با هدف احیا سنت های نوروزی؛

آیین های نوروزی آذربایجان درطرح ملی نوروز بازار جان می گیرند

درنشست هماهنگی شورای سیاستگذاری طرح ملی جشن نوروز،آذربایجان شرقی جزو 12 استان هدف،معرفی شده برای برگزاری آیین های نوروزی در قالب نوروز بازارها شد.

کد مطلب: ۴۴۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، فرزین حق پرست گفت: 12 استان کشور با توجه به شرایط اقلیمی و ویژگیهای قومی وفرهنگی به عنوان استان هدف برای اجرای نمادین آیین ها و سنت های نوروزی معرفی شده اند.

وی در رابطه با این انتخاب گفت:آذربایجان شرقی به عنوان مرکزیت منطقه شمال غرب کشور در این طرح انتخاب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری آذربایجانشرقی باتاکید بر اهمیت نوروز و آیین های مرتبط آن با توجه به ثبت آن در فهرست میراث معنوی جهان گفت: حفظ آیین های نوروز وشیوه برگزاری این مراسم ها مهمترین بخش ازمیراث ناملموس به شمار می روند ولازمه ماندگاری نوروز درفهرست جهانی میراث معنوی یونسکو زنده نگاه داشتن سنت های مرتبط با آن است.

وی یاد آورشد : متاسفانه آیین های نوروزی میان روزه مره گی ها رنگ باخته و حتی به فراموشی سپرده شده اند.

فرزین حق پرست تصریح کرد: در طرح ملی نوروز بازارها 12 استان هدف به نمایندگی از چندین منطقه و استان کشور آداب و رسوم و آیین های نوروزی منطقه خود را به شکل نمادین اجرا می کنند تا این سنت های ارزشمند و زیبا در نزد افکار عمومی جامعهاحیا و معرفی شوند.

وی بابیان اینکه تمامی سازمانهای مردم نهاد و دولتی در برگزاری آیین ها و دستیابی به اهداف این طرح ملی سهیم هستند گفت: این حرکت ارزشمند در جهت حفظ، احیا و معرفی فرهنگ، آداب و آیین های نوروزی است و می تواند به عنوان جاذبه های فرهنگی درتوسعه گردشگری استان تاثیرگذارباشند.

وی خاطر نشان کرد :زمان پیشبینی شده برای برگزاری این طرح ملی نیمه دوم اسفندماه خواهد بود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار