امین‌زاده:

آلونک کوچک بدون امکانات، نقض حقوق شهروندی محسوب می شود

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: باید آیین نامه ها و دستورالعمل های ساخت و ساز در راستای حقوق شهروندی بازنگری شود.

کد مطلب: ۶۰۴۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، الهام امین زاده شامگاه در چهارمین جشنواره چهره سال صنعت ساختمان با بیان اینکه تاکنون تعریف مشخصی از آزار و سلب آرامش برای شهروندانی که در نزدیکی یک محل در حال احداث زندگی می کنند، نشده است،گفت: قطعات پیش ساخته و مونتاژی می تواند به آسایش شهروندان کمک نماید.

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی که درباره نقش حقوق شهروندی و اخلاق حرفه ای در توسعه صنعت ساختمان سخن می گفت، ادامه داد: همچنین ساخت و سازها در حریم رودخانه ها که به دلیل سودجویی و یا عدم اطلاعات کافی سازنده صورت می گیرد، حقوق شهروندی را زیر سوال می برد چرا که علاوه بر تجاوز به حاشیه رودخانه، خطرات سیل و آلودگی را افزایش می دهد.

امین‌زاده افزود: خوشبختانه سازمان ثبت و اسناد حدود 400 هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه های کشور را سند زده است.

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به تاکیدات درباره احداث و ساخت وساز در نظامنامه اخلاقی و مهندسی، تاکید کرد: توجه به آموزش های حقوقی مربوط به ساخت و ساز، پیش بینی روش های حل اختلاف، فعال شدن تشکل های صنعت ساخت، تعیین مراجع اختصاصی حل و وفصل موضوعات، بررسی اختلافات در این زمینه در محاکم ویژه، تدوین قوانین مربوط به سرمایه گذاری و واگذاری دولتی و تدوین قوانین مربوط به صنعت ساخت و ساز ضروری است.

امین‌زاده تصریح کرد: باید بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر در زمان تنظیم و تصویب آیین نامه و قراردادهای ساخت وساز و احداث حضور داشته باشند، تا از مشکلات آتی جلوگیری شود.

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی در ابتدای سخنان خود تاکید کرد که در زمان طراحی، ساخت، بهره برداری وراه اندازی پروژه های ساخت و ساز باید به ملاحظات حقوق شهروندی از جمله زیست بوم، فرهنگی، محیط زیست، بهداشت، سلامت، رفاه، آسایش و مصرف بهینه انرژی توجه شود.

امین‌زاده با اشاره به ارائه گزارشات مربوط به حقوق شهروندی وزاتخانه ها به رییس جمهوری که باید شامل وظایف فراتر از وزارتخانه ای باشد، اظهارداشت: در منشور حقوق شهروندی حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی ساکنان یک منطقه به خوبی مطرح شده است.

دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد: حفظ کرامت انسانی که آلونک کوچک بدون امکانات، نقض حقوق شهروندی محسوب می شود، حق آزادی که شهروندان نباید محل سکونت پرخطر داشته باشند، حق حریم خصوصی که دوربین های مداربسته با محوریت امنیت و نه ابزاری برای تجسس باشند، حق مسکن که همه شهروندان باید حداقل امکانات سکونتی داشته باشند، حق اقتصاد شفاف و رقابتی که دسترسی آزاد اطلاعات می تواند به رقابتی و نه رانتی شدن این صنعت مهم در کشور کم کند، حق رفاه، تامین اجتماعی، محیط زیست و اشتغال، از جمله حقوق درنظرگرفته شده برای شهروندان در منشور حقوق شهروندی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار