تبیین آسیب شناسی سیاسی جامعه دینی توسط مدیر آموزش و پرورش نیشابور

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش نیشابور گفت: در جمع فرهنگیان و همکاران اداری این شهرستان به نقل از حضرت علی(ع) که فرمودند : « هرکس به استقبال امور برود موفق است وهرکس که امور به استقبال او بیاید شکست می خورد» به تحلیل و آسیب شناسی جامعه دینی پرداخت.

کد مطلب: ۵۱۱۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، سید جواد قوامی نـژاد معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش نیشابور ازنظرقرآن کریم، نهج البلاغه و همچنین بسیاری ازمتفکران قدیم و جدید مثل ابن خلدون، این گونه بیان شده است که ظهور، رشد، تثبیت، تقویت، افول، سقوط وزوال تمدن ها و فرهنگ ها تابع یک سری قوانین است نه تصادف.
وی ادامه داد: قرآن کریم قوانین متعدد پایدار الهی درمورد رشد و سقوط ملت ها را بیان کرده است و این امر نشان گر این نکته است که سنت های الهی: ازقوانین (بشر ساخته) بسیار محکم ترهستند و برخی از ویژگی های سنت های اجتماعی در قرآن کریم، تغییر ناپذیر و تخلف ناپذیر هستند، جهان شمول هستند، جلوه ای از حاکمیت قدرت الهی هستند، متناسب بانیازهای فطری ونیز عملکرد انسانها هستند، فردی یا جمعی هستند، هشداردهنده و همچنین آگاهی بخش می باشند.
مدیر آموزش و پرورش نیشابوردر پاسخ به این سوال که آسیب شناسی چیست؟ گفت : در نظریه اندام وارگی« تشبیه جامعه به بدن موجود زنده ازجمله انسان »، مفهوم آسیب شناسی ازحوزه پزشکی وارد حوزه جامعه شناسی شده است.
هراندام ونیز کل ارگانیسم موجود زنده برای خودشان و برای جامعه (اعضا و کل)دارای کارکرد اثر نتیجه ای هستند.
اگراندامی اثر و نتیجه مطلوب رانداشته باشد وظایف محوله را نمی تواند انجام دهد پس میگوییم به آن اندام آسیب واردشده است و شناخت این آسیب ها را آسیب شناسی یا پاتولوژی می گویند.
آسیب شناسی ما در اینجا مربوط به جامعه دینی است؛ پس فرض ما این است که جامعه دینی شکل گرفته است ولی می خواهیم یک نوع شناخت علمی ازاین آسیب ها داشته باشیم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: آسیب های بدن متفاوت است و انواعی دارد و آسیب های جامعه دینی هم می تواند شامل بخش های گوناگون نظیر آسیب های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی، روانشناختی، ارزشها و... شود.
جامعه دینی جامعه ای است که افراد جامعه دین دار باشند و اکثریت افراد تمام رفتارخود را بادین هماهنگ کنند و این هماهنگی تنها در امور فردی و عبادات نیست واینکه دین درتمام زوایای روابط اجتماعی فرد حاکمیت دارد و این به معنای بی توجهی جامعه به غیردین مثل علم و دانش نیست بلکه مفهومش این است که ازعلم و دانش و تجربه بشری بهره مند شویم منتها آنچه که در تناقض آشکار با معارف دینی است نبایدبه عنوان رفتار اجتماعی ازسوی شهروندان صورت گیرد.
قوامی نژاد افزود : اکنون هدف ما دراین سخنرانی شناساندن آسیب های (سیاسی) وارد برجامعه دینی ازدیدگاه نهج البلاغه است و راه های مقابله با این آسیب ها از دیدگاه نهج البلاغه به چهار دسته تقسیم می شوند که آسیب های وارده از ناحیه مردم، آسیب های وارده از ناحیه زمامداران و مدیران، آسیب های وارده از ناحیه دشمنان خارجی جامعه وآسیب های وارده از ناحیه دشمنان داخلی جامعه. این چهار گروه را تشکیل می دهد و ممکن است این آسیب ها در بازه ای از زمان ها در جامعه به صورت یکجا نیزوجود داشت باشد.
وی با طرح این سوال که چرا آسیب شناسی جامعه دینی خاصه نظام جمهوری اسلامی مهم است؟ به بحث شیعه، تمدن زدایی تشیع، معرفی آن، کارآمدی دین درتمام عرصه ها ازجمله عرصه های سیاسی وحکومتی و ... اشاره کرد و افزود:35 آسیب سیاسی ازدیدگاه نهج البلاغه درجامعه دینی وجود دارد که به تفکیک دسته بندی فوق الاشاره شامل:1-تفرقه و اختلاف2-عدم پیروی از رهبری 3-ترک جهاد و دفاع 4-نفاق و دورویی5- فاصله گرفتن مردم از حکومت 6-میدان دادن به ستمگران 7-ترک امربه معروف و نهی از منکر8-فاصله گرفتن از ارزش ها 9- جهل و نا آگاهی(بصیرت) از جمله آسیب هایی است که ازناحیه مردم وارد می شود و آسیب هایی همانند 1- ضعف ایمان 2- ظلم و بی عدالتی 3-عدم نظارت وپاسخگویی 4- قانون گریزی 5-روحیه نیاززدگی در رفاه طلبی 6-قدرت طلبی 7-فاصله گرفتن از مردم 8- عدم وجود شایسته سالاری 9- تجمل گرایی و ثروت اندوزی 10-حاکمیت افراد نالایق 11-استبداد رای و ترک مشورت12- دروغگویی13- نا امنی 14- ارتشاء 15- خیانت 16- بی توجهی به امور معیشتی مردم از طرف زمامداران برجامعه وارد می شود و همچنین 1- تهاجم نظامی 2-جنگ روانی 3- ایجاد تفرقه و اختلاف 4-القای شبهه5- فرصت طلبی نیز از طرف دشمنان خارجی جامعه تزریق می شود و 1- ایجاد تفرقه 2- کمک به جنگ روانی دشمن ،بزرگ نمایی قدرت دشمن (نشر اخبار دروغ، شایعه سازی) 3-هم سویی با دشمنان خارجی4- امر به بدی ها و نهی از خوبی ها 5-تطمیع و رشوه از جمله اسیب هایی است که از طرف دشمنان داخلی بر جامعه دینی وارد می شود .
سید جواد قوامی نژاد در پایان گفت: تمامی مکاتب بشر ساخته در بلوک غرب و شرق به ویژه مکاتب لیبرالیستی به دنبال اثبات این نکته در جهان هستند که بیان کنند«دین نمی تواند زمامداری و مدیریت اجتماعی وسیاسی جامعه را برعهده بگیرد »، وقتی انقلاب اسلامی به رهبری امام و باحضور گسترده مردم به پیروزی رسید درعمل، تئوری آنها را باطل کرد وهرچقدر این نظام جمهوری اسلامی کارآمدتر و اثربخش تر و موفق تر عمل کند و رستگاری دنیا و آخرت را برای بشر به ارمغان بیاورد پایه های تئوری های آنها لرزان ترمی شود. به نظرمن دلیل اصلی مخالفت و عناد با نظام جمهوری اسلامی نیز بیشتر در همین نکته نهفته است لذا ماباید علمی تر و کامل تر آسیب هارا شناخته وتا حد امکان از بروز آن پیشگیری کنیم .


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار