نوحه ها و ریشه یابی موسیقی های مذهبی و عاشورایی/۳

حاتم عسگری: برخی مداحان حنجره خود را داغون و مغز مردم را خراب می کنند

خبرگزاری پانا: متاسفانه برخی مداحان هیچ اطلاعاتی در زمینه کارشان ندارند و کسانی هم که به آن ها مجوز می دهند در این زمینه مسوولند، با وجود اینگونه کارها مداحان هم حنجره خود را داغون می کنند و هم مغز مردم را خراب می کنند.

کد مطلب: ۴۱۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

حاتم عسگری ردیف دان و پژوهشگر موسیقی مذهبی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: موسیقی دینی و مذهبی موسیقی ای است که شامل تمامی ادیان می شود ولی به طور خاص موسیقی عاشورایی دارای جایگاه ویژه ای است و یک خاندانی را دربرمی گیرد که بزرگ و ارزشمند بوده است، در نتیجه باید از انواع موسیقی متمایز شده و توجه به آن بسیار حائز اهمیت باشد.

وی افزود: موسیقی عاشورایی باید ضرب، وزن و آهنگ را رعایت کرده و بر شعر تمرکز و توجه بسیار زیادی داشته باشد و از آنجایی که این نوع موسیقی به غم بزرگی اشاره دارد باید نکات بسیاری را مورد توجه قرار دهد. شیون و زاری و حزن در این نوع موسیقی بیشتر است و شعر و ترانه نیز حساسیت بیشتری داراست.

این پژوهشگر موسیقی درباره نوحه اشاره کرد: نوحه هم نوعی از موسیقی مذهبی و مداحی است. ما دو نوع نوحه داریم؛ یکی نوحه ای که برای خانواده امام حسین خوانده می شود که باید به وزن های سنگین اشاره داشته باشد و نوحه دیگر هم داریم که از ضرب های خاص و خیلی مشخصی تبعیت نمی کند و صرفا شیوه عزاداری دارد.

وی در ادامه به اهمیت موسسیقی تعزیه اشاره کرده و گفت: موسیقی تعزیه نیز یکی دیگر از انواع موسیقی مذهبی است که با موسیقی های دیگر کاملا تفاوت دارد و قدمت آن بیشتر از ردیف و ساز و آواز ها است. در موسیقی تعزیه چندین نوع آهنگ مورد استفاده قرار می گیرد، ما چندین تعزیه داریم و تعزیه ای که به عاشورا اشاره دارد حال و هوای دیگری دارد چراکه در روز عاشورا تمام اتفاقات به نهایت خود می رسد و سوز و گداز ها به اوج خود می رسد.

عسگری در پاسخ به اینکه آیا آشنایی به ردیف های موسیقی ایرانی برای مداحان و کسانی که موسیقی عاشورایی کار می کنند لازم و ضروری است، عنوان کرد: ردیف یک اصل ابتدایی است که تمام اشخاصی که می خواهند موسیقی کار کنند باید آن را بدانند، درواقع مقدمه ای است که آشنایی با آن برای هر هنرمندی که موسیقی کار می کند لازم و ضروری است. مداحان قدیم آشنایی خوبی نسبت به آن داشتند و این قضیه رارعایت می کردند ولی امروزه دیگر این توجه به چشم نمی خورد. به همین دلیل تاثیری که باید را بر روی شنونده نمی گذارد. ما تا زمانی که الفبا ندانیم نمی توانیم چیزی را انشا کنیم و متاسفانه امروز هم می بینیم مداحان و کسانی که مشغول کار هستند کمترین الفباها را در این زمینه نمی دانند و نسبت به آن آگاهی ندارند.

وی در واکنش به اینکه اخیرا ترانه های غربی مورد استفاده مداحان قرار گرفته و با تغییر شعر همان ریتم ها را مورد استفاده قرار می دهند، خاطر نشان کرد: زمانی که یک ترانه ای توسط یک مرد و زنی در جایی دیگر خوانده می شود که هیچ اصولی در آن ها رعایت نمی شود آن وقت چطور می تواند مناسب خاندان پیامبر باشد، متاسفانه آن ها هیچ اطلاعاتی ندارند و کسانی هم که مجوز این کارها را می دهند در این زمینه مسوولند، با وجود اینگونه کارها، مداحان هم حنجره خود را داغون می کنند و هم مغز مردم را خراب می کنند.

زهرا صفایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار