/یادداشت

تبعات و پیامدهای طرح های نیشکر در خوزستان از منظر متولیان امر

یکی از فعالان محیط زیست کشور در یادداشتی از منظرگاه مسئولان ومتولیان امر به تبیین پیامد های طرح های نیشکر خوزستان پرداخنه است.

کد مطلب: ۴۴۸۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد

ابلاغ اخیر سیاست های کلی محیط زیست مقام معظم رهبری به ریاست قوه مجریه در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی به نوعی ورق زدن برگه جدید توجه بیش از پیش متولیان امر در حفاظت از محیط زیست خوزستان می باشد. اگرچه هشدرهای مقام معظم رهبری(مانند هشدار اسفند 1393) به متولیان امر درباره ضرورت حفاظت از محیط زیست محیط سخن جدیدی نیست.

این در حالی است که معاونت ریاست جمهوری و ریاست حفاظت محیط زیست کشور اعتقاد دارد که اگر طرح عظیم نیشکر در خوزستان از همان ابتدا مطالعات زیست محیطی داشت، راه حل هایی برای مشکلات فعلی پیش بینی و اکنون راهکاری برای جلوگیری از آنها اتخاذ می شد و براساس گزارشات دریافتی هنوز هم معضل کشت و صنعت نیشکر در خوزستان وجود دارد و از برنامه زیست محیطی عقب ماندگی دارد.

مدیر کل بحران استانداری خوزستان نیز بر این اعتقاد است که صنعت نیشکر در استان آلودگی‌های فراوانی را ایجاد کرده است و مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات نیز مطرح می نماید که زیان‌بار بودن طرح نیشکر در استان بر همگان روشن شده است و پساب های نیشکر در منطقه را یک چالش و مصیبت توصیف می کند. اگرچه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار می دارد که نیشکر برای استان هیچ سودی جز آلایندگی ندارد.

در مقوله باران های خاکستری نیشکر، رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز بیان می نماید که آتش زدن مزارع نیشکر برای برداشت محصول به هیچ وجه از نظر محیط زیست قابل قبول نیست و مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان نیز مونوکسید کربن و افزایش ذرات معلق در هوا را از مهمترین عوامل آلاینده هوا در اثر آتش زدن مزارع می داند.

در همین راستا، رییس سابق مرکز بهداشت خوزستان بر این اعتقاد است که متاسفانه سوزاندن پسماندها در مزارع نیشکر پدیده و عادت زشتی است که با گسترش و توسعه مزارع نیشکر و صنایع جانبی آن گریبان ساکنان این منطقه است و سلامتی آنها را در معرض تهدید قرار داده است و سوزاندن نیشکر و مزارع کشاورزی موجب آلودگی هوا با آلاینده‌هایی مانند CO ،‌CO2 ،‌NOX ، ‌SO2 ‌و هیدروکربن‌ها می‌شود. علاوه بر آن، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان، سوزاندن مزارع نیشکر را یکی از گزینه های مهم باران های آلوده در پاییز سال 1394 می داند.

در یکی از موارد نیز، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام می دارد که در ارتباط با سوزاندن نیشکر، این موضوع به معاونت امنیتی استانداری خوزستان منعکس شد.

هم مسیر با موارد مذکور، مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات اظهار می نماید که تولید دود و خاکستر احتمالاً توأم با سم و نیز انتشار بوهای نامطبوع ناشی از واحدهای صنعتی نظیر الکل و غیره سلامتی مردم شهرهای مجاور به ‌ویژه اهواز را در معرض خطر جدی قرار داده است و واقعاً مردم ساکن این شهرها از این وضعیت به ستوه آمده‌اند و در زمینه شکایات علیه سوزاندن نیشکر، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام می دارد که شکایت های زیادی از سوی مردم به این اداره شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار