سند راهبردی مدیریت خشکسالی استان بوشهر تدوین شود

استاندار بوشهر گفت با توجه به بحران خشکسالی، برای ارائه راهکارهای مناسب در راستای برطرف کردن مشکلات این بحران، سند راهبری مدیریت خشکسالی تدوین شود.

کد مطلب: ۵۶۷۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر به نقل از روابط عمومی استانداری بوشهر، دکتر مصطفی سالاری در نشست شورای عشایری استان بوشهر با بیان اینکه بحران کم آبی بخش‌های مختف استان را با مشکلات گوناگونی مواجه ساخته است اظهار داشت: یکی از نیازهای اساسی در تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری تامین آب و علوفه دام است که عدم نزول باران، دامداران را با مشکل مواجه کرده است.

وی با تاکید بر تخصیص اعتبارات مورد نیاز امور عشایر استان بوشهر گفت: با توجه به نیاز اساسی عشایر برای اجرای طرح های زیرساختی بر برطرف کردن مشکلات این قشر اعتبارات عمرانی عشایر تخصیص داده شود.

استاندار بوشهر با تاکید بر حل مشکلات عشایر در برنامه کوتاه مدت تصریح کرد: نیازهای عشایر در برنامه کوتاه مدت ارائه تا بر این اساس، اعتبارات مورد نیاز تامین و پرداخت شود.

دکترسالاری با تاکید بر تدوین سند راهبردی مدیریت خشکسالی استان بوشهر گفت: با توجه به بحران خشکسالی، برای ارائه راهکارهای مناسب در راستای برطرف کردن مشکلات این بحران، سند راهبری مدیریت خشکسالی تدوین شود.

وی با تاکید بر افزایش تانکرهای آبرسان برای تامین آب مورد نیاز مناطق عشایری استان بوشهر افزود: شهرداری‌ها، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری برای ارائه خدمات آبرسانی به عشایر تانکرهای مورد نیاز آنان را تامین کنند.

استاندار بوشهر با تاکید بر تامین علوفه دام‌های عشایر خاطرنشان کرد: در این زمینه از ظرفیت‌های استانی استفاده می‌شود و این در حالی است که باید برای تامین علوفه عشایر با سازمان عشایر کشور مکاتبه و راهکارهای لازم ارائه شود.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر نیز با بیان اینکه استان بوشهر میزبان 5 هزار و 200 خانوار عشایر است اظهار داشت: 31 هزار نفر جمعیت عشایر استان بوشهر از ایل قشقایی است که یک‌هزار و 879 خانوار ساکن و مابقی کوچ‌رو است.

فرهمند آقایی با بیان اینکه عشایر در 25 کانون اسکان دارند گفت: عشایر در 8 شهرستان استان بوشهر اسکان دارند که بیشترین عشایر در مناطق عشایری دشتستان، دشتی و تنگستان امرار معاش می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر با اشاره به وضعیت نامناسب بارندگی در استان بوشهر خاطر نشان کرد: عشایر 7 ماه در استان بوشهر ساکن هستند که به سبب کاهش بارش باران، عشایر در تامین علوفه و آب آشامیدنی با مشکل جدی مواجه هستند.

آقایی با اشاره به مشکلات مراتع استان بوشهر خاطر نشان کرد: به سبب کاهش بارندگی مراتع استان بوشهر با کمبود تولید علوفه روبه‌رو هستند و این در حالی است که آب چشمه‌ها و چاه‌های مربوط به عشایر استان بوشهر خشک شده است.

وی با تاکید بر این نکته که فعالیت عشایر باید توجیه اقتصادی داشته باشد گفت: توجیه اقتصادی در امور عشایر در تامین آب و تولید علوفه در طبیعت محقق می‌شود که اگر این مهم محقق نشد فعالیت عشایر توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه 8 درصد اعتبارات عمرانی عشایر استان بوشهر تخصیص یافته است افزود:عشایر استان بوشهر در تامین آب آشامیدنی و علوفه دامی در بحران خشکسالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که برای تحقق مطالبات عشایر در برنامه کوتاه مدت به 11.8 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل امور عشایر استان بوشر با تاکید بر اجرایی شدن طرح سطح صیقلی در مناطق عشایری استان بوشهر گفت: اجرای این طرح در زمان بارش بارندگی حتی به میزان اندک می‌تواند در هدایت آبهای روان به سمت آب‌انبارهای عشایری تاثیر گذار باشد.

آقایی بیان کرد: برای اجرای طرح صیقلی در مناطق عشایری استان بوشهر به 40 میلیارد ریال اعتیار نیاز است.

وی با تاکید بر تامین 75 میلیارد ریال برای تامین علوفه دامی عشایر تصریح کرد: برای خرید و اجاره کردن تانکر آبرسان به 4.5 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا از این طریق بحران کم‌آبی در مناطق عشایری کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار