برای نخستین بار در کشور صورت گرفت:

تولد ۹۰ گوساله به روش آزمایشگاهی در اصفهان

مدیرعامل یک شرکت دامپروری دانش بنیان گفت: برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام کردیم که در این فرآیند تاکنون ۹۰ گوساله متولد شده است.

کد مطلب: ۴۴۸۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از اصفهان، جمشید جلیلی‌نژاد اظهار داشت: از سه سال پیش اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام روی گوساله کردیم و تاکنون ۹۰ گوساله به این روش در اصفهان متولد شده است.
وی بیان داشت: ماهانه ۱۲۰ قطعه جنین فریزه شده از گوساله تولید و نگهداری می‌شود که در حال حاضر ۹ قطعه جنین فریزه شده از گوساله به استان تبریز و چهار قطعه به چهارمحال و بختیاری صادر شده است.
مدیرعامل یک شرکت دامپروری دانش بنیان تصریح کرد: تولید جنین‌های آزمایشگاهی دام به سه صورت انجام می‌گیرد که در حالت اول تخمک گاوهایی که در رده حذف و کشتار هستند، احیا شده و در محیط آزمایشگاهی تبدیل به جنین می‌شوند.
وی بیان داشت: در حالت دوم تخمک قبل از کشتار از گاو ماده گرفته شده و در محیط آزمایشگاهی با اسپرم عمل لقاح انجام می گیرد و تبدیل به جنین می‌شود.
وی هدف از انجام این پروژه را تولید گوساله‌های با کیفیت و افزایش بهره‌وری دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی و در راستای افزایش بهره وری و تبدیل موثر غذا به محصولات دامی اقدام به این کار کردیم.
تولید جنین آزمایشگاهی در سطح وسیع هدف طرح «تولد گوساله آزمایشگاهی»
جلیل نژاد ادامه داد: تولید جنین آزمایشگاهی دام در سطحی وسیع از اهداف این پروژه است و این فعالیت‌ها به منظور تولید نتاج برتر از دام‌های با ظرفیت ژنتیکی مناسب و فریز کردن آن‌ها برای استفاده در شرایط مورد نیاز است.
وی افزود: استفاده از این فناوری به منظور بهبود فرآیند تولید مثل دام‌ها در شرایط تنش گرمایی و همچنین کنترل انتقال عوامل بعضی از بیماری‌ها در فناوری‌های رایج دیگر است.
جلیل‌نژاد با اشاره به آزمایشگاه جنین‌شناسی این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: آزمایشگاه جنین‌شناسی در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی و تجهیز شد که ضمن تولید جنین‌های IVF در سطح پایلوت، هدف‌گذاری‌هایی نیز به منظور افزایش عملکرد کیفی و کمی انجام شد.
وی اضافه کرد: در این راستا ارتقا کمیت و کیفیت از مهمترین برنامه‌های پروژه تولید جنین‌های آزمایشگاهی بوده است.

................

انتهای پیام/ آ / ع


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار