مدیر مؤسسه مردم‌نهاد جَهَک در گفتگو با پانا

تنوع داوطلبان جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در مازندران ستودنی است

مدیر مؤسسه مردم‌نهاد جَهَک گفت: داوطلبان حضور در کارگاه‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در مازندران از قشرهای مختلف بوده که اتفاقی ارزشمند و ستودنی است.

کد مطلب: ۶۲۷۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان از سال گذشته با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتاب‌فروشی، انتخاب و خرید کتاب و مطالعه و بحث درباره کتاب آغاز به کار کرد و در خردادماه سال جاری دومین دوره خود را در مازندران پی گرفته است. در این طرح چند سازمان مردم‌نهاد مانند جهک (جریان هم‌خوانی کتاب)، انجمن سیمرغ و کانون توسعه نیز همکاری دارند. فریبا اقدامی مدیر مؤسسه جَهَک در حاشیه برگزاری کارگاه‌های این جام در ساری در گفتگو با خبرنگار ما جام باشگاه‌های کتابخوانی را پروژه‌ی بزرگی اعلام کرد که با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد ترویج کتاب‌خوانی، شبکه‌های شهرهای دوستدار کتاب و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

اقدامی درخصوص اقدامات اولیه این جام توضیح می‌دهد: «در ابتدای امر یک تیم 30 نفره از مروجان کتاب‌خوانی سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد که در چند دهه اخیر فعالیت داشته‌اند، تشکیل شد و کار را به عهده گرفت. اتفاق خوب این است که دفتر مطالعات فرهنگی وزارت ارشاد که یک دستگاه دولتی است در کنار سازمان‌های غیردولتی به اجرای این طرح همت گمارده است.»

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته جام باشگاه‌های کتابخوانی از هفته آخر شهریور تا پایان آبان‌ماه در 15 شهر کشور راه‌اندازی شده است، می‌گوید: «به این ترتیب به هر شهری که داوطلب بوده یک تیم سه نفره‌ی متشکل از پژوهشگر، مروج و نویسنده کودک و نوجوان فرستاده شد و کارگاه‌هایی رایگان را برگزار کردند که مخاطب آن‌ها معلمان مدارس و مربیان کانون پرورش فکری، مروجان سازمان‌های مردم‌نهاد، کتابدارها و هر فردی که علاقه داشته با بچه‌ها کار کتابخوانی انجام دهد، بوده است. کارگاه‌ها طی دو روز به مدت مجموعا 16 ساعت به شرکت‌کنندگان راه‌اندازی باشگاه، ارزیابی کتاب‌ها، طراحی فعالیت برای کتاب‌ها، ضرورت خواندن کتاب‌، شیوه‌های ترویج کتاب و نیز مستندسازی را آموزش داده است. داوطلبان باشگاه‌های خود را با دوازده کودک یا نوجوان در فاصله سنی 7 تا 17 سال با گروه‌های سنی 7 تا 9 سال، 9 تا 11 سال، 11 تا 14 سال و 14 تا 17 سال راه‌اندازی و ثبت می‌کنند.»

اقدامی شیوه راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی در مازندران را عجیب می‌داند و در مورد دلیل آن می‌گوید: «اکثر شرکت‌کنندگان و داوطلبان این طرح هم کتاب‌خوان و هم جوان هستند که برای ما ارزشمند و مغتنم است. ضمن اینکه تیمی که مدیریت این کار را در اداره کل ارشاد مازندران به عهده گرفت هوشیارانه سعی کرده از تمام گروه‌هایی که به نوعی با کودکان و نوجوانان سروکار دارند، مانند معلمان و کتابداران، مدیران مدرسه و حتی کتابفروشان دعوت کند. این نخستین بار بود که در شهری ما با کتابفروش در کارگاه‌ها مواجه شدیم.»

اقدامی از نتیجه کار در دوره نخست این جام رضایت دارد و می‌گوید: «در دوره‌ی نخست برگزاری این طرح 2500 باشگاه‌ تا پایان دی ماه در سایت bookpromotion.ir ثبت شدند که باید حداقل یک کتاب را تمامی اعضای باشگاه خوانده باشند و برای آن کتاب یک نامه به نویسنده یا مترجم نوشته باشند. همچنین هر عضو باشگاه یک فیلم کوتاه 50 ثانیه تا یک دقیقه‌ای که با استفاده از موبایل از خودگرفته باشد که در آن به شکلی خلاقانه کتاب را معرفی کند. باشگاه‎ها نتیجه هر دو فعالیت انجام شده را به اداره ارشاد شهر خود فرستادند. نامه‌ها و فیلم‌ها با حضور نمایندگان باشگاه‌ها داوری شدند و به مرحله استانی و سپس کشوری راه یافتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار