سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل خبرداد:

اجرای طرح ملی نوروزگاه ۹۶ در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اجرای طرح ملی نوروزگاه ۹۶ در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.

کد مطلب: ۶۰۴۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، منصور عالیقدری در جلسه دبیرخانه‌های شهرستانی ستاد خدمات سفر استان اردبیل اظهار داشت: طرح ملی نوروزگاه از دوم تا هفتم فروردین ماه سال ۹۶ در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگهای بومی مرتبط با عید باستانی و آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز اجرا می‌شود .

وی افزود: افزایش آگاهی مردم هر یک از مناطق کشور نسبت به آداب و رسوم بومی خود و جذب گردشگر از دیگر اهداف اجرای این طرح است که امیدواریم با اجرای موفق این طرح بتوانیم به تمامی این اهداف دست یابیم و شاهد رونق و تحول بخش گردشگری استان باشیم .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ثبت عید نوروز در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو اظهار کرد: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی نوروز کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و عراق با مدیریت ایران درحال آماده‌سازی است .

عالیقدری از دیگر اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از همسان‌سازی مراسم و آئین‌های سنتی عید نوروز در استان‌‌های مختلف کشور و احیای آداب و رسوم خاص و بومی هر منطقه عنوان کرد و بیان کرد: خواستار مستندسازی آئین‌ها و رسومات سنتی هر شهرستان و منطقه برای تکمیل پرونده ثبت جهانی نوروز و ارسال آن به دبیرخانه ستاد اجرایی استان هستیم .

وی تصریح کرد: امیدواریم با حمایتها و همکاری همه‌جانبه مسئولان به تمامی اهداف خود در راستای اجرای طرح نوروزگاه برسیم و بتوانیم آثار ارزشمند خود را به جهانیان معرفی کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار