استان مرکزی می تواند به مصرف کننده انبوه دوچرخه برقی در کشور تبدیل شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: استان مرکزی این قابلیت را دارد که به نخستین استفاده کننده انبوه دوچرخه برقی در کشور تبدیل شود.

کد مطلب: ۵۹۲۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا استان مرکزی، محمد اله داد در جلسه هم‌اندیشی استفاده از دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی در سطح شهر و کاهش آلودگی هوا افزود: در فاز اول اجرای این طرح می‌توان با پنج هزار دستگاه نقلیه برقی فعالیت را آغاز کرد در صورتی که بسترهای لازم در خصوص جایگزینی موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های برقی به جای وسایط نقلیه آلوده کننده هوا فراهم شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نیروی برق، آسانتر و در دسترس‌تر از سوخت بنزین است، ادامه داد: پمپ بنزین قابل انتقال و حمل نیست، اما شارژ موتور برقی در همه اماکن امکانپذیر بوده و هزینه کمتری را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی بیان کرد: برای شارژ باتری حداکثر ۶ الی هفت کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به لحاظ اقتصادی حدود یک دهم سوخت‌ بنزین است، همچنین به لحاظ زیست محیطی و حفظ منابع ملی و نبود آلودگی صوتی استفاده از موتورهای برقی به نفع جامعه است.

اله‌داد ابراز داشت: در محوطه بسیاری از صنایع بزرگ معمولا موتورهایی جهت خدمات‌رسانی تردد می‌کنند که می‌توان به این صنایع ابلاغ کرد که در محدوده داخلی خود حتما از موتور برقی استفاده کنند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی اضافه کرد:‌ از لحاظ مساحت، اراک کوچکترین کلانشهر در سطح کشور است و می‌تواند به عنوان پایلوت برای استفاده از دوچرخه‌های برقی انتخاب شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: باید به سمت کاهش تردد خودروها گام برداشت و عبور و مرور آنها را در سطح شهر محدود کرد، همچنین نسبت به الگوهای توسعه شهری بازنگری‌ صورت گیرد و در بودجه‌های سال آینده این مهم در نظرگرفته شود.

اله‌داد با بیان اینکه این مهم با تدابیری همچون کمک گرفتن از ادارات و مدارس جهت فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از این وسایل امکانپذیر است،افزود: نیاز است دستگاه‌های برخوردارتر، صنایع و بانک‌ها سهم خود را برای کمک به این طرح اعلام کنند و در اعتبارات استانی نیز اعلام شده که ردیف‌های لازم اختصاص داده خواهد شد.

در این جلسه پیگیری تاییدات علمی و عملی، قانونی، امنیتی و انتظامی، همچنین ایجاد تسهیلات لازم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد پیگیری‌های تخصصی دستگاه‌های ذیربط در جلسات آتی گزارش شود.

همچنین دستگاه‌های اجرایی گزارشی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها برای این مهم را ارائه کردند، همچنین مقرر شد محل پارکینگ‌ها و محل شارژ موتورها، ایجاد مسیر دوچرخه و بودجه‌های مورد نیاز، ایجاد ایستگاه‌ها و تهیه دوچرخه برقی توسط شهرداری و بودجه‌های مورد نیاز پیش بینی شده و مطالعات ترافیکی توسط دستگاه‌ها در این زمینه انجام شود.

استفاده از دانش فنی در بهره‌گیری از تجهیزات و باتری‌های با کیفیت و ایمن، استفاده از صندوق حمایت از کارآفرینی، برخورداری از ظرفیت دانشگاه‌ها و تخصیص بودجه جهت انجام تحقیقات لازم، فرهنگ‌سازی، بازیافت و بی‌خطرسازی پسماندها، همچنین دیده شدن سهم کارخانجات و صنایع از محل آلایندگی و اختصاص این سهم به برقی کردن دوچرخه‌ها و مسئله پلاک و بیمه شخص ثالث این موتورها از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه بررسی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار