در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

علت اصلی مرگ گوزن زرد /باغ وحش ˝کاسیت˝ استاندارد نیست

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه فعالیت باغ وحش کاسیت مطابق استانداردهای لازم نیست، گفت: مرگ گوزن زرد باردار در این باغ وحش به دلیل استرس ناشی از جمعیت بازدیدکنندگان اعلام شده است.

کد مطلب: ۴۸۴۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد

فتحی بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص جلسه روز گذشته محیط زیست استان لرستان و مسئولان باغ وحش کاسیت در این استان بیان کرد: آنچه که دامپزشکی در نامه ای مکتوب درباره علت مرگ گوزن زرد باردار در باغ وحش اعلام کرد، بر اثر ازدحام جمعیت عنوان شده است. از آنجا که گوزن ماده در ماه های آخر بارداری بوده با جمعیت بازدیدکنندگان استرس به حیوان وارد می شود و حیوان رم کرده و با کوبیدن خود به فنس های محوطه دو مهره گردن گوزن دچار شکستگی می شود.


مدیرکل محیط زیست استان لرستان افزود: نیروهای دامپزشکی تلاش می کنند که گوزن زرد را نجات دهند اما موفق نمی شوند. البته شکستگی مهره های گردن گوزن به تأیید ما نیز رسیده است که این موضوع متوجه قصور دامپزشکی استان و مسئولان باغ وحش است چرا که گوزن باردار باید دور از فضای استرس زا باشد.


وی با یادآوری این مطلب که متولی باغ وحش دامپزشکی است، گفت: بارها اعلام کرده ایم که باغ وحش کاسیت بر اساس استانداردهای روز نیست و فضای نگهداری، مباحث تغذیه و مسایل بهداشتی در این مکان آنگونه که باید قرار ندارد و دستورالعمل های ابلاغ شده برای نگهداری حیوانات رعایت نمی شود.


فتحی بیرانوند درخصوص نظارت محیط زیست بر فعالیت باغ وحش نیز توضیح داد: اداره کل محیط زیست استان حسب وظیفه ای که دارد بر اساس قانون تذکرات لازم را به مسئولان باغ وحش و دامپزشکی داده و این فضا باید طبق استانداردها اصلاح شود.


وی همچنین به موضوع واگذاری باغ وحش کاسیت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در چند سال گذشته تلفات گونه های جانوری را در این مکان داشتیم پیشنهادی را به استاندار لرستان ارائه دادیم تا باغ وحش را یا به شهرداری و یا بخش خصوصی واگذار کنند. این پیشنهاد ارائه شده و منتظر جمع بندی استاندار هستیم تا ابلاغ کنیم.


مدیرکل محیط زیست استان لرستان با تأکید بر اینکه شایعه مرگ گوزن زرد در اثر پرتاب سنگ از سوی بازدیدکنندگان تکذیب شده است، بیان کرد: متأسفانه تلفات حیات وحش را در باغ وحش های مختلف شاهد هستیم اما نسبت به گوزن زرد در باغ وحش کاسیت در فضای مجازی شایعاتی مطرح شد که از اساس تکذیب می شود. از طرفی مرگ گوزن زرد نه در اثر تب برفکی بوده نه عامل دیگری موجب تلف شدن حیوان شده است.

متاسفانه یک گوزن زرد ایرانی که باردار نیز بوده و ماه های آخر حاملگی خود را سپری می کرده است روز ۱۸ فروردین سال جاری در باغ وحش خرم آباد تلف شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار