گفتگویی با خوشنویس برجسته کشوری

خط نستعلیق حکایت از روحیه ایرانی و انعطاف پذیری دارد

خوشنویس برتر کشور و از شاگردان استاد امیرخانی فرزند یکی از فرهنگیان شهرستان طرقبه شاندیزدر گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: خط نستعلیق حکایت از روحیه ایرانی و انعطاف پذیری دارد و با شعر و ادبیات و موسیقی به نوعی عجین شده است.

کد مطلب: ۵۰۷۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد

هر از چند گاهی خبر موفقیت فرزندان فرهنگیان در عرصه های علمی ، هنری ، ورزشی و فرهنگی این واقعیت را آشکار می سازد که معلمان در این مسیر توفیقات ارزنده ای دارند. بی بی زهره رئیس الساداتی متولد 1362 شهر مشهد می باشد که از سال 1379رسماً فعالیت هنری خود را آغاز می کند و سه سال بعد موفق به کسب درجه ممتاز در خط نستعلیق و نستعلیق شکسته می شود . وی در سال 1390 موفق به درجه فوق ممتاز و در سال 1393 با بهره گیری از محضر استاد الاساتید غلامحسین امیرخانی موفق به اخذ درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران می شود. این هنرمند لیسانس آمار دارد و در آخرین اثر خود وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره) را کتابت نموده است. وی همچنین در بیش از 50 نمایشگاه داخلی و فستیوال خارجی از جمله نمایشگاه جشن نوروز در مقر سازمان ملل حضور داشته است. استادرئیس الساداتی فرزند یکی از فرهنگیان شهرستان طرقبه شاندیز سرکار خانم صفار خراسانی می باشد و از نقش بی بدیل پدر و مادر خود و تشویق آنان در موفقیت هنری خود می گوید. در قسمت ذیل گفتگوی وی با خبرنگار پانا را می خوانید:

از کودکی برای خود من سوال این مطرح بوده که آیا هنرمندان هنرمند متولد می شوند یا بر اثر شرایط محیطی و اراده و پشتکار خود هنرمند می شوند؟ به عبارت دیگر هنر ذاتی است یا اکتسابی؟
به نظر من به هیچ عنوان هنرمندی از بدو تولد هنرمند زاده نشده است بلکه به گفته حضرت استاد امیرخانی عامل شوق بر انگیز همان زیبایی ، جمال و جاذبه ای است که در هنر همیشه وجود داشته است و تاثیر عمیق آن در شخصیت انسان به گونه ای است که این ارتقای بینش و وسعت نظر به همراه مطالعه مسائل هنری و برخورداری از این آذوقه معنوی رشد می کند و آثار خود ر ا در انسان بوجود می آورد.
اولین بار چطور پی به ظرفیت هنری خود بردید؟
من در نوجوانی علاقه شدیدی به آثار هنری نقاشی و خوشنویسی داشتم و این علاقه سبب شد تا خودم هم کم کم قدم در وادی هنر بگذارم و با تلاش و پشتکار و مشوق های والدین قریحه هنری خود را استعدادیابی و شکوفا کنم.
مشوقین شما در این راه چه کسانی بوده اند؟ نقش والدین و مدرسه را چقدر موثر می دانید؟
اولین مشوقین من پدر و مادرم بودم که با تمام وجودشان تلاش کردند تا من در رشته مورد علاقه ام ادامه بدهم و در مشکلات و سختی های راه خسته نشوم. من تمام موفقیت و پیشرفت خودم را بعد از الطاف الهی مدیون خانواده هنرمند و هنر شناس خود می دانم. در مدرسه هم گاهی مورد تشویق و حمایت قرار می گرفتم که روحیه من را برای کار دو چندان می کرد.
اولین اثر هنری شما چه بوده است ؟ چه کارهای دیگری در دست کتابت دارید؟
اولین اثر هنری من که مورد پسندم بود، خوشنویسی سوره مبارکه حمد بود، ، خطبه همام نهج البلاغه که دروصف متقین است را نیز خوشنویسی کردم. وصیت نامه سیاسی اجتماعی حضرت امام(ره) را نیز تحریر کردم که اخیراً به چاپ رسیده است. و هم اکنون هم در حال نوشتن رباعیات خیام هستم، اما بیشتر کارهای من شامل آثار قرآنی و ادعیه می شود.
از محضر چه اساتیدی بهره برده اید؟
بنده تا مرحله ممتاز از محضر استادعلی جافری بهره بردم که ایشان همه سعی خودر ا جهت پیشرفت بنده به کار بردند که از ایشان کمال سپاسگزاری را دارم.
مرحله فوق ممتاز و استادی را از محضر استاد الاساتید جناب امیرخانی در تهران کسب فیض کردم.
وضعیت کنونی خوشنویسی در ایران چگونه است؟
خوشحالم که بدون اغراق می گویم خوشنویسی بسیار موفق و رو به رشد است. جوانان در رشته های مختلف خوشنویسی در جشنواره های داخلی و خارجی و نمایشگاه ها می درخشند و آثار نفیسی خلق می کنند، فقط نیازمند حمایت مسئولان از جمله خرید آثار هنری آنان می باشد تا جوانان با پشتکار و جدیت بیشتر به ادامه مسیر تعالی خود بپردازند و موفقیت های بیشتری برای کشور عزیزمان کسب کنند.
تحلیل شما از جایگاه زنان و دختران در هنر خوشنویسی و سایر هنرها چیست؟
در همه دوره های تاریخی هنر ایران، زنان از جایگاه ویژه و موثری برخوردار بوده اند، بطوریکه هم اکنون نیز در تمام رشته های هنری اساتید زن در کنار اساتید مرد به خلق آثار هنری فاخر مشغول هستند و ذهن و حس و ادراک لطیف خود را در آثار شان به تصویر می کشند.
رابطه هنر خوشنویسی با اشعار عارفانه و عاشقانه ادب فارسی چیست؟
چون خط نستعلیق حکایت از روحیه ایرانی و انعطاف پذیری دارد با شعر و ادبیات و موسیقی به نوعی عجین شده است. همیشه خوشنویسی شامل اشعار زیبا و عارفانه و پرمغز از شاعران بزرگ و همچنین از آیات قرآن و احادیث بوده و است، به همین سبب خوشنویسی هنری مقدس و روحانی و نستعلیق عروس خطوط اسلامی به شمار می آید.
برای موفقیت در خوشنویسی چه مسیری را باید پیمود؟
باید سال ها تلاش کرد و شبانه روز ریاضت کشید و تمرین کرد:
چهل سال عمرم به خط شد تلف سر زلف خط ناید آسان بکف
هم چنین علاقه مندان باید حتماً آموزش های حرفه ای لازم را در کلاس های مربوطه ببینند.
در شبانه روز چند ساعت به کتابت و خوشنویسی می پردازید؟
بستگی به فرصت ایجاد شده، فعالیت هنری مستمر دارم، از حداقل 3 ساعت در روز تا گاهی 10 ساعت البته مطلع هستید که هنرمندان زن با توجه به مشغله های فراوان و گرفتاری های زندگی و خانواده و همچنین تربیت فرزندان فرصت و زمان کمتری خواهند داشت
آیا برنامه ای برای کتابت کلام وحی دارید؟
از قدیم الایام آیات قران به عنوان یکی از محورهای اصلی خوشنویسی بوده است و اکثر آثار بنده نیز از آیات قرآن کریم است و در صورتیکه وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اوقاف یا سایر نهادها و مسئولین از خوشنویسان حمایت کنند ، چه بهتر از اینکه سالهای عمر یک خوشنویس صرف کتابت کلام وحی شود.
در خلال صحبت های شما متوجه شدم از استاد امیرخانی با احترام خاصی نام می برید. به چه اساتید دیگری ارادت دارید؟
بنده به تمام اساتید خوشنویسی خودم که به نحوی از محضرشان بهره گرفته ام احترام می گذارم اما استاد مورد نظرم استاد الاساتید حضرت امیرخانی می باشند که در محضر ایشان شاگردی کرده ام. در منزلم هم آثار این استاد به همراه تهذیب و نگار گری ها زیور بخش دیوار اتاق ها شده است. همچنین استاد شیرازی، بختیاری و ملک زاده از بزرگان دیگری هستند که از آثارشان بهره برده ام. در سایر هنرها هم از اساتید زیادی مستفیض بوده ام.
چه توصیه ای برای نوجوانان و جوانان در باب هنر و هنرآموزی دارید؟
بنده حقیر به جوانان پیشنهاد می کنم که اگر کوچکترین علاقه ای به رشته هنری در خود احساس می کنند، حتما به کلاس های حرفه ای آن رشته ورود پیدا کنند و تمرین و ممارست مستمر در پیش بگیرند تا هنرمندی خوشنام برای ایران سربلند شوند.
در پایان دوباره از پدر و مادر عزیزم و همسر گرامی ام و تمامی اساتید بزرگوارم تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم مسئولین به جوانان به عنوان سرمایه های اجتماع توجه بیشتری کنند و در تمام مراحل از آنان حمایت کنند، در ارتباط با هنرمندان جوان می توانند با خرید اثار هنری مشوق خوبی برای آنان در ادامه راه باشند و همچنین زمینه حضور آنها را در نمایشگاههای خارج از کشور فراهم آورند.
از مسئولین محترم آموزش و پرورش نیز تقاضا دارم زنگ هنر در مدارس را جدی بگیرند و حتماً از دبیران تخصصی و هنرمندان و اساتید در جهت آموزش هنر استفاده کنند و نگذارند مدرسین غیر مربوطه عهده دار تدریس و آموزش درس هنر شوند و دانش اموزان را از وجود اساتید هنری محروم سازند. امیدوارم آموزش و پرورش فکری برای این مشکل مهم در درس هنر کند.
رتبه ها و عناوین و جوایز کسب شده توسط سرکار خانم رئیس الساداتی:
رتبه اول مسابقات دانش اموزی پرسش مهرویادواره امام خمینی(ره) 1379ـ1380.
رتبه اول جشنواره مجمع انجمن خوشنویسان رشت در دو رشته کتابت و چلیپا بخش جوانان زیر 25سال1381
رتبه اول نهمین نمایشگاه بین الملی قران کریم در بخش جوان
رتبه اول جشنواره خوشنویسی میرعماد قزوین بخش جوان 1383
جوانترین کاتب قران در نگارش قران مجید در یک روز 1381
حائز رتبه در مسابقات دانشجویی حکمت مطهر طریق جاوید
رتبه های اول جشنواره های استانی امام علی(ع) در ایینه خوشنویسی استان قدس رضوی بخش جوان-جشنواره اعتیاد-برگزیده جشنواره شهر بهشت1384
برگزیده بخش کتابت جشنواره استانهای همجوار خراسان رضوی جشنواره خوشنویسی آب سبزوار1386
رتبه دوم جشنواره استانی وقف سال 1389
رتبه اول بخش بانوان جشنواره ملی رضوی یزد1390
رتبه سوم جشنواره ملی کریمه اهل بیت قم 1390
رتبه اول جشنواره ملی قربان تا غدیر1390
رتبه اول جشنواره استانی وقف 1390
رتبه دوم جشنواره ملی کوثر ورتبه اول بخش ویژه1390
رتبه سوم جشنواره ملی خطبه غدیر 1390
رتیه دوم جشنواره وحدت ارومیه 1390
رتبه برگزیده دومین جشنواره بین المللی دوسالانه قزوین 1391
رتبه برگزیده جشنواره ملی خلیج فارس 1391
رتبه سوم جشنواره ملی رضوی در مشهد و خط تحریری در سال 1392
نخستین نمایشگاه انفرادی در گالری شفق تهران در سال 1393
رتبه برگزیده جشنواره خوشنویسی کشوری شعر کردی در سال 1394
رتبه برگزیده جشنواره خوشنویسی رضوی سبزوار در سال 1394
شرکت در 50 جشنواره داخلی و نمایشگاه و فستیوال خارج از ایران از جمله نمایشگاه جشن نوروز در مقر سازمان ملل، نمایشگاه مرکز اسلامی نیویورک به مناسبت بزرگداشت مقام زن و نمایشگاه دانشگاه کلمبیا و ترکیه و دبی کسب جایزه البرده دبی و جایزه بین المللی حلیه


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار