داریوش مؤدبیان در گفتگو با پانا:
پرداخت به تاریخ از مسائل مهم پیش روی تئاتر بوده است
داریوش مؤدبیان، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، به تماشای نمایش مروارید، اثر قطب الدین صادقی نشست.
داریوش مؤدبیان در حاشیۀ نمایش «مروارید» اثر قطب الدین صادقی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا؛ ضمن ابراز خرسندی از تماشای این اثر، با اشاره به این امر که رجوع به تاریخ، تعمیم آن و گذر از تاریخ برای پرداخت به عنوان یک موضوع در هنر، از روز نخست همواره یکی از مسائل مهم پیش روی تئاتر بوده است، گفت: این امر جایی پیش می رود که ارسطو معتقد است نمی شود تاریخ را به روی صحنه آورد و نمایشی کرد، اما بعدها بزرگانی مثل شکسپیر ثابت می کنند که تاریخی دیدن، مکانیزم تاریخ، پویایی و تعمیم آن را چگونه می شود در مقابل چشمان نشان داد.
مؤدبیان با رجوع قطب الدین صادقی به یک اثر تاریخی را رجوعی قابل تحسین و تأمل برشمرده و افزود: به نظر می رسد که قطب الدین صادقی با کوشش خود در تولید این اثر، با رجوع به تاریخ و مهم تر از همه یک متن تاریخی مثل جهانگشای جوینی در واقع می خواهد بگوید که حضور مردم در بخشی از تاریخ به عنوان قدرت و سرمایۀ ملی محسوب می شود و در دل همگان جای می گیرد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: بعضی وقت ها برای این که غاصبی می خواهد این سرمایه را به دست بیاورد، باید همه را به کشتار بکشد و این نظامی است که می تواند در حال حاضر نیز وجود داشته باشد و برای مخاطب امروز نیز دور از ذهن نیست.
وی در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این امر که قطب الدین صادقی در این اثر می توانست فراتر و گسترده تر از موضوع مروارید به قضیه نگاه کند و اجرای نمایش را گسترش دهد تا به همۀ ابعاد ماجرا بپردازد، اظهار داشت: صادقی در این اثر تنها به مسألۀ مروارید پرداخته، متن را در دل یک شخصیت قرار داده و سرمایۀ اصلی را در دستان او قرار داده بود، و از همین رو توانست برای عموم مخاطبان قابل پذیرش باشد.
مؤدبیان در پایان اظهار امیدواری کرد: منتظر آثار دیگر دکتر قطب الدین صادقی هستیم و امیدوارم، همان طور که قول دادند به زودی کارهای دیگر ایشان را به روی صحنه ببینیم.
ارسال دیدگاه