مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط کشور در گفتگو با پانا خبردا

آلودگی آب تهران به نیترات/چاههای جذبی عامل آلودگی سفره های زیر زمینی

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از وجود نیترات در آب برخی از نقاط تهران خبر داد.

کد مطلب: ۴۸۱۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد

دکتر شینا انصاری در گفتگو با پانا با تایید خبر فوق درباره تأثیر چاه های جذبی بر سلامت افراد گفت: در واقع چاه های جذبی که فاضلاب های خانگی به شمار می روند، بر سلامت شهروندان اثر نامطلوبی دارد.‌ با توجه به اینکه افراد در منازلشان از موادهای شوینده و خطرناک استفاده می کنند، این موضوع عاملی برای تهدید سلامت افراد خواهد بود چرا که اشباع شدن چاههای جذبی پس از مدتی سبب نشت آن در سفره های آب زیرزمینی می شود .
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست افزود: باید به فاضلاب های خانگی اهمیت داده شود چرا که فاضلاب ها وارد منابع آب زیرزمینی شده و می تواند عواقب بدتری را داشته باشد.

انصاری درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای پایش فاضلاب ها گفت: اولویت ما در سازمان محیط زیست پیگیری و پایش فاضلاب واحدهای صنعتی است، چرا که این فاضلاب ها به دلیل غلظت و حجم بالای آلودگی باید مورد توجه قرار گیرد و دفتر پایش هم اکنون روی این مسأله متمرکز شده است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته سیاست سازمان حفاظت محیط زیست این بوده که مسایل مربوط به فاضلاب ها و چاه های جذبی را دنبال کند چرا که هم در حوزه محیط زیست اثرگذار خواهد بود و هم بخش سلامت را درگیر خواهد کرد. در این راستا فاضلاب نهادهای صنعتی مورد پایش قرار می گیرد و این مراکز باید به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز باشند.

به گفته مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، هم اکنون حفر چاه های جذبی انجام نمی شود و نهادهای صنعتی و فاضلاب های بهداشتی نیز اگر قرار است تصفیه شوند، باید تمهیداتی را مد نظر قرار دهند‌.

انصاری افزود: مجتمع های بزرگ مسکونی به ویژه در کلانشهرهای بزرگ به ویژه کلانشهر تهران نیز باید موضوع تصفیه فاضلاب خانگی را مد نظر قرار دهند و می بایست به شبکه فاضلاب شهری و سیستم تصفیه متصل باشند. چنانچه شهری فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است، مسئولان باید تمهیداتی در نظر بگیرند که فاضلاب چاه های جذبی وارد منابع آب زیرزمینی نشود.

وی همچنین به ساخت و ساز در حریم رودخانه های اطراف تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حریم رودخانه هایی همچون رود چالوس و کرج که حفاظت شده به شمار می روند و از نظر زیست گاهی بسیار ارزشمند هستند، ویلاهایی ساخته می شود که چاه های جذبی دارند. لذا باید فاضلاب این ویلاها ساماندهی شود. در برخی مواقع برای فاضلاب بهداشتی این مناطق چاه جذبی حفر می کنند که این مساله قطعا در منابع آبی منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، در حال حاضر در شهر تهران حدود بین 35 تا 40 درصد منابع آب شرب از طریق آب های زیر زمینی تأمین می شود که قطعا آلودگی هایی که از چاه های جذبی وارد منابع زیرزمینی می شود، بر روی سلامت منابع آبی تهرانی ها تأثیر می گذارد و در نهایت کیفیت این منابع نیز تحت شعاع قرار می گیرد.

انصاری خاطرنشان کرد: البته در مواردی که گزارش آن اعلام می شود نیز می بینیم که آلودگی نیتراتی منابع آبی در برخی مناطق تهران وجود دارد که ناشی از همین چاه های جذبی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار