شهرستان خوسف آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

شهرستان خوسف با داشتن بیش از 80 اثر تاریخی و ثبت ملی ، نقاط دیدنی و گردشگری آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

کد مطلب: ۴۷۶۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان جنوبی ، شهر خوسف با داشتن بافت تاریخی و زیبایی و آثار تاریخی از مناطق دیدنی می باشد که ده ها اثر ارزشمند تاریخی را از جمله : مساجد ، آرامگاه ابن حسام ، آب انبارها ، قلعه ها ، آسیاب های آبی، ساباط ها ، گواب و... در خود جای داده که به معرفی مختصر آنها می پردازیم .

* مسجد جامع شهر خوسف یكی از قدیمی ترین آثار باستانی خوسف می باشد كه بنا بر مشهور در سنه 45(ﻫ.ق) حضرت امام حسن مجتبی(ع) به عمّال خود فرموده اند در خوسفرود مسجدی ساخته شده که كلنگ و خشت اول آن بدست یكی از عمّال من بر زمین زده شده است و در سال 61(ﻫ.ق) مصادف با سال شهادت حضرت امام حسین(ع) با یاری مردم كار بنای این مسجد به اتمام رسیده است.

* آرامگاه مولانا محمد پسر حسام الدین خوسفی مشهور به ابن حسام شاعر ، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری است که بر فراز تپه ای در شهر خوسف واقع شده و مورد احترام و وثوق مردم این دیار است.

* بقعه امامزاده سید ابو القاسم (ع) روستای نصرآباد خوسف که در فاصله یک کیلومتری شهر خوسف از مسیر محله جومیان واقع شده است که در تمام ایام سال پذیرای زائران و مسافران زیادی از سراسر کشور می باشد.

* مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر که در فاصله 70 کیلومتری خوسف واقع شده و 2 راه ارتباطی آن ازطریق جاده آسفالته خوسف- خور و خوسف _ آرک - بلنجیر امکان پذیر است و محلی کوهستانی و خوش آب و هواو دارای درختان بنه که ثبت آثار تاریخی شده ست .

* امامزاده شاه سلیمان علی(ع) در دهستان قلعه زری بخش جلگه ماژان شهرستان خوسف در 75 کیلومتری خوسف قرار دارد که از طریق جاده آسفالته خوسف دولت آباد- گیو امکان پذیراست. از این مسافت 65 کیلومترآن آسفالته و 10 کیلومتر خاکی می باشد.

* مجتمع آبدرمانی آب گرم معدنی لوت در 75 کیلومتر شهر خوسف و در محدوده جنوب شرقی شهرستان خوسف قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و خشک کویری است که 50 کیلومتر از جاده‎ آن خاکی و 20 کیلومتر آسفالت است . آب این مجتمع دارای خواص درمانی زیادی است و در طول سال افراد زیادی برای استفاده درمانی به این محل مراجعه می کنند و دارای امکانات رفاهی و بهداشتی، سوئیت ، اتاق و... می باشد.

* روستای خور به ‌عنوان نگین کویر در فاصله 55 کیلومتری خوسف و 85 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی در حاشیه‌ جاده‌ ترانزیتی بیرجند - کرمان و در مجاورت روستاهای نوغاب ،سروباد و علی‌آباد واقع شده و یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان خوسف و استان می باشد که بادگیرها ،تالاب ،مسجد جامع ،حمام ،آب انبار ،کویر ، قنات و ... آن معروف است.

* روستای هدف گردشگری آرک در فاصله حدود 40 كیلومتری غرب خوسف قرار گرفته كه پس از گذر از یك گردنه پر پیچ و خم و زیبا به این روستا می رسیم كه در دره ای زیبا به وسیله كوه هایی محصور شده ، دارای آب و هوای معتدل بوده و دارای آبشار بسیار زیبا ، ارگ و بافت تاریخی منحصر بفرد می باشد و صنایع دستی وسنتی ، گلاب و عرق گیری سنتی آن نیز رایج است.

* روستای رچ در 18 كیلومتری شرق خوسف و 34 كیلومتری جنوب غربی بیرجند واقع شده است . رچ بیشتر از آن كه یك روستای ساكن محسوب شود ییلاق و محل تفریح بشمار می آید و کوه بلند رچ 1610 متر می باشد که از کوههای معروف شهرستان بوده و برای کوهنوردی مناسب است ، زیارتگاه وسنگ نگاره های کال جنگال آن که نقوشی بر روی آن از زمان اشکانیان باقی مانده از دیگر نقاط دیدنی این منطقه است . راه دسترسی به این محل از طریق جاده آسفالته خوسف - رکات - رچ و همچنین جاده خاکی خوسف- زمان آباد - رچ انجام می شود.

* منطقه حفاظت شده محیط زیست آرک و گرنگ در بخش مرکزی شهرستان خوسف به وسعت 30 هزار هكتار می باشد که دارای حیوانات وحشی و گیاهان دارویی زیادی است .

* سفالگری روستای شاهزیله (مهدیه فعلی) و كوشه سفلی واقع در بخش مرکزی و در فاصله 5 و 2 کیلومتری از شهر خوسف نیز از مناطق قدیمی ساخت ظروف سفالی می باشند. گرچه این صنعت چند سالی رو به رکود بود ولی دوباره با همکاری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف و" استاد زرگر " و شاگردانش دوباره احیاء شد و مورد توجه خاص مردم و بویژه گردشگران و مسافران قرار گرفته و در نمایندگی میراث فرهنگی واقع در خیابان شهید مطهری 15 شهر خوسف نیز کارگاه آموزشی این رشته دایر است. از جمله این سفال ها می توان به سبو ـ قدح ـ ضرب یا تنبك ـ قلك ـ جام ـ كوزه ـ تنور ـ لیوان ـ گلدان ـ كاسه ـ قلیان و تقار اشاره کرد.
* از دیگر نقاط گردشگری و جاذبه های تاریخی شهرستان می توان به مسجد جامع روستای گل و آرامگاه شیخ شمس الدین، قلعه ماژان ، درخت زیتون بیش از 1000 ساله در روستای فسون دهستان قلعه زری و زیارتگاه این محل ، مجتمع فرهنگی مذهبی روستای همند، مزار شاه سلطان علی در منطقه گولگ بخش جلگه ماژان ، امامزاده سید نجم الدین گیو ، قلاع معروف و ده ها اثر تاریخی دیگری که در روستاهای مختلف اشاره کرد .

مشمولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار