معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌‌و‌نقل شرکت راه‌آهن اعلام کرد‌

توافق‌ اولیه با بورس تهران برای راه‌اندازی «صندوق پروژه‌های ریلی»

​معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن از توافقات کلی با بورس، برای راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ریلی خبر داد‌.

کد مطلب: ۶۱۴۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد

‌به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله ‌بیرانوند‌ یکی از محورهای توسعه‌ای کشور را راه آهن عنوان کرد و افزود: حمل و نقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و درنظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تامین کند.

وی افزود: از طرفی بورس، دارای سازوکارهای خاص و ابزارهای متنوع مالی جدیدی است که می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این مهم باشد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعاملاتی را با بازار سرمایه آغاز کرده و بحث‌های کارشناسی در این رابطه انجام داده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن گفت: البته در سال گذشته هم این نهاد به صورت محدود از امکانات بازار سرمایه استفاده ‌کرده است اما واقعیت این است که اکنون به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جدید و ابزارهای متنوع مالی در این رابطه است.

بیرانوند، از توافقات کلی‌ با بورس در رابطه با این ابزارها خبر داد و افزود: به سمت عملیاتی شدن پیش می‌رویم. مثلاً «صندوق پروژه» به عنوان یکی از این ابزارها که برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی قابل استفاده است، مورد نظر این مجموعه قرار گرفته است به این معنی که یکی از شرکت‌های خصوصی که مجری پروژه است، صندوقی را با همکاری بورس تشکیل و از این طریق به مشارکت در تضمین سود پروژه مورد طرح کمک می کند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از تلاش برای تشویق و کمک شرکت‌های خصوصی در تبدیل دارایی‌هایشان به صکوک از جمله صکوک اجاره خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر راه‌آهن شرایطی را فراهم کرده که سبب افزایش سودآوری و کاهش ریسک چنین شرکت‌هایی شده است و با ایجاد جذابیتی بیشتر برای بازار سرمایه در تلاش است شرایط استفاده بیشتر از اوراق صکوک در حوزه ریلی فراهم شود.

این مسئول حوزه حمل و نقل ریلی در بخش دیگری از سخنان به اوراق قراضه راه‌آهن اشاره کرد و ادامه داد: قرار است اوراق قراضه راه‌آهن که حجم عظیمی از قراضه‌های کشور را تشکیل می‌دهد، با توافق بورس کالا در این بازار و به صورت ادواری عرضه و به فروش رسانده شود که البته این کار با توجه به شفافیت و قابلیت رقابت در بورس کالا نتیجه مثبتی خواهد داشت.

بیرانوند افزود: راه‌آهن یکی از صنایعی است که اشتغال بادوام و بلند مدت دارد،‌ دیربازده اما پایدار و مستمر است و درگیر نوسانات موجود در بسیاری از مشاغل به عنوان یکی از معضلات مهم بخش تولید و اشتغال نیست، به همین جهت برنامه‌های این حوزه در راستای اشتغال پایدار توانی بالقوه و مناسب دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار