در نخستین ساعات قانونی شدن اجرای برجام چه گذشت؟

از لغو تحریم های ایران تا حمله لفظی مداحان به ظریف

در نخستین ساعات قانونی شدن اجرای برجام و پس از تایید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور، یک دیپلمات اتحادیه اروپا اعلام کرد کلیه تحریم های این اتحادیه از روز یکشنبه رسما لغو خواهد شد.

کد مطلب: ۴۱۱۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، یک دیپلمات غربی روز جمعه اعلام کرد: اتحادیه اروپا در چارچوب توافق هسته ای ماه ژوئیه با ایران، روز یکشنبه رسما تحریم ها علیه ایران را لغو می کند، اما این تدابیر اواخر ماه دسامبر و تنها زمانی که تهران به طور واقعی برنامه هسته ای خود را کاهش دهد، اجرایی خواهد شد .
این دیپلمات غربی همچنین گفته است: «هر چند لغو تحریم ها - که فهرست طولانی از بانک ها، شرکت های نفتی و گازی ایران را شامل می شود - عملا اواخر دسامبر و یا اوایل سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اما مرحله روز یکشنبه دومین نقطه عطف مهم در اجرای این توافق است.»

در عین حال که روز گذشته آیت الله احمد جنتی امام جمعه تهران کار برجام را تمام شده تلقی کرد و گفت که تصمیم شورای عالی امنیت ملی در این خصوص گرفته شده. سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، انتقادهای تند و تیزی را متوجه برجام و ریاست مجلس کرد و گفت که تصویب این طرح در 15 دقیقه ساده اندیشی نمایندگان بوده است.

همزمان در سومین شب از ماه محرم منصور ارضی، مداح جنجالی تهرانی در مجلس روضه خود با لحنی نه چندان کم سابقه محمد جواد ظریف را خطاب قرار داد و گفت: حضرت مسلم (ع) پس از اسارت وقتی وارد مجلس عبیدالله شد به او سلام نکرد،‌ بعد وزیر امور خارجه ما «غلط» کرد که با اوباما دست داد.

منصور ارضی همچنین در مراسم دعای عرفه و در حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و برجام را زیر سوال برد. حاج منصور برجام را همانند جام زهر دانست و خطاب به حاضران گفت: شما از برجام که همان جام زهر است، چه می‌دانید؟ او ضمن این که گفت دیگر به کسی امید ندارد، هشدار داد: « مواظب باشید قیامتی هم هست، فریب نخورید.» او این را هم گفته بود که « برجام سازش با دشمن است.» حاج منصور می خواست برجام در مجلس رای نیاورد؛ آنجا که گفته بود: «دعا کنید نمایندگان جایی نروند که در بن‌بست‌ گیر کنند و مجبور شوند قبول کنند. اگر قبول کنند خیلی مشکلات به‌ وجود می‌آید.»

چندی پیش و بعد از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و اعتراض دلواپسان به این موضوع نیز فایل صوتی از "سیدرضا نریمانی" مداح اهل بیت در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نریمانی در این مداحی که محتوایی سیاسی داشت، مدعی شده بود این سفارتخانه در واقع جاسوس خانه است که دولت در بازگشایی آن بی تدبیری به خرج داده است.

این درحالی است که آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان چندی پیش در آغاز درس خارج فقه خود، ضمن توصیه هایی در آستانه ماه محرم گفت: در آستانه انتخابات باید مراقب باشید تا گروه ها و جناح های سیاسی از مراسم عزاداری به نفع خود استفاده نکنند .

این مرجع تقلید همچنین تاکید کرده بود: مجالس امام حسین(ع) به شکل سنتی اداره شود و از بیان مطالبی که موجب وهن یا ایجاد تفرقه بین مسلمین است پرهیز شود، مطالبی که بوی ذلت می دهد و مناسب شان شهدای کربلا نیست، نیز بیان نشود بلکه به جنبه های حماسی این واقعه تاریخی توجه شود .

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت جذب جوانان با دین و مسایل دینی بیان کرد: خطبا از این فرصت برای بیان احکام الهی و عقاید صحیح برای مردم به ویژه جوانان استفاده کنند و با مطرح کردن مسائل اخلاقی، شبهات موجود را نیز پاسخ گویند، چرا که آلودگی اخلاقی و انحرافات عقیدتی در زمان ما زیاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار