه ، سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار