مهری تقی زاده در گفتگو با پانا:

جنگل جلوه کردن باغچه در نظر کسی که باغ ندیده طبیعی است

مهری تقی زاده، از هنرمندانی که آثارش در نمایشگاه تصویرسازی «تکه های زمان» در فرهنگسرای سور تهران در معرض دیدی عموم علاقه مندان قرار گرفته است، در گفتگو با پانا، گفت: جنگل جلوه کردن باغچه در نظر کسی که باغ ندیده طبیعی است.

کد مطلب: ۶۲۵۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد

مهری تقی زاده، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، ضمن ابراز خرسندی از این امر، با اشاره به این که همیشه به عکاسی علاقه داشته، اما هیچ وقت فرصت نداشته است که با دید هنری به این مقوله بپردازد، گفت: در دانشگاه آموختم که عکاسی تنها ژست گرفتن و عکس انداختن نیست، بلکه عکاس باید هنر دیدن داشته باشد و آن چه را که دیگران به راحتی از کنار آن عبور می کنند، با نگاهی موشکافانه ببیند.

تقی زاده در ادامه، ضمن تأکید بر این امر که یک هنرمند عکاس می بایست چند پله جلوتر از دیگران را ببیند و چند مرحله عقب تر را نیز در ک کرده باشد، افزود: یک عکاس واقعی مسئولیت های سنگینی را برعهده دارد چرا که با برجسته کردن مطالب می تواند فرهنگ سازی کند و بسیار هنرمندانه، با نشان دادن زیبایی ها و زشتی ها، انسان را به تعالی و تفکر رهنمون کند، چرا که معتقدم این یعنی هنر عکاسی و الا هر کسی فشار دادن دکمۀ دوربین را به خوبی بلد است.

وی در ادامه با اشاره به این امر که نسل پیش در عکاسی سعی در برجسته کردن اتفاقات و حوادث عجیب داشته اند، ادامه داد: مخاطب امروز به دنبال موضوعات شاد، تحسین برانگیز و شعف بخشی است که روح و احساسات او را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که به یقین، جامعه ای که جنگ های جهانی را پشت سر گذاشته است، کنون به صلح می اندیشد.

این هنرمند تصویر ساز با تأکید بر این مفهوم که بهتر است عکاسان هم به آینده نگاه کنند و عبرتهای گرفته شده از تلخی های جنگها و جهالتهای بشری رو در قالب برنامه ریزی برای جامعه ای سالم و شاد برای نسلهای بعد زیبا و سازنده جلوه بدهند، اظهار داشت: هر کس مختار است هر طور که می خواهد فکر کند، اما باید پذیرفت که جلوه کردن باغچه به عنوان جنگل در نظر کسی که باغ ندیده است، امری طبیعی است.

وی بر همین اساس، با اشاره به این امر که اگر هر کسی در هر عرصه ای به ماندگاری فکر کند، سطح آثار او تنزل خواهد یافت، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان هرگز نیاز به ماندگاری را حس نمی کنند و اغلب به دنبال به تصویر کشیدن حرف های دورنی، ایده ها و افکار خود هستند و همواره سعی می کنند که خودشان باشند و همین امر در وجود هر کسی به نظر من می تواند یک معجزه تلقی شود.

تقی زاده داشتن تکنیک و خلاقیت در وجود یک هنرمند را به شدت به یکدیگر وابسته و به سان روح در بدن دانسته و در ادامه، تأثیر سازنده بر بروابط اجتماعی را از مهم ترین کارکردهای عکس برشمرده و تأکید کرد: این سازندگی می بایست از طریق غم، شادی و یا هر احساس دیگری در مخاطب تأثیر بگذارد، چرا که تأثیرگزاری برخی از احساسات به شدت خطرناک تر از روحیات هنری و هنرمند بودن است.

نمایشگاه تکه های زمان تا 3 خرداد ماه از ساعت 9 تا 18 در نگارخانۀ سرو تهران به نشانی میدان ولیعصر-بالاتر از پارک ساعی-کوی ساعی دوم برای عموم علاقه مندان قابل بازدید است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار