با حضور رییس‌جمهور؛

هواپیمای جنگنده ایرانی ˝قاهر 313˝ رونمایی شد

خبرگزاری پانا: رییس جمهور در سومین روز از دهه مبارک فجر از جدیدترین هواپیمای جنگنده جمهوری اسلامی ایران با نام ˝قاهر 313˝ رونمایی کرد.

کد مطلب: ۴۸۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در این مراسم که روز شنبه در پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی (مهرآباد) و با حضور جمعی از مسوولان لشکری و کشوری برگزار شد، آخرین دستاورد متخصصان صنایع دفاعی کشور و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش به جمع تجهیزات دفاع هوایی کشور پیوست.

نام این هواپیمای جنگنده فوق پیشرفته از اسامی متبرکه الهی به معنای "چیره شونده" گرفته شده و عدد 313 نیز ملهم از اسم ابجد مادر حضرت ولی عصر (عج) است.

در آیین رونمایی از قاهر 313 امیر سرلشگر سید عطا الله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر سرتیپ حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش حضور دارند.

این هواپیمای جنگنده دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در نبردهای هوایی است و در ساخت آن از آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای نوین عرصه دفاعی استفاده شده است.

طراحی و ساخت هواپیماهای جنگنده احتیاج به دانش و علوم مهم و پیشرفته ای از جمله علم هوا فضا دارد و متخصصان ایرانی با دستیابی به این علوم پیشرفته توانستند، به این مهم دست یابند.

در بهار سال 1376 نخستین هواپیمای جنگنده ایرانی با نام "آذرخش" در جهادخودکفایی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شد؛ تا سال 80 حدود یک اسکادران - شامل 6 هواپیمای جنگنده - تولید و در اختیار نیروی هوایی قرارگرفت؛ جنگنده آذرخش بیشتر برای حمله به اهداف زمینی طراحی و ساخته شده‌است و توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.

پس از این موفقیت، متخصصان نیروی هوایی ارتش به فکر ساخت مدل ها و تجهیزات پیشرفته تری افتادند؛ در سال 79 طراحی ساخت جنگنده "صاعقه" در مرکز تکنولوژی و الکترونیک نیروی هوایی (اوج) با کمک دانشگاه شهید ستاری آغاز و نخستین پرواز آزمایشی صاعقه در اواخر بهار و اوایل تابستان۱۳۸۳ انجام شد. دو پیش ‌نمونه دیگر از این هواپیما هم در سال ۱۳۸۵ پرواز آزمایشی خود را انجام دادند و سه نمونه دیگر هم به ارتش پیوستند.

هواپیمای صاعقه در واقع پیشرفته‌تر از نوع اولیه خود (آذرخش) بود که در طراحی بدنه و سامانه‌های اصلی آن، تفاوت‌های زیادی صورت گرفته بود. البته این هواپیما را آذرخش 2 نیز نامیدند. بنابه گزارش ایرنا، تفاوت اصلی این جنگنده طراحی دو سکان عمودی در انتهای آن است که نسبت به جنگنده آذرخش متمایز می شود.از صاعقه می‌توان به عنوان یک جنگنده حمله به زمین استفاده کرد

پس از ساخت سری بعد این جنگنده بومی که با انجام تحقیقات فراوان روی نسل اول آن با همکاری نیروی هوایی و سازمان صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفت، در تاریخ 29 شهریور 86 دو فروند از سری جدید جنگنده‌های صاعقه در محل پایگاه یکم شکاری "مهرآباد"، با حضور فرماندهان عالی‌رتبه ارتش، وزیر دفاع و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل نیروی هوایی شد.

ساخت تعداد بیشتری از این جنگنده در دستور کار صنایع دفاعی کشور قرار گرفت تا اینکه در تاریخ 28 شهریور 88 امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش از تشکیل نخستین اسکادران جنگنده صاعقه در کشور خبر داد و اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری "تبریز" تشکیل شد.

امیر سرتیپ حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین پس از تولید انبوه جنگنده‌های بومی صاعقه، تاکید کرد که با ورود و تشکیل اولین اسکادران تخصصی صاعقه تمام گلوگاه‌های طراحی و ساخت این هواپیما برای ما حل شده است و تلاش خواهیم کرد تا در آینده، نمونه‌های به روزتر و مدرن‌تری را وارد ناوگان هوایی نیروی هوایی ارتش کنیم.

هواپیمای جنگنده "قاهر 313" جدیدترین هواپیمای جنگنده ایرانی است که متخصصان داخلی نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید کرده اند.

نیروی هوایی ارتش از هواپیماهای جنگنده شکاری و بمب افکنی مانند اف 4، اف5، اف14، سوخو24، میگ29 و میراژ، اف-۷ام، سوخو۲5 در ماموریت های خود استفاده می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار