دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران درگفت وگو با پانا:

مناطق آزاد باید برروی ریل صادرات قرار گیرند

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید براینکه مناطق آزاد باید بر روی ریل صادرات قرار گیرند ،گفت:جذب سرمایه گذاری خارجی و جهش صادرات اهداف غایی مناطق آزاد تلقی می شوند اما مناطق آزاد در ایران در مقام عمل به جای این که سکوی پردازش و پرتاب صادرات باشند، به سکوی پرتاب واردات تبدیل شده اند .

کد مطلب: ۴۸۳۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

مظفر علیخانی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری و صنعتی از نظر قوانین و مقررات اقتصادی خارج از قلمرو گمرکی محسوب می شوند، گفت: این مناطق تابع مقررات حاکم بر سرزمین اصلی مانند قانون مقررات صادرات و واردات، قانون امورگمرکی، قانون سرمایه گذاری، قانون امورمالیات های مستقیم نبوده و به عبارتی دیگر، مشمول قوانین و مقررات خاص مناطق آزاد می باشند.
وی ادامه داد: به بیانی بهتر، فلسفه ایجاد مناطق آزاد این است که سرمایه گذاری، تولید، تجارت و صادرات در این مناطق از محدودیت های قانونی حاکم بر سرزمین اصلی مستثنی می باشند .
علیخانی خاطرنشان کرد: دولت ها به منظور حمایت از صنایع داخلی معمولاً درخصوص جذب سرمایه گذاری خارجی، واردات کالا، حقوق ورودی (تعرفه های گمرکی) و صادرات شرایط خاصی را وضع می کنند. برهمین اساس، مقررات حاکم بر مناطق آزاد مقرراتی تسهیل کننده برای فعالیت های اقتصادی می باشند .

دبیرکل کنفدارسیون صادرات ایران عنوان کرد: سرمایه گذاری خارجی ، واردات تکنولوژی و ماشین آلات مدرن خطوط تولید و بسته بندی، جذب دانش نوین مدیریت، استفاده از برندهای معتبر (و یا ایجاد برندهای جدید) و دسترسی به بازارهای سایر کشورها، تولید کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده، توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی اهداف اصلی تأسیس مناطق آزاد تجاری و صنعتی به شمار می آیند.
وی اضافه کرد: در یک کلام، جذب سرمایه گذاری خارجی و جهش صادرات اهداف غایی مناطق آزاد تلقی می شوند اما مناطق آزاد در ایران در مقام عمل به جای این که سکوی پردازش و پرتاب صادرات باشند، به سکوی پرتاب واردات تبدیل شده اند .
عدم دریافت گواهی های فنی ونظارت ها بر واردات در مناطق آزاد
علیخانی بیان کرد: واردات کالا از مناطق آزاد به سرزمین اصلی عموماً و یا بعضاً با استفاده از معافیت های گمرکی و یا با استفاده از تخفیفات گمرکی و نیز بدون دریافت گواهی های فنی و بدون اعمال نظارت های مقرر صورت می پذیرد که این امر علاوه بر این که بهداشت و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و حقوق دولت را تضییع می کند، باعث تضعیف تجارت رسمی کشور گردیده و قدرت رقابت را از بازرگانانی که به صورت قانونی و از طرق رسمی و با پرداخت حقوق ورودی و نیز دریافت مجوزها و گواهی های قانونی کالا وارد می کنند و مالیات مربوطه را هم می پردازند، سلب می کند.
دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد: ایجاد زیرساخت ها و زیربناها در مناطق آزاد، برقراری تفاهم نامه ها و موافقت نامه های همکاری با سایر کشورها، صدور ویزاهای سرمایه گذاری، تجاری و توریستی، اعطای اقامت و پروانه های کار، انجام تبلیغات، بازاریابی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری، تولید و تجارت، برقراری تسهیلات و مشوق ها و معافیت ها و زمینه سازی برای توسعه صادرات از جمله وظایف اساسی دولت ها در رابطه با ایجاد مناطق آزاد می باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار