رئیس گروه کنترل کیفیت رسانه‌های غیرمکتوب:

هیچ محصول آموزشی بدون مجوز ما نمی‌تواند وارد مدارس شود

رئیس گروه کنترل کیفیت رسانه های غیرمکتوب گفت: تولیدکنندگان محصولات آموزشی قبل از اینکه محصول خود را به تولید انبوه برسانند باید از دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجوز بگیرند، در غیر این صورت نمی‌توانند آن محصول را وارد مدارس کشور کنند.

کد مطلب: ۵۹۳۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پررورش پانا، سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز چهارشنبه 13 بهمن 95 میزبان نخستین نمایشگاه تکنولوژی آموزشی بود که طی آن موسسات حقیقی و حقوقی محصولات، تجهیزات، نرم‌افزارها، فیلم‌ها و وسایل آموزشی و کمک آموزشی خود را برای بازدید و خرید علاقهمندان ارائه کردند.

به این مناسبت، محبوبه نوروزی، رئیس گروه کنترل کیفیت رسانه های غیرمکتوب، در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا درخصوص منابع غیرمکتوب آموزشی و اهمیت آن در تعلیم و تربیت امروز اظهار داشت: ساماندهی منابع آموزشی در دو بخش مکتوب و غیرمکتوب انجام می‌شود که بخش غیرمکتوب به بررسی فیلم، نرم افزار و وسایل کمک آموزشی اختصاص دارد. تولیدکنندگان این محصولات قبل از اینکه محصول خود را به تولید انبوه برسانند باید از دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجوز بگیرند، در غیر این صورت نمی توانند آن محصول را وارد مدارس کشور کنند.

سهم منابع غیرمکتوب از فهرستگان رشد چقدر است؟

وی در ذکر اهمیت منابع غیرمکتوب گفت: امروز سیاست های آموزشی به سمت بسته آموزشی می رود که کتاب تنها بخشی از آن است. گرایش اولیا، دانش آموزان و جامعه به سمت نرم افزار و سخت افزارهای کمک آموزشی باعث شده است این بخش به صورت جدی تر در عرصه آموزش مطرح شود. این منابع آموزشی هرساله در فهرستگان رشد در کنار کتاب‌ها به مدارس معرفی می‌شوند. در حال حاضر سهم منابع غیرمکتوب از منابع آموزشی و تربیتی معرفی‌شده، نسبت به منابع مکتوب، کمتر است؛ اما پیش بینی ما این است که در سال‌های آینده، محصولات آموزشی اعم از مواد، وسایل، رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی سهم بیشتری را از این فهرستگان به خود اختصاص دهند.

رئیس گروه کنترل کیفیت رسانه های غیرمکتوب درخصوص ارزیابی این محصولات در آموزش و پرورش گفت: بر اساس بند 4 ماده 2 قانون تشکیل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مسئولیت کنترل کیفیت محتوایی و فنی مواد، وسایل، رسانه‌ها و تجهیزات آموزشی بر عهده این گروه است که این وظیفه را کارشناسان اجرایی و کارشناسان ارزیاب بر اساس دستورالعمل موجود به انجام می‌رسانند.

وی با مقایسه محصولات غیرمکتوب موجود اظهار داشت: در گذشته وسایل آموزشی اهمیت بیشتری داشت، ولی امروز به سمت پررنگ شدن رسانه‌های آموزشی می‌رویم.

نوروزی ادامه داد: یکی از تفاوت های بخش مکتوب و غیرمکتوب این است که در بخش غیرمکتوب محصولات قابل تجدیدنظر هستند یعنی بعد از ارزیابی، اشکالات محصول به تولیدکننده اعلام می‌شود و آنها بعد از رفع اشکالات می توانند مجوز بگیرند.

وی گفت: در پایه ابتدایی برای درس‌های ریاضی و علوم محصولات غیرمکتوب بیشتری تولید می شود و در درس فارسی و قرآن هم تولید محصول بالا است. در مقطع متوسطه هم بیشتر محصولات غیرمکتوب برای درس‌های فیزیک، شیمی، ریاضی و عربی تولید می شود.

چرا محصولات مجوز نمی‌گیرند؟

رئیس گروه کنترل کیفیت رسانه های غیرمکتوب در خصوص اشکالاتی که مانع از صدور مجوز برای محصولات می‌شود گفت: ممکن است بسته بندی محصولات خوب نباشد، خصوصا وقتی تولید کننده شخص حقیقی باشد (شرکتی نباشد) عموما بسته‌بندی‌ها کم‌کیفیت هستند. غلط‌های علمی هم در بعضی محصولات وجود دارد. در فیلم ها و نرم‌افزارها مشکلات فنی مثلا مشکلات گرافیکی مطرح است. در فیلم ها هم ممکن است تصویربرداری یا تدوین ضعیف باشد.

به گفته نوروزی وسایل آموزشی باید قابل حمل و پرتابل باشند و به آسانی سرهم شوند.

نخستین نمایشگاه تکنولوژی آموزشی با شرکت 60 تولیدکننده منابع غیرمکتوب آموزشی و کمک‌آموزشی روز چهارشنبه 13 بهمن 95 در محل سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. این نمایشگاه به همت موسسه سامان اندیشان طلوع علم (ساطع) و به کمک دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار می شود که از 13 لغایت 16 بهمن 95 از ساعت 8 صبح تا 8 شب میزبان علاقه‌مندان و فعالان بخش آموزش و پرورش خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار