در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

فعالیت 186 ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از فعالیت 186 ایستگاه پایش آنلاین وضعیت کیفی آلاینده های هوا در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۴۴۰۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد

شینا انصاری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه شبکه پایش آلودگی هوا به ویژه در 8 کلانشهر کشور فعال است، اظهار داشت: آنالایزرهای ایستگاه ‌های پایش آلودگی هوای کلانشهرها کالیبره شده و قابل اعتماد است.


مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه هم اکنون ایستگاه های پایش از سطح دقت خوبی برخوردار هستند، افزود: آنالایزرهای ایستگاه های پایش در شهر تهران نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارند و امسال اعتبار خوبی برای مساله کالیبره شدن ایستگاه ها تخصیص یافته است.


وی با اشاره به اینکه ذرات معلق کمتر از 2.5 و ۱۰ میکرون مهمترین عوامل آلودگی هوا به شمار می روند، خاطرنشان کرد: در واقع ایستگاه های پایش آلودگی هوا گازهای کلاسیک، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، گاز اوزون و همچنین ذرات کمتر از 10 میکرون و کمتر از 2.5 میکرون را اندازه گیری می کنند.


به گفته انصاری، در حال حاضر 84 درصد ایستگاه ها پوشش آنالایزر 2.5 میکرون دارند که این میزان باید به 100 درصد برسد.


مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص تجهیزات ایستگاه های پایش نیز گفت: برای توانمندسازی ادارات کل استان‌ ها نیز تجهیزاتی فراهم کرده ایم که در این راستا آزمایشگاه های معتمد در ادارات از این تجهیزات استفاده می کنند.


در سند چشم انداز ایران 1404 برخورداری از سلامت فردی و سلامت جامعه و محیط، همراه با بهره مندی از محیط زیست سالم از جمله اصول مهم می باشد و پایش آلودگیهای محیط زیست از ابزارهای صحت و سقم آن محسوب می شود. مدیریت، پایش وکنترل آلاینده ها از راهبردهای کلان زیست محیطی است، بر همین اساس و در جهت ارتقای پایش های زیست محیطی علاوه بر قوانین موضوعه، در قوانین برنامه ای کشور بویژه در قانون برنامه چهارم توسعه و سپس قانون برنامه پنجم، به مقوله پایش آلودگی های محیط زیست توجه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار