ناصر وحدتی در گفت و گو با پانا:

معتقدم موسیقی فولکلور را نباید تغییر داد/ پایبندی به اصالت ها جذاب است

ناصر وحدتی معتقد است: من اعتقاد دارم اگر موسیقی فولکلور با همان ابعادی که قبل ها خوانده اند اجرا شود تاثیر خود را خواهد گذاشت و حق مطلب ادا شده است. من در برخی از کارهایم همین شیوه را پیش می برم وقتی می بینم با ارکستر و سازبندی برخی کارها را نمی توانم اجرا کنم با دایره، طبل و حتی تشت زدن آن کارها را اجرا می کنیم و می خوانم قدیمی ها هم همین کارها را کرده اند

کد مطلب: ۵۹۹۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

ناصر وحدتی خواننده، نویسنده و پژوهشگر موسیقی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: دلیل موفقیت من در این 20 سال اخیر و اینکه توانسته ام به گونه دیگری کار کنم و فعالیت داشته باشم، اجرای دقیق و مو به موی فولکلور هایی است که خودم جمع آوری کرده ام و هیچ تغییری در آن ها به وجود نیاورده ام. افرادی بوده اند که در این نوع موسیقی ها تغییر به وجود آوردند و به اصطلاح در این موسیقی دست بردند و با این هدف این کار را انجام دادند که آن نوع موسیقی را بهتر کنند اما نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

وی افزود: معتقدم نباید این تغییرات صورت بگیرد، من عین همان شکلی که آن زن روستایی برایم خواند می خوانم، کلام و موسیقی را ذره ای از آنچه شنیده ام و آنچه وجود داشته است، تغییر نمی دهم. اگر در جاهایی زن ها در شالیزار شوخی می کنند من همان شوخی ها را اگر می دیدم نمی شود اجرا کرد، اجرای شان نمی کردم نه اینکه بیایم آن ها را تصحیح کنم و دستی درشان ببرم، این را درست نمی دانم. من اعتقاد دارم اگر موسیقی فولکلور با همان ابعادی که قبل ها خوانده اند اجرا شود تاثیر خود را خواهد گذاشت و حق مطلب ادا شده است. من در برخی از کارهایم همین شیوه را پیش می برم وقتی می بینم با ارکستر و سازبندی برخی کارها را نمی توانم اجرا کنم با دایره، طبل و حتی تشت زدن آن کارها را اجرا می کنیم و می خوانم قدیمی ها هم همین کارها را کرده اند.

این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی نواحی، تصریح کرد: به عقیده من پای بندی به اصالت ها می تواند جذاب باشد. یک زمانی 50 - 60 سال پیش اینگونه نبود چون همه جلو را نگاه می کردند و نگاهی به پشت سر نداشتند و معتقد بودند همه آنچه در پشت بوده بد است و تمام اتفاقات در پیش رو رخ می دهد، ولی امروز دیگر جامعه ما به کمال فرهیختگی رسیده و ما الان بالای 10 میلیون نفر لیسانس و فوق لیسانس و همین طور دیپلم و فوق دیپلم داریم که بدنه جمعیت ما را شکل می دهند. این بدنه، بدنه آگاهی است که سرش کلاه نمی رود و نمی شود او را برای پذیرش موسیقی فریب داد؛ این است که من اعتقاد دارم اگر به اصالت ها پناه ببریم حتما موسیقی ها مقبول می افتد.

وی درباره گروه های جوانی که امروز به موسیقی نواحی می پردازند، گفت: گروه های موسیقی زیادی امروز در حال فعالیت هستند که به موسیقی نواحی احترام کرده اند. وقتی موسیقی را محلی می کنی و مردم استقبال می کنند و بلیت می خرند یعنی به این نوع موسیقی احترام گذاشته ای و فوق العاده موسیقی محلی باید به خودش ببالد، در این عرصه ای که موسیقی پاپ و پاپ خوانی حرف اول را می زند و یا خوندن موسیقی اصیل ایرانی از چنین جایگاهی برخوردار است و همایون شجریان به این زیبایی می خواند، وقتی موسیقی نواحی کنار اینها و دوشادوش آن ها می ایستد دلیلش جوانانی است که روی آن ها کار کرده اند. به طور مثال گروه رستاک در این زمینه خیلی خوب فعالیت کرده و خیلی افراد دیگر.

وحدتی در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: من خیلی به آینده موسیقی نواحی خوشبین هستم چون جوان ها و مردم به شدت به آن روی آورده اند و این موسیقی مخاطبان خود را یافته است و در اجراهای خود با ازدحامی مواجه می شود که خبر از این دارد این نوع موسیقی جوابگوی نیاز موسیقایی مردم بوده و هست.

گفتنی است؛ ناصر وحدتی خواننده، متولد سال ۱۳۲۶ در روستای لیش از توابع شهرستان سیاهکل گیلان، نویسنده و پژوهشگر موسیقی است که به زبان گیلکی ترانه می‌خواند. تمام ترانه‌های او، ترانه‌های فولکلور گیلان هستند. وحدتی ترانه‌های خود را با تحقیق در روستاهای گیلان و بیشتر از زنان می‌یابد. وحدتی چند اثر داستانی هم در کارنامهٔ خود دارد. او سابقاً در گروه شمشال فعالیت داشت تا این که گروه موسیقی گیل و آمارد را تأسیس کرد. ترانه‌های رعنا و آها بوگو که توسط وحدتی اجرا شده، از مشهورترین ترانه‌های فولکور گیلکی است که شهرت ملی نیز دارند.

زهرا صفایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار