برای اولین بار در کشور انجام شد:

راه اندازی48 پایگاه اعتکاف علمی در خراسان رضوی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: فعالیت مراکز اعتکاف علمی در مدارس مشهد در طول تعطیلات نوروز نشان از این دارد که نظام تعلیم و تربیت تعطیل بردار نیست.

کد مطلب: ۶۰۹۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا ازخراسان رضوی؛ برای اولین بار در کشور آموزش و پرورش خراسان رضوی اقدام به برپایی 48 پایگاه اعتکاف علمی در تعطیلات عید نوروز کرده است؛ که با توجه به در پیش رو بودن کنکور و امتحانات نهایی بهترین فرصت برای بازآموزی دانش آموزان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در کنار بازدیدهای نوروزی از ستاد و مراکز اسکان سطح استان بازدید از مدارس تیزهوشان و پایگاه های اعتکاف علمی را فراموش نکرد و در دهمین روز از بهار به سه پایگاه اعتکاف علمی در منطقه تبادکان و یکی از مدارس استعدادهای درخشان سر زد.
نخستین بازدید از پایگاه اعتکاف علمی دبیرستان دخترانه سکینه افشار در منطقه تبادکان بود که موفق به جذب بیش از 100 دانش آموز به این پایگاه شده است.
این مدرسه علاوه بر برپایی پایگاه اعتکاف علمی اقدام به ایجاد قرائتخانه دائمی در مدرسه کرده است که با وجود کمبودهای موجود فضایی صمیمی و ارتباط موثری با دانش آموزان ایجاد کند.
یکی دیگر از اقدامات کم‌نظیر این‌آموزشگاه ارائه مشاوره توسط دانشجویان دارای رتبه برتر کنکور است، دو دانشجوی پزشکی دانشگاه فردوسی هروز صبح تا پاسی از شب در کنار دانش آموزان هستند تا در دروس مهم و تاثیرگذار مانند فیزیک، شیمی، زیست، ریاضی و حتی عربی به رفع اشکال بچه های اعتکاف بپردازند.
شرکت 350 دانش آموز منطقه تبادکان در اعتکاف علمی
مدیر کل آموزش و پرورش پس از بازدید از مدرسه سکینه افشار با تصریح این که به واسطه مدیریت تاثیرگذار منطقه تبادکان تبدیل به منطقه ای نمونه شده است گفت: کار در آموزش و پرورش بخصوص در مناطق کم برخوردار مانند تبادکان سخت و در عین حال لذت بخش است.
علیرضا کاظمی یادآور شد: در حال حاضر 48 پایگاه اعتکاف علمی در سطح استان راه اندازی شدند و در منطقه تبادکان چهار دبیرستان با ۳۵۰ دانش‌آموز در ایام نوروز اعتکاف علمی دارند.
وی راه اندازی قرائتخانه دائمی در مدارس را اقدامی بسیار موثر در جذب دانش آموزان به علم آموزی و روشی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر دانست و ادامه داد: نوع نگاه حمایتی و دلسوزانه و ایثارگرانه مدیریت مدرسه سکینه افشار از دانش آموزان قابل تقدیر است.
این مقام مسئول در این بازدید قول تاسیس قرائتخانه دائمی مستقل در مدرسه سکینه افشار را داد و اظهار داشت: به دلیل تاثیرات مثبت قرائتخانه در جامعه و تعلیم و تربیت دانش آموزان با برآورد هزینه ها تلاش می کنیم قرائت خانه دائمی و مستقل در فضای مدرسه تاسیس کنیم.
مدیر مدرسه سکینه افشار در ادامه این بازدید به تشکیل تیم‌رتبه های برتر کنکور در مدرسه به منظور برگزاری کلاس های کنکور اشاره و عنوان کرد: از آبان ماه اقدام به راه اندازی مکانی آرام در مدرسه کردیم که دانش آموزان فارغ از مشغله و مشکلات بیرون تا هشت شب در مدرسه حضور داشته و به مرور درس های همان روز و انجام تکلیف روز بعد به تقویت بنیه علمی خود بپردازند
وی افزود: مدیریت قرائت خانه با مشارکت اولیا انجام می شود و به دانش آموزان ‌پایه چهارم تا ساعت ده شب اجازه مطالعه داده می شود که به دلیل حساسیت دروس نهایی بیشترین جذب دانش آموزان در دوره سوم صورت گرفته است.
دومین پایگاه اعتکاف علمی مربوط به دبیرستان مصلی نژاد درمنطقه تبادکان می باشد که از ساعت هفت صبح تا هفت شب پذیرای بیش از 53 دانش آموز است؛ دانش آموزان در کنار مطالعه در مدرسه می توانند مشاوره تحصیلی دریافت کنند.
مدیر مدرسه در ارائه گزارش عملکرد به مدیر کل آموزش و پرورش ضمن بیان این که در آموزشگاه مصلی نژاد دانش آموزان سال سوم و چهارم در اعتکاف حضور دارند عنوان کرد: بیش از 53 دانش آموز در این آموزشگاه با حداقل هزینه یعنی مبلغ 50 هزار تومان در اعتکاف علمی تعطیلات نوروز شرکت کردند.
وی خاطرنشان ساخت: خدماتی از جمله مکان های مناسب، مشاوره ی مناسب برای دانش آموزان، استفاده از استادان کنکور به صورت همایشی در مدرسه و حضور دبیران مدرسه در طول تعطیلات نوروز به دانش آموزان در این اعتکاف ارائه می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آخرین بازدید خود از پایگاه های اعتکاف علمی به دبیرستان استعدادهای درخشان شهید هاشمی نژاد یک‌ مشهد سر زد. از توفیقات کسب شده توسط این مدرسه می توان به کسب رتبه های برتر در سطح ایران و جهان در المپیادهای علمی می توان اشاره کرد.
لازم به ذکر است فعالیت های این‌آموزشگاه در دو محور المپیادهای علمی و کنکور و در طول سال تحصیلی و نیز تعطیلات نورزو برگزار می شود.
تشکیل اتاق فکر فعال در مرکز استعدادهای درخشان ضرورت دارد
کاظمی‌ در این‌ بازدید با اشاره به ضرورت تشکیل اتاق فکر فعال در مرکز استعدادهای درخشان در خصوص نحوه عملکرد این پایگاه اعتکاف علمی اظهار کرد: بهتر است برنامه‌ های ویژه آموزشی و پرورشی مبتنی بر سند تحول بنیادین برای مدارس استعدادهای درخشان تعیین گردد تا دانش آموزان بتوانند نتایج مطلوب تری در امتحانات نهایی و کنکور کسب کنند.
وی تصریح کرد: تمرکز‌ بر روی یک‌ حوزه مشخص باعث غافل شدن از حوزه های و ساحت های دیگر می شود و به منظور عملکرد بهتر به نظر می رسد تشکیل اتاق فکر فعال در مرکز استعدادهای درخشان باعث می شود تصمیمات جزیره ای و بخشی به حداقل کاهش یابد.
این مقام مسئول با تاکید بر این که باید در اتاق فکر مرکز استعدادهای درخشان در حوزه های مختلف از جمله نیروی انسانی باید برنامه تعریف شود اذعان کرد: با عنایت به این که مدارس استعدادهای درخشان دارای تمام امکانات سخت افزاری می باشند باید با مدیریت موثر و مداخله جویانه ‌‌میزان بهره وری از این ظرفیت را بالا برد.
وی با اعلام این که در این مراکز باید مشاوره های قوی ارائه تا دانش آموزان نخبه شناسایی شود یادآور شد:مدارس استعدادهای درخشان عصاره آموزش و پرورش‌ هستند و به همین نسبت باید برای بهره گیری ازاین ظرفیت تلاش بیشتری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار