استاندار زنجان:

زنجان یکی از شش استان کشور در نرخ پایین بیکاری است

استاندار زنجان گفت: زنجان یکی از شش استان کشور در نرخ پایین بیکاری است و مدیران استانی باید برای حفظ این رتبه تلاش کنند.

کد مطلب: ۴۲۷۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان، جمشید انصاری به پایین بودن نرخ بیکاری به ویژه در روستاهای این استان اشاره کرد و افزود: این نرخ نزدیک به 3.2 درصد گزارش شده و این درحالی است که میانگین نرخ بیکاری روستایی کشور 7.4 درصد است .

وی شاخص های کلی اشتغال در تابستان سال جاری را نسبت به فصل بهار بدون تغییر خواند و اظهار کرد: نرخ بیکاری استان از 8.5 به 8.6 افزایش یافته و در مجموع تغییرات چشمگیری نداشته است .

انصاری به روند پرشتاب کاهش نرخ بیکاری جوانان در استان اشاره و اظهار کرد: نرخ بیکاری جوانان در میانگین کشوری 25.7 درصد محسوب می شود که این رقم در استان زنجان از 18.6 درصد در فصل بهار به 17.5 درصد در تابستان رسیده است .

استاندار زنجان به افزایش نسبت شاغلان و نرخ مشارکت از 38.6 درصد در بهار به 42.4 درصد در تابستان سالجاری اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ مشارکت شاغلان، با وجود ثابت ماندن نرخ بیکاری در استان، نشان می دهد که اشتغال عملی بیشتری در این استان اتفاق افتاده و استان زنجان در تابستان امسال بیشترین نرخ مشارکت در چهار سال گذشته را داشته است .

وی نسبت درآمد به هزینه در خانوارهای روستایی را 110 درصد عنوان و خاطر نشان کرد: این رقم نشان می دهد که درآمد خانوارهای روستایی 10 درصد بیشتر از هزینه های آنهاست و روستاییان زنجان 10 درصد پس انداز مثبت داشته اند .

انصاری نسبت درآمد به هزینه خانوارهای شهری استان را نیز 106 درصد بیان کرد ادامه داد: از سال 88 تاکنون برای نخستین بار است که در خانوار شهری استان به پس انداز مثبت و درآمدهای بیشتر از هزینه دست یافته ایم .

رئیس کارگروه اشتغال استان زنجان فاصله حدود 10 واحد درصد بین سهم استان از تولید ناخالص ملی و نسبت اشتغال در بخش خدمات را در ارتقای درآمدها و معیشت خانوارهای استان موثر خواند و گفت: هر چند این فاصله در ارزیابی معیشت خانوارها مثبت است ولی از منظر اشتغال، شاخص قابل قبولی نیست و برای مدیریت اشتغال در استان باید از منظر اقتصاد کلان به مباحث توجه کرد .

وی بر ضرورت توسعه بخش کشت گلخانه ای با توجه به قابلیت های استان تاکید کرد و افزود: اغلب فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی که متقاضی اشتغال در بخش های اداری و دولتی، به دلیل بالا بودن موقعیت اجتماعی، به فعالیت در بخش گلخانه ای نیز علاقمند هستند، لذا توسعه کشت گلخانه ای در استان می تواند به کاهش نرخ بیکاری منجر شود .

انصاری توسعه کشت گلخانه ای را حرکتی پیشران در کشاورزی استان خواند و گفت: این اقدام می تواند یکی از راهکارهای موثر در افزایش اشتغال به ویژه در فارغ التحصیلان کشاورزی ساکن در شهرها شود که باید به صورت جدی در دستور کار کارگروه قرار گیرد .

استاندار زنجان از مدیران استان خواست تا با رصد مداوم آمارها و تحولات بازار، از جایگاه استان در پایین بودن نرخ بیکاری محافظت کنند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گزارشی از وضعیت کشت گلخانه ای و قابلیت های استان در این بخش ارائه کرد و گفت: پنج مجتمع بزرگ گلخانه ای در مساحت 126 هکتار با 181 واحد گلخانه ای در استان وجود دارد که بیش از دو هزار و 340 نفر در این مجتمع ها فعالیت دارند .

حسین جعفری به وجود 111 واحد گلخانه ای کوچک به مساحت 12 هزار و 700 مترمربع در شهرستان ها و مناطق استان اشاره کرد و افزود: 95 واحد گلخانه ای دیگر نیز به مساحت 25 هکتار توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان ایجاد شده است .

وی از امضای تفاهم نامه مشترکی بین سه دستگاه جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این استان خبر داد و یادآورشد: بر اساس این تفاهم نامه مطالعه و احداث هزار هکتار گلخانه در استان زنجان انجام می شود.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار