آداب و رسوم مردم نی ریز در ماه مبارک رمضان

مردم نی ریز قبل از شروع ماه رمضان با خانه تکانی و زدودن گرد و غبار از خانه ها به استقبال ماه بندگی و رحمت می روند.

کد مطلب: ۶۲۷۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا فارس؛براساس یک سنت حسنه و دیرین در ماه مبارک رمضان بیشتر مردم نی ریز به پیشواز ماه رمضان می روند و یک روز قبل از شروع ماه مبارک روزه می گیرند که تاکنون این سنت دیرینه در بسیاری از مناطق نی ریز انجام می شود .
خواندن مناجات از طریق بلندگو در مساجد ازدیگر رسوم مردم است که از نخستین روز ماه مبارک رمضان به صورت خودجوش توسط افراد با سواد در برخی مساجد شهر و روستاها انجام می شده تا مردم محله بتوانند در زمان سحر بیدار شوند .

خوردن سحری و افطاری دسته جمعی در خانه یکی از بزرگان فامیل و رسم سفره افطاری دادن و میهمان کردن فامیل در هر وعده افطاری از دیگر رسوم مردم نی ریز در ایام ماه مبارک رمضان است که با انگیزه و شور خاصی اجرا می شده و هنوز هم ادامه دارد .
میهمان شدن بر سر سفره افطار و افطار کردن دسته‌جمعی در شهر مساجد و منازل و حتی تفرجگاه ها یک رسم منحصر به فرد مردم این خطه است .
میزبان در سفره افطار با پخت غذاهای ویژه این ماه به استقبال میهمانان روزه دار خود می رود.

در ماه رمضان غذاهای ویژه ای از جمله ، کلم‌پلو، کوفته‌ ، آش ماست،آش رشته، کوکو سبزی،نان و پنیر و سبزی، ، ترحلوا، رنگینک، انواع حلواها و زولبیا بامیه در سفره های افطاری روزه داران دیده می شود .
از ابتدای ماه مبارک رمضان تا 15 رمضان و تولد امام حسن (ع) ، دید و بازدید و جشن در نی ریز رواج دارد .
حضور روزه داران در مساجد بعد از افطار و قرائت قرآن، دعاهای ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و دعاهای ویژه ماه رمضان از دیگر برنامه های این ماه عزیز است .
در ماه رمضان مساجد نی ریز تکاپوی بیشتری دارد و مردم به همت بزرگان محل در مساجد هر منطقه اقدام به تهیه افطاری نموده و آنها را بین نیازمندان توزیع می کنند تا در این ماه هیچ سفره ای خالی نماند .
لیالی قدر ، شبهای پربرکتی است که مردم نی ریز در این شب ها تا سحر در مساجد می مانند و با شب زنده داری قران و سایر ادعیه را می خوانند تا با دعا به درگاه حضرت حق سرنوشت نکویی را برای یک سال خود رقم بزنند .
احیا در منازل، مساجد و تکایا و حسینیه ها درنی ریز مرسوم است که مردم بعد از افطاری تا صبح در مساجد و حسینیه ها حضور می یابند و به مناجات و عزاداری می پردازند و در زمان سحر نیز نذری و بسته های غذا خود را بین شب زنده داران توزیع می کنند، سحری می خورند و به اقامه نماز می پردازند .
رسم خوردن کله و پاچه در شب 27 ماه مبارک رمضانی بر اساس یک سنت دیرینه که در محل مسجد جامع کبیر بوده از دیگر اداب و رسوم مردم این دیار کهن است .

در پایان ماه رمضان نیز پس از راهپیمایی روز قدس برخی از روزه داران به مسجد جامع کبیر رفته و با دعا و قرآن حاجات خود را از خداوند طلب می کنند .
برگزاری نماز عید سعید فطر پس از یک ماه روزه داری در بین مردم نی ریز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار