توصیه هایی برای حفاظت از طبیعت در روز سیزده بدر

13 فروردین ماه به عنوان روز سیزده بدر نام گذاری شده است و با توجه به حضور مردم در طبیعت در این روز، توصیه هایی برای حفاظت از طبیعت داریم.

کد مطلب: ۴۷۸۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد

نوروز، جشن آغاز بهار است و «سیزده به در» روز بزرگداشت طبیعت. ایرانیان در آخرین روز از روزهای نوروزی به دامن طبیعت می روند و این روز را در کنار خانواده و دوستان به شادی می گذرانند.
سیزده به در علاوه بر آنکه بهانه ای برای شادمانی و لذت بردن از طبیعت است به عنوان یک جشن و آئین باستانی نیز مورد توجه است، چنانکه برخی سازمان های غیردولتی خواهان ثبت این روز به عنوان «کهن ترین روز گرامی داشت طبیعت در جهان» شده اند.
با همه این شرایط در سال های گذشته شاهد بوده ایم که سیزده به در به روز آزار طبیعت تبدیل شده است و زباله های برجا مانده در طبیعت و یا آتش سوزی هایی که در اثر سهل انگاری هموطنانمان بوجود می آید ضررهای جبران ناپذیری را به طبیعت رنج دیده کشور وارد می کند.
ما به این طبیعت نیاز داریم و باید این مواهب الهی را مانند امانت حفظ و مراقبت کنیم، بعد از ما افراد دیگر هم باید از صفا و سرسبزی طبیعت لذت ببرند، برای افرادی که قبلا در تمیزی طبیعت زحمت کشیده اند دعای خیر بنماییم و کاری کنیم دیگران هم ما را دعا کنند.
باید توجه کنیم زباله را در طبیعت رها نکنیم و از چهره زیبا و تفرجگاهی و قشنگ طبیعت لذت بریم.
توجه به نکات ذیل برای داشتن طبیعتی زیبا و سال ضروری است:
۱. از اتومبیل خود زباله بیرون نریزیم! کیسه‌ای تهیه کنیم و تمامی زباله‌ها را تا آخر مقصد درون آن جمع آوری کنیم و در محل مخصوص زباله قرار دهیم.
۲. اگر در کنار رود و یا دریا تفریح و استراحت می‌فرمایید از ریختن زباله در آب‌ها و حاشیه آن جدا خودداری نمایید و زباله‌ها را تا اولین سطل زباله با خود حمل کنید.
۳. در مجاورت شما اگر هموطنی اقدام به ریختن زباله کرد، شما محبت کنید در حق محیط زیست و متذکر شوید!
۴. مایعات ظرفشویی و مواد آلوده را در آب‌ها و رودخانه‌ها نریزید، حتی آب قلیان را، سعی کنید جایی با فاصله از آب‌های ذکر شده برای تخلیه این مواد پیدا کنید که کمترین آسیب به محیط و آبزیان را داشته باشد، زیرا جانداران و آبزی‌های این آب ها زندگیشان به سلامت آب وابسته است.
۵. ماهی‌های قرمز را در هیچ سد، دریا و رودخانه‌ای رها نکنید، زیرا شدیدا زندگی ماهیان بومی آن محل را تهدید می‌کنند! (به دلیل وجود نوعی انگل در ماهی قرمز)
۶. در میهمانی‌ها و عید دیدنی‌هایتان از حفظ محیط زیست برای کسانی که آگاهی کامل ندارند توضیح دهید و تفکیک زباله تر و خشک در منزل را متذکر شوید.
۷. اگر اقوامی دارید که در حاشیه رودها، دریاها و جنگل‌ها و منابع طبیعی زندگی می‌کنند، و به دیدار آنها می‌روید، تقاضا کنید تا در حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان با ارزش کوشا باشند و آگاهی‌های لازم را برسانید.
همچنین باید بدانید مدت زمانی که طول می کشد تا مواد در طبیعت تجزیه شوند طولانی و متفاوت است به طور مثال این مدت برای کاغذ سه ماه، پوست میوه شش ماه، روزنامه یک سال، فیلتر سیگار دو سال، آدامس پنج سال، قوطی نوشابه ده تا صد سال، پلاستیک صد تا هزار سال، کارت تلفن هزار سال و شیشه چهار هزار سال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار