اولین تصویری که هابل توانست از قلب سحابی خرچنگ ثبت کند

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین‌بار توانسته‌است تصویری از اعماق سحابی خرچنگ به ثبت برساند، منطقه‌ای که در واقع چشم توفان کیهانی عظیمی است.

کد مطلب: ۵۱۵۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد

براساس گزارش نشنال جئوگرافیك، درحدود هزار سال پیش ستاره‌ای جدید ناگهان در صورت فلكی گاو آشكار شد و شدت درخشش این ستاره به اندازه‌ای بالا بود كه حتر در نور روز نیز قابل مشاهده بود.
امروزه اخترشناسان می‌دانند كه آن ستاره دراصل یك ابرنواختر یا انفجار ستاره‌ای بوده‌است،‌انفجار ستاره‌ای در فاصله 6500 سال نوری. اگرچه این نقطه درخشان چند سال پس از ظهورش از آسمان زمین ناپدید شد،‌اما بقایای آن یكی از خیره‌كننده‌ترین اجرام كیهانی را در كهكشان راه شیری ایجاد كرد كه با نام سحابی خرچنگ شناخته می‌شود.
ابرهای درحال انبساط متشكل از گازهای پرانرژی در این سحابی به تابلوی نقاشی شباهت دارد كه تاروپود آن از رشته‌های رنگی درخشان در هم بافته شده است،‌ و اكنون تلسكوپ هابل برای اولین‌بار نگاهی به قلب این توفان كیهانی انداخته‌است.


این تصویر خارق‌العاده كه تركیبی از سه تصویر با وضوح بالا است، هسته درچرخش ستاره‌ای را نشان می‌دهد كه مدت‌ها پیش مرده‌است. این هسته جرمی غیرعادی به نام ستاره نوترونی است كه تماما از جنس ذرات زیراتمی است كه جرمی برابر جرم خورشید دارد اما تمامی این جرم در فضایی برابر 32 كیلومتر متراكم شده‌است.
ستاره نوترونی سحابی خرچنگ با سرعت 30 بار در ثانیه در چرخش است و مواد و گازهایی كه در اطرافش وجود دارند را می‌بلعد. چرخش سریع مواد اطراف این ستاره با می‌توان به واسطه رنگ‌های رنگین‌كمانی درون تصویر مشاهده كرد.
میدان مغناطیسی قدرتمندی كه ستاره نوترونی را احاطه كرده‌است نیز به واسطه هاله آبی‌رنگی كه از گازهای پرانرژی تشكیل شده،‌ قابل مشاهده است.
منبع:همشهری انلاین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار