مدیركل فناوری اطلاعت گیلان خبر داد:

ارتقاء جایگاه ICT، لازمه ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه ها

مدیرکل فناوری اطلاعات گیلان ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه ها را لازمه ارتقاء جایگاه ICT در استان دانست.

کد مطلب: ۵۹۶۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان، مهندس فرزاد توكلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در نشست ارائه فرصت های سرمایه گذاری و كارآفرینی، اعطای تسهیلات و اجرای طرح و پروژه های حوزهICT که با حضور اساتید این حوزه در دانشگاه های استان در سالن آمفی تئاتر مخابرات گیلان برگزار شد،مشاركت جدی تر اساتید دانشگاه ها و دانشجویان این حوزه را یكی از راه های رشد و توسعه استان برشمرد.

وی از توسعه زیرساخت به عنوان یكی از وظایف اصلی وزارت ارتباطات در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ایجاد زیرساخت مناسب در استان نقش جدید این اداره كل بهره گیری از این زیرساخت ها و خلق ثروت از حوزه فناوری اطلاعات در استان می باشد.

توكلی در ادامه با توجه به پتانسیل بالای دانشجویان در استان و ارتباط نزدیک و حضور پررنگ تر دانشگاه ها در این قبیل نشست ها به خصوص استارتاپ ها در استان، خواستار جمع آوری اطلاعات دانشگاه ها برای فراخوانی به هنگام اساتید و دانشجویان برای مشاركت جدی تر در اینگونه نشست ها شد.

مدیركل ICT استان با اشاره به نقش مهم اقتصاد در فناوری اطلاعات، در خصوص بخش فاوا در اقتصاد جهانی مواردی را مطرح و سهم این حوزه را در سال های 2012 تا 2015 عددی بالغ بر دو هزار و 650 تا سه هزار و 500 میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: از این رقم 60 درصد سهم مخابرات و 40 درصد سهم فناوری اطلاعات شده كه در سال 2020 این عدد برعكس شده و مخابرات تنها 20 درصد از سهم بازار و 80 درصد الباقی سهم فناوری اطلاعات در بازار خواهد شد و باید با توجه به این ارقام نوع نگاه و افق دید خود را برای كسب سهم بیشتر از این اقتصاد كلان تغییر داده و برنامه ها را به سمت و سوی فناوری اطلاعات سوق دهیم.

مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به رشد قابل توجه نرم افزار نسبت به سخت افزار، تصریح کرد: در بین چندین شركت بزرگ فناوری اطلاعات در دنیا، سرمایه گذاری بر روی نرم افزار بیشتر بوده و این بدین علت است كه در آینده نزدیک سهم نرم افزار از این اقتصاد چندین برابر بیشتر از سخت افزار خواهد بود و ما نیز باید از این رویه پیروی نماییم.

توكلی به رشد قابل توجه 175 درصدی در حوزه تكنولوژی و ارتباطات در 10 سال اخیر در دنیا اشاره کرد و گفت: اگر ما قطب های اقتصاد ایران را به سه بخش خدمات، صنعت و كشاورزی تقسیم كنیم، هر كدام از این بخش ها یک ارزش افزوده دارند و به تناسب ارزش افزوده منجر به ایجاد اشتغال خواهند شد، كه در بخش خدمات با بالاترین سطح ایجاد شغل، می توان شاهد بیش از 50 درصد ایجاد اشتغال بود كه این عدد در دو بخش كشاورزی و صنعت تنها نزدیك به 50 درصد می باشد.

وی با اشاره به وجود و دسترسی به مركز داده ملی اطلاعات در استان، شبكه زیرساختی مناسب با استفاده از اینترنت پرسرعت نسل چهارم در بیش از 1600 روستا تا پایان سالجاری و همچنین وجود 8 هزار دانشجوی فارغ التحصیل حوزه ICT ، به عنوان اركان رشد فناوری در استان، یادآور شد: با توجه به زیرساخت موجود و نیروی انسانی مناسب، تنها راه توسعه استان، ترسیم نقشه راهی مناسب برای استفاده از این پتانسیل موجود در استان خواهد بود.

توكلی در پایان از اهتمام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رشد این حوزه و توسعه آن در استان ها با اعطای تسهیلات از طریق وام از محل وجوه اداره شده به طرح های فناورانه، شركت های نوپا و APPتلفن همراه اشاره کرد و استفاده از این تسهیلات را فرصتی مناسب، برای سرمایه گذاری و ایجاد كارآفرینی در استان دانست.

در ادامه این نشست دكتر ابراهیمی، رئیس مركز آپای دانشگاه گیلان توضیحاتی را در خصوص سایبر فیزیك و آینده اینترنت اشیاء و همچنین ساختار و توانایی مركز آپا در برگزاری دوره های تخصصی در حوزه امنیت برای دانشجویان مطرح کرد.

مهندس پژوهنده،مدیر شركت شتابدهی اكسل و دكتر عباسی مدیر شركت شتابدهی فناوری تك نیز هر كدام ضمن تشریح روند شكل گیری تیم های استارت آپی به برنامه های اجرایی خود جهت توسعه كسب و كارهای نوپا،شناسایی صاحبان ایده و طرح های خلاقانه اشاره و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری به منظور تبدیل ایده به محصول اعلام نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار