مشاور عالی ابتکار در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد؛

جلوگیری از اجرای 160 مصوبه ضد محیط زیست در دولت یازدهم

مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح عملکرد دولت یازدهم در حوزه محیط زیست گفت: در این دولت از اجرای 160 مصوبه ضد محیط زیست جلوگیری شد.

کد مطلب: ۶۱۸۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

اسماعیل کهرم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه محیط زیست اظهارداشت: دولت یازدهم از ابتدای کار، خود را محیط زیستی عنوان کرد و رئیس جمهور نیز در مجمع عمومی سازمان ملل دولت را دولتی محیط زیستی اعلام کرد و همانطور که دیدیم، اولین جلسه ای که در دولت یازدهم تشکیل شد با موضوع دریاچه ارومیه و در حوزه محیط زیست بود.

مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه دولت به محیط زیست گفت: در دولت یازدهم برای احیاء دریاچه ارومیه طرح های خوبی ارائه شد اما یکی از چالش های آن تأمین بودجه است. البته بارندگی های اخیر و لایروبی رودخانه هایی که در بستر دریاچه بودند نیز باعث شد تا دو سوم دریاچه ارومیه آب داشته باشد اما هنوز اطراف جزایر 9 گانه دریاچه ارومیه آب به طور کامل وجود ندارد.

وی با اشاره به اقدامات کمیته احیاء دریاچه ارومیه بیان کرد: در دولت یازدهم کمیته احیاء دریاچه ارومیه تشکیل شد و بودجه ای نیز برای آن در نظر گرفته شد که به دنبال آن قرار شد تا سیستم کشاورزی در این منطقه تقویت شود.

کهرم در ادامه تأکید کرد: در طول چهار سالی که سازمان محیط زیست دولت یازدهم زمام امور را در دست گرفته توانسته ایم از اجرای 160 مصوبه ای که به ضرر محیط زیست کشور بود، جلوگیری کنیم. این مصوبات ضد محیط زیست بودند.

مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به عنوان مثال استفاده از کانی ها در کوه شاهو کرمانشاه، استفاده از کانی ها در منطقه بهرام گور که 405 هزار هکتار بود، بهره برداری از جاده در این منطقه و سوء استفاده از منطقه آشورا ده را می توان از اقدامات مخربی عنوان کرد که سازمان محیط زیست دولت یازدهم از اجرای آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: در هر صورت سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم در این مدت از تخریب محیط زیست جلوگیری کرده است. با توجه به بودجه اندک، امکانات و منابعی که در اختیار داشته ایم به محیط زیست کشور توجه شده ولی در عین حال به این موضوع نیز راضی نیستیم و با ایده آل فاصله داریم.

کهرم با اشاره به اعتبارات اندک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست، سازمان محرومی است که نه اعتباری دارد و نه اجازه استخدام به آن داده می شود در صورتی که 10 درصد از خاک کشور را نیز باید حفاظت کند لذا با وضع ایده آل فاصله داریم و نمی توان این وضعیت را با کشور سوئیس مقایسه کرد اما اقدامات سازمان محیط زیست در دولت یازدهم در مقابله با دولت قبل نشان می دهد که در این دوره توانستیم از تخریب محیط زیست جلوگیری کنیم.

مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: همچنین از دیگر اقدامات مثبت سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم می توان به افزوده شدن برخی مناطق به محدوده مناطق حفاظت شده اشاره کرد به طوری که در این مدت 3 منطقه حفاظت شده به عرصه های موجود افزوده شد که جنگل ابر نمونه آن است.

کهرم همچنین درباره وضعیت تالاب های کشور در دولت یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تالاب های کشور با توجه به بارندگی ها وضعیت مطلوبی دارند و همچنین با برنامه هایی که اجرا شده قسمت اعظم تالاب ها احیاء شده است در حالی که وقتی دولت یازدهم این دولت را تحویل گرفت همه 252 تالاب در خط قرمز قرار داشتند.

وی همچنین تأکید کرد: سازمان محیط زیست برای بهبود عملکرد خود به تجهیزات محیط بانی، محیط بان و تجهیزات آتش نشانی نیاز دارد که امیدواریم در دولت آینده شاهد وضعیت بهتری باشیم.

مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد که اقدامات دولت یازدهم در دولت دوازدهم نیز ادامه داشته باشد و وضعیت محیط زیست بهبود یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار