خواص اعجاز انگیز نان سبوس دار

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور از خواص اعجاب انگیز نان سبوس دار خبر داد.

کد مطلب: ۴۳۱۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، لیلا شورورزی گفت: نان و غلات کامل منبع خوب فیبر، لیگنان ها و ترکیبات فنولی می باشند که نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، فشارخون، دیابت و انواع سرطان ها دارد.

وی بیان کرد: سبوس گندم منبع غنی فیبر، مواد معدنی، ویتامین ب6، تیامین، فولات، ویتامین ای و برخی فیتوکمیکال ها به ویژه منابع فنولیک می باشد دریافت بالای فیبر غذایی خطر پیشرفت بیماریهای زیر را کاهش می دهد.
وی گفت: بیماری عروق کرونر قلبی ،CHD ،،سکته،پرفشاری خون،دیابت،چاقی،اختلالات گوارشی در نتیجه ، افزایش دریافت فیبر غذایی اثرات بهبود غلظتهای سرمی لیپید،کاهش فشار خون،بهبود کنترل قند خون در دیابتی ها،کمک به عمل دفع،کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد ایمنی را به دنبال دارد.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی اظهار داشت: همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهند که افزایش متوسط فیبر دریافتی با کاهش محسوس در قند خون و انسولین ناشتا و افزایش حساسیت به انسولین در غیر دیابتی ها همراه است. همچنین افزایش دریافت فیبر در یک وعده ، موجب کاهش مصرف غذا در همان وعده و وعده بعدی می شود مصرف بالای فیبر ، خطر وزن گیری یا پیشرفت چاقی را 30% کاهش می دهد همچنین دریافت بالای فیبر باعث کاهش بروز سرطان کولون می شود فیبر غذایی به بهبود یبوست از طریق افزایش حجم مدفوع ، نگهداری آب و افزایش سرعت انتقال همگی به بهبود یبوست کمک می کنند
لیلا شورورزی یاد آور شد: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده شیوع CHD در افرادی که بالاترین دریافت فیبر را دارند، در مقایسه با آنهایی که کمترین دریافت را دارند، 29% کمتر است. شیوع سکته در افرادی که بالاترین دریافت فیبر را دارند، در مقایسه با آنهایی که کمترین دریافت را دارند، 26% کمتر است. شیوع دیابت در افرادی که بالاترین دریافت فیبر را دارند، در مقایسه با آنهایی که کمترین دریافت را دارند، 19% کمتر است. شیوع چاقی در افرادی که بالاترین دریافت فیبر را دارند در مقایسه با آنهایی که کمترین دریافت را دارند، 30% کمتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار