رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل :

استان اردبیل بزرگترین کلکسیون گیاهان دارویی کشور را دارد

رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: این استان بزرگترین کلکسیون گیاهان دارویی کشور را دارد.

کد مطلب: ۶۰۴۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در نشست تخصصی فعالان تولید گیاهان دارویی افزود: این کلکسیون با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایستگاه سامیان اردبیل راه اندازی شده و 170 گونه گیاهان دارویی یک ساله ، 2 ساله و چند ساله بومی و غیر بومی را در خود جای داده است .
وی اظهار کرد: تلاش بر این است که این ایستگاه به محل تخصصی تولید بذور انواع گیاهان دارویی تبدیل و زمینه های توسعه و کشت این گیاهان بیش از پیش در استان فراهم شده و تعداد گونه های گیاهی این کلکسیون نیز به 250 گونه افزایش یابد .
رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: با تلاش و همت محققان این مرکز تاکنون 270 گونه گیاه دارویی در استان شناسایی و محل و گراکنش آنها نیز مشخص شده که این اطلاعات می تواند پایه و اساس مطالعات تخصصی و فنی بعدی در زمینه گیاهان دارویی باشد .
کربلایی تصریح کرد: طرح تحقیقاتی جمع آوری و شناسایی و بررسی اکولوژیک گیاه دارویی تیره نعناعیان در اردبیل در دست اجراست و تاکنون 60 گونه از این گیاه شناسایی و جمع آوری شده و مطالعات بر روی مراحل فنولوژیکی و پراکنش آن ادامه دارد .
وی گفت: مشابه همین طرح را نیز در ارتباط با گونه پونه های سبلان در دست اجراست و این گونه از لحاظ ارزش اقتصادی و سود آوری و همچین ارزشی که از لحاظ پزشکی دارد بسیار حائز اهمیت است .
رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در ایستگاه تحقیقات سامیان اردبیل آمادگی دارد در صورت تخصیص اعتبارات مالی و پشتیبانی های لازم و حمایت های دستگاههای اجرایی این ایستگاه را به یکی از توانمندترین مرکز تهیه بذور گیاهان دارویی تبدیل و بذر و نشاء گیاهان دارویی را به صورت استاندارد و شناسنامه دار تهیه و در اختیار متولیان قرار دهد .
کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل در راستای تحقق اهداف سیاست تغییر الگوی کشت دنبال می شود .
گیاهان دارویی از لحاظ نیاز آبی کم توفع بوده و امتیاز بزرگی برای اراضی استان که از سفره های آب زیر زمینی پایینی برخوردار هستند دارند .
همچنین ویژگی بسیاری از گیاهان دارویی به گونه ای است که گونه ها را می توان به صورت دیم نیز کشت کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار