مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در نشست خبری
انجام وظیفه ما را سیاسیکاری قلمداد نکنید
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: ما مدیران دولت تدبیر و امید هستیم و مدیرانی را منصوب میکنیم که همراه دولت باشند، گرچه با نیروها با نگاه به اندیشه سیاسیشان برخورد نمیکنیم اما قبول نمیکنیم که در اجرای سیاستهای دولت چالش ایجاد کنند.
به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، سیدعلی قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران، ماه خرداد را ماه سرنوشتساز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نامید و اظهار داشت: «انقلاب اسلامی از ماه خرداد آغاز شد و با سوم خرداد ۶۱ سالروز آزادسازی خرمشهر و دوم خرداد سال ۷۶ که آغازی برای ایرانی نوین بود، تداوم یافت و در آستانه خردادماه سال جاری نیز با حضور بیش از هفتاد درصدی مردم در انتخابات به حماسهای دیگر درست یافت.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران دستگاه تعلیم و تربیت را در تمامی کشورها پایه و اساس توسعه دانست و گفت: «توسعه کشور منوط به نیروی انسانی توسعه یافته آن است که تربیت این نیروها در دستگاه آموزش و پرورش صورت میگیرد.»
قاسمی دستگاه آموزش و پرورش را دستگاهی حاکمیتی خواند و افزود: «حاکمیت در سیاستگذاری این دستگاه مستقیم یا غیرمستقیم نفوذ دارد و به حال خود رها نمیشود و از آنجاکه آموزش و پرورش در همهی حوزهها تأثیرگذار است، مورد توجه و تمرکز حاکمیت است.»
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به همهی اقشار و صنوف خدمات آموزشی و تربیتی ارائه میدهد، گفت: گسترهی این دستگاه به لحاظ فیزیکی یا شرح وظایف برابر با چندین دستگاه است و درواقع فراوزارتخانه است، بنابراین مدیریت کردن آموزش و پرورش ساده نیست.»
موظف به ثبت نام هر لازمالتعلیمی هستیم
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه موظف به ثبتنام از هر لازمالتعلیمی هستیم، گفت: «در مورد هر کسی که در سن دانشآموزی است موظف به فراهم کردن فرصت تعلیم و تربیت برای او هستیم.»
قاسمی با اشاره به ثبتنام پایهاولیها از اول خردادماه گفت: «ثبت نام پایهاولیها در دو مرحله است مرحله اول پیشثبتنام که شامل معرفینامه گرفتن از مدرسه محل سکونت دانشآموز است برای معرفی به پایگاه سنجش و مرحله دوم پس از انجام مراحل سنجش است که ثبت نام اصلی صورت میگیرد.»
وی با اشاره به ثبت نام ورودیهای تمامی مقاطع سهگانه با حضور اولیا و دانشآموزان، اظهار داشت: «ثبتنام میانپایهها بعد از اعلام نتایج خود به خود در همان واحد آموزشی که بودهاند، انجام میشود چراکه اصل به ادامه تحصیل در همان مدرسه است مگراینکه تقاضای انتقال به مدرسه دیگر داشته باشد.»
قاسمی با تأکید بر اینکه سیاست آموزش و پرورش بر ثبتنام هر دانشآموز در نزدیکترین واحد آموزشی به محل زندگیشان است، گفت: «پیش از دولت تدبیر و امید در مازندران مدارس حاشیه شهرها و روستاها بسیار کمجمعیت شدند چراکه دانشآموزان برای ثبت نام به مرکز شهر مراجعه میکردند که دو آسیب در پی داشت؛ یکی اینکه کلاسهای مدارس مرکز شهر متراکم و مدارس روستایی کمجمعیت میشدند که به هزینه بالا و کیفیت آموزشی پایین منجر میشد.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: «تمام مدیران مدارس موظف هستند دانشآموزان را براساس محل سکونت و جغرافیای مدرسه ثبت نام کنند و مجاز نیستند مبلغی به غیر از حق بیمه دانشآموز و هزینه کتب درسی از اولیا مطالبه کنند.»
ملاک هدایت تحصیلی معدل کل نیست
قاسمی ضمن بیان اینکه نگاه ما به هدایت تحصیلی باید واقعبینانه و به دور از تحمیل عقیده بر دانشآموز باشد، گفت: «۳۹ هزار و ۹۰۰ دانشآموز پایه نهم در آستانه هدایت تحصیلی در استان داریم که با توجه به توانمندی و استعداد، امکانات منطقه آموزشی و اقتضائات اشتغالشان در آینده نسبت به رشته تحصیلی خود تصمیم میگیرند.»
وی ملاک هدایت تحصیلی را معدل درس عنوان کرد و گفت: «برخلاف سالهای گذشته ملاک هدایت تحصیلی معدل کل نیست و معدل درس هست به این صورت که برای هر رشته تحصیلی دروس پایه تعریف شده و برای آن نمره حداقلی در نظر گرفته شده که اگر دانشآموز به آن حداقل دست یافت میتواند وارد آن رشته شود.»
قاسمی با اشاره به ۳۵ نمره منوط به فعالیتهای علمی دانشآموزان در هدایت تحصیلی افزود: «نظر والدین ۵ نمره، نظر دانشآموز ۱۰ نمره، نظر مشاور ۱۰ نمره و نظر معلم نیز نمره دارد که مجموعا مابقی ۶۵ نمره را شکل میدهد.»
وی ضمن اذعان به استقبال رو به رشد دانشآموزان به هنرستانها گفت: «واحدهای آموزشی که در شهرستانها قابلیت تبدیل شدن به هنرستان را دارند، شناسایی کرده و مدیران اداره های شهرستانها با بهرهگیری از منابع سازمان نوسازی و مشارکت مردمی آنها به هنرستان تبدیل میکنند تا چالش کمبود فضای آموزشی رفع شود.»
بی اعتماد کردن جامعه به معلمان آسیب هویت و اصالت است
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را حاکم بر سیاستها و برنامهها قلمداد کرد و گفت: «تمامی اسناد دیگر ذیل این سند تعریف میشوند و سند ۲۰۳۰ نیز همین حکم را دارد و آن بخشی از آن قابل اجراست که ناقض سند تحول بنیادین نباشد.»
وی طرح مسائلی مانند آنچه در مورد سند ۲۰۳۰ گفته شده است را خارج از انصاف دانست و گفت: «بی اعتماد کردن افراد جامعه به دستگاه تعلیم و تربیت و معلمان درواقع بی اعتماد کردن آنان به هویت و اصالت است و لطمه زدن به خود جامعه خواهد بود.»
قاسمی مدیریت مشارکتجویانه را از مسائل مورد توجه دستگاه آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد و گفت: «بر این اساس با دستگاههایی مانند حوزه نیرو شامل اداره کل گاز، برق منطقه و آب منطقهای استان موافقتنامههایی امضا کردیم تا آموزش مواردی مانند صرفهجویی و مصرف بهینه را مدنظر قرار دهند و همین به صرفهجویی ۱۰۰ میلیاردی شرکت توزیع نیرو شد.»
نقل و انتقال نیروی انسانی به مدیران ادارات واگذار شد
وی اصل نقل و انتقال و ساماندهی نیروی انسانی را بر بهرهمندی تمامی کلاسهای درس از حضور معلم عنوان کرد و گفت: «نقل و انتقال به مدیران اداره های آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق واگذار شده است که با اولویت قرار دادن بهرهمندی هر کلاس درس از معلم، آن را انجام میدهند.»
قاسمی با رد هرگونه جذب نیرو خارج از ضوابط و قوانین گفت: «نگاه ما به مدیریت آموزش و پرورش امنیتی نیست و رویکرد ما زدودن فضای امنیتی و بیقانونی است.»
وی تأکید کرد: «در طی سه سال اخیر اصرار ما بر روی کار با برنامه بود و همین باعث شناخته شدن این دستگاه به عنوان دستگاهی با مدیریت برنامهمحور شده است.»
در سال گذشته نیاز به جذب مربیان پیشدبستانی نداشتیم
قاسمی با بیان اینکه در سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی مجوز در اختیار گرفتن نیرو به صورت حقالتدریسی در صورت نیاز را به ما داد، گفت: »در سال ۹۴ علیرغم مازاد نیرو، برخی نیروهای پیشدبستانی را جذب کردیم اما در سال ۹۵ نیاز نداشتیم و در سال ۹۶ نیز در صورت نیاز جذب خواهیم کرد والا تکلیف قانونی در این مورد نداریم.»
انجام وظیفهی ما را سیاسی قلمداد نکنید
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با انتقاد از اینکه انجام وظیفه ما را سیاسیکاری قلمداد میکنند، گفت: «ما مدیران دولت تدبیر و امید هستیم و مدیرانی را منصوب میکنیم که همراه دولت باشند، گرچه با نیروها به نگاه به اندیشه سیاسیشان برخورد نمیکنیم اما چنانچه در اجرای سیاستهای دولت چالش ایجاد کنند، با آنان برخورد خواهد شد.»
قاسمی افزود: «ما در پی تحقق برنامههای دولت و سود جامعه هستیم تا مردم بدون لکنت و با فراع بال با ما صحبت کنند و آنانکه شایستهتر و به شاخصها نزدیکترند منصوب شوند.»
ارسال دیدگاه