دادستان تهران خبر داد؛

صدور حکم اعدام برای چهار سارق مسلح

دادستان تهران گفت: پرونده سارقان مسلح در ۸۰ روز مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از طرح پرونده در دادگاه برای متهمان حکم اعدام صادر شد.

کد مطلب: ۶۰۷۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، جعفری دولت آبادی با تبریک ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: مهم‌ترین خروجی چنین جلساتی، ترویج این باور مهم است که زمین‌خواری نباید جرمی عادی محسوب شود، بلکه نوعی فساد اقتصادی است و زمین‌خواران باید بدانند که تجاوز به اراضی، کوه، دشت، دریا و رودخانه و به طور کلی تعرض به اموال عمومی، به عنوان یک فساد اقتصادی با برخورد قاطع دستگاه قضایی مواجه خواهد شد.

دومین نکته‌ای که دادستان تهران در راستای مبارزه با زمین‌خواری مورد نیاز دانست، وجود عزم ملی در این عرصه بود.

وی افزود: زمین میراث آیندگان است؛ زیرا تکثیر نمی‌شود و عزم جدی و ملی در برخورد با زمین‌خواری، برای جمعیت فعلی و آیندگان آثار مثبتی در پی خواهد داشت.

دادستان تهران محور اصلی این جلسات را لزوم همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های مرتبط با اراضی ملی و محیط زیست دانست و به عنوان مثال اظهار داشت: این گونه نباشد که دستگاهی مجوز ساخت بدهد و دیگری تخریب کند. یکی رشوه بگیرد و پروانه ساخت صادر کند و از قوه قضاییه درخواست تخریب شود؛ یکی حفاظت کند و دیگری با اقدامات حفاظتی مقابله کند و توجه به این نکته لازم است در برخی موارد، زمین‌خواری در بستر صدور مجوز به عمل می‌آید و لذا زمین‌خوار و دستگاه صادر کننده مجوز مدعی‌اند که طبق قانون عمل شده است.

جعفری دولت آبادی با اشاره به مباحث مطرح شده در دومین همایش زمین‌خواری که دو هفته گذشته با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار گردید، اجرای طرح کاداستر که نتیجه آن شناسایی اراضی کشور است را شرط لازم برای پیشگیری از وقوع زمین‌خواری و مبارزه با زمین‌خواران دانست و از دستگاه‌های اجرایی خواست در این زمینه همکاری نمایند.

وی هم‌چنین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اراضی دولتی را مکلف به اخذ سند مالکیت برای اراضی مربوطه دانست و چنین اقدامی را مانع از تصرف افراد غیرمجاز بر زمین به شمار آورد.

توصیه دیگر دادستان تهران به دستگاه‌های اجرایی برای موفقیت در مقابله با زمین‌خواری، فعال نمودن واحدهای حقوقی و تشکیل یگان‌های حفاظت از اراضی بود که در توضیح افزود: بهترین و متخصص‌ترین افراد باید در واحدهای حقوقی به کار گمارده شوند و تشکیل یگان‌های حفاظت از اراضی که البته در برخی قسمت‌ها عملی گردیده، یکی از طرق پیشگیری وضعی از وقوع زمین‌خواری است که کارکرد آن به ویژه در ایام تعطیلات پیش رو بسیار موثر است.

نکته دیگری که دکتر جعفری دولت آبادی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با انفال مطالبه نمود، همکاری در جهت اجرای احکام صادره علیه زمین‌خواران و تحویل اراضی تصرفی به دولت بود.

وی مقاومت برخی مسوولان دولتی در برابر اجرای این احکام را مشکلی دانست که نیازمند تدبیر است و اظهار داشت: اجرای احکام صادره از دادگاه‌ها علیه زمین‌خواران، بازدارنده است.

دادستان تهران اقدامات پیشگیرانه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در زمین خواری اقدامات پیشگیرانه، هم عملی و هم موثر است.

جعفری دولت آبادی استفاده قضات از ظرفیت موجود در ماده 114 قانون آیین دادرسی کیفری جدید پیرامون صدور قرار توقف عملیات زمین‌خواری را موثر خواند.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه با زمین‌خواری در مناطق بحرانی که اراضی دولتی وسیع می‌باشد، به عنوان مثال اظهار داشت: اخیراً زمینخواری در منطقه کهریزک نگران کننده است و اگر اقدامات پیشگیرانه تقویت شود و دستگاه‌های اجرایی، انتظامی مراقبت نمایند، پیش از تشکیل پرونده قضایی، برخی مشکلات رفع خواهد شد.

دادستان تهران در بیان اقدامات دادسرای تهران طی سال جاری در مبارزه با زمین‌خواری، به تشکیل دادسرای انفال و منابع طبیعی اشاره نمود و افزود: تشکیل این دادسرا از آن جهت قابل توجه است که برای نخستین بار در کشور کار تخصصی مبارزه با زمین‌خواری و حفظ محیط زیست را به عهده گرفته است.

اقدام دیگر دادستانی تهران در مبارزه با زمین‌خواری که دادستان تهران به آن اشاره کرد، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری از وقوع زمین‌خواری و مقابله با آن بود.

دادستان تهران با اعلام این که از دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف ذاتی خود حمایت خواهد کرد، یادآور شد که این موضوع را در جلسه‌ای که با روسای بانک‌ها برگزار شد، نیز مورد تاکید قرار داده است.

وی در مقابل انتقاد برخی مسوولین بانکی مبنی بر این که چرا صرفاً به اقدام بانک‌ها دائر بر اعطای تسهیلات کلان بر خلاف قانون اشاره می‌شود؛ اما از اقدامات مثبت بانک‌ها مانند حمایت مالی از تاسیس کارخانه حرفی به میان نمی‌آید، اظهار داشت: این وضعیت در قوه قضاییه نیز قابل طرح است؛ به این شرح که اگر چند قاضی را به اتهاماتی دستگیر نمایند، اقدامات مثبت سایر قضات نادیده گرفته می‌شود. لذا باید غلبه را بر کارهای مثبت بگذاریم؛ دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها کارهای مثبتی انجام می‌دهند، اما برخی تخلفات آن قدر آشکار است که رسانه‌ها سکوت نمی‌کنند.

جعفری دولت آبادی افزود: در چنین فضایی که متاسفانه از زمین‌خواری به کوه‌خواری و دریاخواری رسیده‌ایم، اقدامات مثبت دستگاه‌های اجرایی مغفول می‌ماند.

وی با تاکید مجدد بر این که مبارزه با زمین‌‌خواری مستلزم همکاری، هماهنگی و همدلی تمامی دستگاه‌‌هاست، اظهار داشت: نشست دادستانی این پیام را دارد که در همه امور مهم از جمله آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر و زمین‌خواری، تعقیب قضایی آخرین مرحله است.

جعفری دولت آبادی اظهار داشت: پذیرش این توجیه از قاچاقچی اسلحه مبنی بر این که چون مرزها باز بود، من هم اسلحه وارد کرده‌ام، معقول و منطقی نیست و از آن جا که کار قضات مقابله کیفری با جرایم است، لذا از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم در مبارزه با زمینخواری بیشتر همکاری نمایند.

وی با اعلام اعتقاد خود مبنی بر این که اتخاذ سیاست‌های ضعیف در هر حوزه‌ای از جمله زمین‌خواری، موجب تقویت اقویا و تضعیف افراد مستضعف است، افزود: اعمال سیاست‌های ضعیف موجب می‌شود هر که قوی است کارش را پیش ببرد و افراد ضعیف جامعه با موانع مواجه شوند.

دادستان تهران با تاکید بر این که توجیه زمین‌خواری با سیاست‌های غلط شهری موجب تجری زمین‌خواران می‌شـود، مقابـله با زمیـن‌خواری را مطـالبه مـسؤولان ارشد نظام دانسـت و اظهار داشت: سال گذشته مقام معظم رهبری به کـوه‌خواری اشاره کردند که ربطی به اجرای سیاست‌های شهری ندارد و اگر ما این روند را متوقف نکنیم، پدیده شاندیز دیگری احداث خواهد شد چرا که سرمایه ها در حوزه زمین‌خواری هزینه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار