طرح شهاب در نیشابور با نیروهای متخصص و کار آزموده اجرا می شود

ده نفر از فرهنگیان کار آزموده متخصص نیشابور جهت آموزش دوره های مورد نیاز اجرای طرح شهاب به یزد اعزام شدند.

کد مطلب: ۵۱۷۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش نیشابور در تشریح این خبر گفت: یکی از سیاست های وزارت آموزش وپرورش در دولت تدبیر و امید توسعه عدالت آموزشی و پرداختن مدیران و مدارس و نیروهای ستادی به وظایف ذاتی آموزش وپرورش است که همانا تربیت عادلانه می باشد.
وی در ادامه گفت: با همین نگاه و با همین هدف فانی وزیر آموزش وپرورش دو نوع سیاست کلی را در خصوص توسعه عدالت آموزشی و همگن سازی آموزش در واحدهای آموزشی در پیش گرفته است؛ اول محدود سازی مدارس تیزهوشان و دوم توسعه سیاست های حمایت و هدایت از استعدادها ی برتر در همان مدارس محل تحصیل و در کنار سایر دانش آموزان.
سید جواد قوامی نژاد افزود: در دوره های پیشین وزارت آموزش و پرورش، از تفکیک دانش آموزان و آموزش آنها در مدارس خاص انتقاد می شد ولی با این حال این مدارس توسعه فراوانی پیدا کردند اما در دوران وزارت فانی به دور از هرگونه شعار زدگی شاهد پیشبرد این سیاست دقیق آموزشی در سطح مدارس و همگام با سیاست های خاص در حوزه های مختلف هستیم ضمن آنکه بحث توجه به نخبگان و استعدادهای خاص هم مؤثرتر از قبل در حال انجام است.
وی ادامه داد: اقدامات اساسی انجام شده در خصوص مدارس خاص را می توان در کاهش محسوس ظرفیت ورودی مدارس سمپاد و تعطیل شدن برخی مدارس در بعضی از استانها مشاهده کرد به عنوان مثال در شهرستان نیشابور در مهرماه سال 92در دو دوره متوسطه اول و دوم ودر دو جنسیت دخترانه و پسرانه جمعا 360 نفر ورودی مدارس تیزهوشان داشته ایم درحالی که این تعداد در مهرماه 93به 208 نفر هم زمان با سایر استان ها و شهرستان های کل کشور کاهش یافت ودر مهرماه 94و95علی رغم افزایش تعداد دانش آموز از این مقدار هم کمتر شد.
از سوی دیگر محدود سازی تدریس دبیران خوش نام تا سقف 12ساعت و سوق دادن بقیه تدریس آنان در مدارس عادی جهت بهره مند شدن دانش آموزان سایر مدارس از توان و پتانسیل تدریس موثر این گونه دبیران نیز نکته مهم دیگری بود که در دولت تدبیر و امید وبدون کمترین پردازش شعاری عملیاتی شد.
قوامی نژاد خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این دولت در خصوص توسعه عدالت آموزشی و توجه به استعدادها، توسعه طرح شهاب است؛ این طرح که مورد توجه وتأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است در سال تحصیلی 96-95 در شهرستان نیشابور اجرایی خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش نیشابور با اشاره به اینکه واژه شهاب خلاصه مفاهیم شناسایی و هدایت استعدادهای برتر می باشد، گفت: این طرح به صورت داوطلبانه از طرف آموزش و پرورش نیشابور مورد تأکید و پذیرش قرار گرفته ودر کنار شهرستان تربت حیدریه و نواحی هفت و پنج مشهد از مهرماه 95اجرایی خواهد شد و از پایه چهارم ابتدایی در کلیه مدارس اعم از دولتی و غیردولتی و شهری و روستایی و چندپایه و... عملی خواهد شد.
قوامی نژاد گفت: در این طرح مدرسین برای مدت یک هفته به شهرستان یزد اعزام شدند و پس از بازگشت و صدور ابلاغ های آموزگاران پایه چهارم نسبت به برگزاری دوره های ضمن خدمت جهت آموزگاران و مدیران و معاونین مدارس ونیز آموزش اولیا اقدام خواهد شد .
این مقام مسؤول افزود: هدف کلی طرح شهاب این است که استعداد های مختلف همه دانش آموزان شناسایی شود و در طول سال های تحصیلی این دارندگان استعدادهای برتر پس از شناسایی مورد هدایت و حمایت قرار گیرند و تفاوت بارز این طرح با مدارس سمپاد در چند نکته مهم خلاصه می شود.
وی درباره همین موضوع گفت: اول اینکه در مدارس سمپاد دانش آموزان تفکیک می شدند در حالی که در این طرح تفکیک و آموزش جداگانه ای برای افراد دیده نمی شود؛دوم اینکه در مدارس سمپاد فقط به استعدادهای علمی و آموزشی دانش آموزان در پذیرش دقت می شد درحالی که در طرح شهاب به همه انواع استعدادهای دانش آموزان اعم از علمی و آموزشی و هنری و ورزشی و... توجه خواهد شد یعنی توجه به تربیت تمام ساحتی؛سوم اینکه در مدارس سمپا د افراد منتخب از طریق آزمون کمی و سنجش تستی انتخاب می شدند ولی دراین طرح از طریق فرآیندهای ارزشیابی مستمرو توصیفی شناسایی و حمایت خواهند شد؛ تفاوت چهارم آن است که افراد منتخب در مدارس سمپا د از پایه هفتم ویا دهم هستند در حالی که در طرح شهاب از دوره ابتدایی واز پایه چهارم این طرح آغاز خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش نیشابور اظهار کرد: تفاوت محسوس دیگر آن است که در مدارس سمپاد درصد کمی پذیرش می شدند درحالی که در طرح شهاب محدودیتی برای سقف شناسایی استعدادهاو تواناییهای افراد وجود ندارد؛اگرچه تفاوتهای فراوان دیگری وجود دارد که تمام آنها نشان از جهت گیری علمی و صحیح این دولت نسبت به بحث استعدادهای برتر دارد.
معاون مدیرکل در مورد طرح شهاب گفت: در طرح شهاب همه ارکان تربیت ازجمله والدین و سایر موقعیت های تربیتی نقش موثری را برعهده دارند؛در طرح شهاب به علایق دانش آموزان پرداخته می شود؛انگیزش درونی دانش آموزان بسیار بالاتر از انگیزه بیرونی آنان خواهد بود لذا توسعه علمی و تربیتی بسیار تعمیق خواهد یافت؛فضای نشاط مدارس ارتقا می یابد.
وی ادامه داد و گفت: دانش آموزان در سالهای بعد از پایان سال چهارم ابتدایی نیز مورد شناسایی و هدایت خواهد بود ودر سال آینده سوالهای بعد این طرح برای کلیه دانش آموزان پایه چهارم اجرایی خواهد شد.
قوامی نژاد تشکر کرد و افزود: از زحمات کلیه همکاران ان محترم اداری و مدیران مدارس و معاونین وآموزگاران و اولیا محترم و تمامی بزرگوارانی که در عملیاتی سازی این طرح علمی و موثر گام های بزرگی را برداشته یا برخواهند داشت کمال تشکر وسپاس را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار