آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهر بن

بن (پانا) - ماه مبارک رمضان یکی از مناسبت‌های مذهبی مسلمانان است که مملو از رحمت و مغفرت الهی است. مردم شهر بن نیز در این ماه مبارک هماهنگ با یکدیگر بیش از پیش به خداوند نزدیک و آماده رفتن به میهمانی خالق هستی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۹۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهر بن

مردم شهر بن آداب و رسوم دیرینه ای در ماه مبارک رمضان دارند که در ادامه به چند مورد از این سنت ها اشاره می کنیم.

قاشولاما (پیشواز)

استقبال از ماه مبارک رمضان و گرفتن روزه پیشواز از جمله آداب شهر بن است که مومنان روزه دار با روزه اواخر ماه شعبان به استقبال ماه میهمانی خدا می روند و خود را برای حضور در این ضیافت پرفیض آماده می کنند.

غبارروبی مساجد

مردم شهر بن با همکاری همدیگر و روحانی محل در روزهای آخر ماه شعبان با غبارروبی مساجد و شستن فرش ها و در صورت نیاز داشتن مساجد به تعمیرات با انجام آنها، مساجد را برای حضور نمازگزاران در ماه مبارک رمضان آماده می کنند.

آرپاچورگه(پختن نان جو)

زنان شهر بن در ماه مبارک رمضان اقدام به پخت نان جو می کنند و آن را بین مردم و روزه داران توزیع می کنند. مردم شهر بن عقیده دارند افطار با نان جو ثواب زیادی دارد و به یاد سختی های اهل بیت (ع) اگر نان جو باشد با آن افطار می کنند.

اَحیا گِجَلَره( شب‌های احیا)

شب‌های احیا در شهر بن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مساجد، حسینه ها، مزار شهدا ، همه از خیل مشتاقان وصال دوست لبریز است.

پختن فتیر و اَگیردَک

پختن فتیر یکی از سنت های قدیمی است که بویژه در شب ۲۱ ماه رمضان و شب های قدر، در شهر بن انجام می شود. در این ایام هر خانواده با توجه به بضاعت مالی و با نیت برآورده شدن حاجت و استجابت دعا به پخت و نذر فتیر و اَگیردَک پرداخته و این نذر را هنگام افطار در بین مردم روزه دار و همچنین احیاء کنندگان شب قدر توزیع می کنند.

هِل کردن آب کشاورزی در روز ۲۱ رمضان

کشاورزان شهر بن آبیاری در ۲۱ ماه مبارک رمضان روز شهادت حضرت علی (ع) را حرام می دانند و آبیاری باغات را تعطیل کرده و آب را به اصطلاح « هِل » می‌کنند و منظور این است که آب به حرمت عزای امام علی (ع) در بیابان روان و رها شود تا سایر موجودات از آن بهره ببرند و منفعتی برای کشاورزان نداشته باشد.

دانش آموز خبرنگار: مریم قراخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار