اربا دوشاب ، جشنواره ای برای پاسداشت آیین های گیلان

سومین جشنواره اربا دوشاب یا همان تهیه دوشاب از میوه خرمالوی جنگلی به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر و با رویکرد حفظ و پاسداشت آیین های گذشته گیلان به همراه نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و نان محلی در روستای مازوپشت شهرستان رضوانشهر در غرب گیلان برگزار شد.

کد مطلب: ۵۹۴۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رضوانشهر عصر شنبه درحاشیه برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره به منظور زنده نگهداشتن آیین‌ها و بازگشت به فرهنگ غنی کهن گیلانی ها برگزار شده تا علاوه بر احیای فرهنگ بومی و محلی و انتقال آن به نسل جوان امروزی ، موجبات فراهم سازی شرایط لازم برای کسب درآمد روستاییان از طریق برپایی غرفه های صنایع دستی و سوغات و نان محلی را نیز فراهم آورد.
منصور هادی پور افزود: برگزاری اینگونه جشنواره ها توجه بیشتر به انواع گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی، روستایی و سلامت در راستای احیای فرهنگ ها و آیین سنتی و میراث فرهنگی هر سرزمینی را موجب می شود.
وی تصریح کرد : بر اساس باور های کهن مردم مصرف اربا دوشاب برای درمان بیماری‌ فاویسم و زردی بسیار موثر است و به دلیل طبع گرم آن مردم گیلان در زمستان ، به صورت مخلوط با برف یا برنج برشته شده و طبخ برخی از شیرینی ها و نان ها به جای مواد قندی مصرف می‌کنند.
درخت میوه اربا( خرمالوی جنگلی) در جنگل های گیلان و مازندران به صورت خود رو می روید و میوه خرمالو در واقع نوع پیوند یافته درخت ارباست که در گویش تالشی به آن 'امبرا' می گویند.
در طب سنتی به بیماران فاویسم و یرقان اربا دوشاب می خورانند و گیلانیان در زمستان ،اربا دوشاب را با برف مخلوط و میل می کنند.
همچنین برنج برشته شده را با دوشاب مخلوط و بعنوان تنقلات استفاده می کنند که امروز هنوز هم این رسم در گوشه و کنار گیلان دیده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار