معاون پرورشی و فرهنگی در گفتگو با پانا
فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مدارس در دولت یازدهم به راه اصلی خود بازگشت
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش مازندران گفت: درحالی که فعالیتهای فرهنگی و پرورشی مدارس در دولت گذشته به بیراهه رفت و اعتبارات با سوء مدیریت تباه شد، در دولت تدبیر و امید با جلب اعتماد دانشآموزان به راه اصلی خود بازگشت.
برخی از سیاستهای پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که در سال ۹۲ از سوی وزیر وقت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، اینگونه است: تعمیق بینش دانشآموزان در مواجهه علمی با فرهنگها و مظاهر تمدن، تبادل و اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و ملتها و تمدنها، تاکید بر رسالت تربیتی-علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامههای آموزشی و درسی و تقدم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیتها، ایجاد روحیه نقد و پرسشگری، معرفی هنر اصیل سازنده به دانش آموزان و برنامهریزی مناسب برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان. مجموع این سیاستها در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کلهای آموزش و پرورش دنبال میشود؛ جایی که معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران از عملکرد این حوزه در چهارسال دولت یازدهم دفاع میکند و برقراری اعتماد دانشآموزان به این نوع فعالیتها را از بزرگترین دستاوردهای مجموعه تلاشهای خود و همکارانش میداند.
محمد شعبانی در گفتگویی مفصل با خبرنگار پانا، به موضوع انتخابات و فراهم بودن زمینه رأی دادن برای تمامی اقشار اشاره کرد و آن را "نقش دادن به جامعه مخاطب" خواند و اظهار داشت: «جمهوریت نظام وابسته به انتخابات است و اگر تاریخ این سالها را ورق زنیم و منصف باشیم، درمییابیم آن اتفاقی که بستر انتخابات را داغ کرد و همهی لایههای اجتماع را به انتخابات وارد کرد اتفاقی است که در عصر دولت اصلاحات رخ داده است.»
وی طراحی شوراهای شهر و روستا در دوره اصلاحات را تشکیل یک جامعه مدنی دانست و گفت: «ورود شوراهای روستا در دورترین روستاهای که مالرو بودند و مردمشان مفهوم کاندیداتوری را نمیدانستند، تفکر انتخاب کردن توسعه داده شد.»
شعبانی با اشاره به اینکه شوراهای دانشآموزی از سال ۷۷ به تمرین دموکراسی در این قشر پرداخته است، افزود: «رهآورد شوراهای دانشآموزی درست انتخاب کردن است که حتی در انتخاب رشته تحصیلی، شغل و ازدواج نیز تأثیرگذار است که همین انتخابات درست در نهایت در برهههای مختلف به کاهش آسیبهای اجتماعی میانجامد.»
شعبانی تعداد دانشآموزان رأی اولی در استان مازندران را ۱۵ هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: «از مدیران مدارس خواستیم طی همایشهای چندساعته برای دانشآموزان حساسیت موضوع انتخابات را تبیین کنند تا یاد گیرند انتخاب درست داشته باشند و ذخیرهای ارزشمند به بار نشانند.»
محور حرکت در این دولت عملگرایی است
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تفاوت مسائل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در دولت یازدهم با دولت گذشته را تفاوت دو جریان فکری دانست و گفت: «محور حرکت در آن دولت گزارشی و نمایشی بوده در حالی که در این دولت عملگرایی و آسیبشناسی شرایط موجود، اصلاح آن و پرداختن به شرایط مطلوب محور حرکت است.»
شعبانی رد کردن نگاه گزارشی را نخستین قدم در ایجاد تغییر اعلام کرد و بیان داشت: «در همین مسیر بود که ارسال هرنوع گزارش از سوی مربیان پرورشی ممنوع اعلام شد و ملاک ما عمل آنان بر اساس یک الگو و بازدید ما از فعالیت آنها شد.»
وی خروج فضای پرورشی و فرهنگی از حالت امنیتی را دیگر دستاورد این حوزه در مدارس بیان کرد و گفت: «اعتماد دانشآموزان به فعالیتهای پرورشی و فرهنگی سلب شده بود و نگاه به این صورت بود که این حوزه مخصوص رد و بدل کردن اخبار و اطلاعات از جایی به جای دیگر است؛ اما ما با اصرار بر واگذاری نفش به دانشآموزان، باز کردن زمینههای نقدپذیری و نظردهی و از بین ترس دانشآموزان، فضای امنیتی را به فضای امن مورد اعتماد آنان تبدیل کردیم.»
شعبانی با انتقاد از تفکر پیشین مربیان که خود را مجری محض تمامی فعالیتها در سطح مدارس میدانستند، افزود: «مربیان خود را نیروی دولتی محض میدانستند و وقتی به نقش حاکمیتی خود واقف نباشی درواقع صلاح حاکمیت را نیز در نظر نمیگیری و هرگز هم به جایگاه نقد دولت نمیرسی تا در نهایت به اصلاح امور ختم شود.»
وی توجه به سلایق دانشآموزان را گام جدیدی در مسیر اجرای برنامههای پرورشی و فرهنگی قلمداد کرد و گفت: «همین نگاه به ظهور ۲۰۰ نوجوان برجسته تربیتی در استان کمک کرده است که هرکدامشان در بخشهای مختلف میتوانند نقشآفرینی کنند.»
جلسات نمایشی کمکی به تربیت دانشآموزان نمیکند
شعبانی افزود: «دولت دهم مدعی در توجه به معنویات، درب دارالقرآنها را به بهانه ایجاد مراکز تخصصی قرآن در مدارس به روی دانشآموزان بست درحالیکه همان مراکز نیز به صورت ضعیف عمل کرد و تنها بدهکاری برجا گذاشت و در مقابل ما در این سالها ۲۶ دارالقرآن را دارای کد و مدیر کردیم و به استخدامهای غیرمجاز و غیرقانونی مربیان قرآن پایان دادیم.»
وی با اشاره به برگزاری ۲ هزار یادوراهی شهدا در ۲ هزار مدرسه و ترویج ایثار و شهادت در میان دانشآموزان، بیان داشت: «آیا با جمع کردن چند نفر دور هم و هورا کشیدن و پول کلان به مداح کشوری دادن میتوان فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج داد؟»
شعبانی ضمن اشاره به اعزام تنها ۴ هزار دانشآموز به مناطق جنگی در قالب راهیان نور در سال ۹۲ درحالیکه رایگان بوده است، افزود: «در سال ۹۵ این تعداد به ۱۶ هزار نفر رسید درحالی که به صورت مشارکتی انجام شد و دانشآموزان هزینه رفت و برگشت خود را پرداخت کردند.»
این مسئول با بیان اینکه تخصص نداشتن مسئولین در حوزه پرورشی و فرهنگی از مشکلات دولت گذشته بوده است، اظهار داشت: «۴۶۰ نیروی غیرمتخصص وارد این حوزه شدند و امور فرهنگی و تربیتی مدارس را به عهده گرفتند برای همان حق معاونت بدون اینکه برنامه و الگو مشخصی وجود داشته باشد.»
وی افزود: «در سال ۹۶ اهتمام ما بر دخالت دادن مدیران و دبیران در امور پرورشی و تربیتی است.»
مسیر درست فرهنگ و تربیت در دولت تدبیر و امید
شعبانی در حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به سه مشکل عمده به عنوان چالشهای روبرو نام برد و گفت: «نخستین مورد، کافی نبودن تعداد نیروی انسانی کارآمد و توانمند در این حوزه است که باید آموزش ببینند. مشکل دوم مربوط به وزارتخانه است و تمرکز زایی آن در اجرای برنامههاست که باعث میشود اعتبارات در بالا هزینه شود و به شهرستانها نرسد؛ حال آنکه اتفاقات باید در سطح مدارس بیفتد تا نتیجهبخش باشد.»
شعبانی مشکل سوم را کمبود فضای پرورشی در مدارس عنوان کرد و گفت: «فضای کتابخانه و نمازخانه در مدارس با کمبود مواجه است. نمازخانه احتیاج به رنگ، زیبایی و تجهیزات دارد. پست کتابدر در دولت گذشته حذف شد و آیا کسی پاسخگوی خسارت خاک خوردن ۳ میلیون جلد کتاب در مدارس بوده؟»
وی با اشاره به راهاندازی "همیار کتاب" در مدارس گفت: «در دولت گذشته به کل پرونده کتاب و کتابخوانی بسته شد و در حال حاضر در صددیم تا با کمک همیاران کتاب به فضای کتابخانهها جان بخشیم.»
شعبانی حذف شدن پست کانونهای فرهنگی و تربیتی و تعدیل نیروها و عدم پرداخت هزینه و تعطیلی آنها را از دیگر اتفاقات بد سالهای گذشته دانست و گفت: «پس از روی کار آمدن نظام شش شش سه در مدارس برای جبران کمبود دبیر در پایه ششم نیروهای اردوگاههای دانشآموزی را به عنوان معلم کلاس ششم به مدارس فرستادند که هم به تضعیف اردوگاهها و هم تضعیف کیفیت تدریس در کلاسها منجر شد.»
وی تأکید کرد: «فضای پرورشی مدارس نیاز به توجه و تغییر نگاه دارد. مدرسه غیرانتفاعی تأسیس میشود و همهی تلاششان بر ایجاد کلاس درس است بدون توجه به فضای پرورشی. آیا این مدرسه استاندار است؟»
شعبانی با بیان اینکه فعالیت فرهنگی در دولت گذشته به بیراهه رفت، افزود: «اعتبارات با سوء مدیریت تباه شد و جامعه به جامعهای واپس زده تبدیل شد. زمانی که سال ۹۳ وارد کار شدیم در زمینه مسابقات موسیقی با ۱۲ کار دانشآموزی مواجه بودیم و امسال این مقدار در سال ۹۵ به بیش از ۲۰۰ شرکت کننده رسیده است. این نتیجه دادن نقش به دانشآموزان و جلب اعتماد آنان است. »
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در پایان با بیان اینکه در تمام این چهارسال مشغول ترمیم و به قول رییس جمهور آواربرداری از گذشته بودیم، اظهار داشت: «وقتمان را صرف بازسازی گذشتهها کردیم و از به ثمر رسیدن ایدههایمان دورافتادیم. جبران خسارتی که به دانشآموزانمان در آن سالها زده شد، آیا به راحتی قابل جبران خواهد بود؟»
ارسال دیدگاه