گزارش خبری پانا؛

دلایل بازگشت طرح جامع حمل و نقل ترافیک به شهرداری

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران معتقد است که بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر تهران با واقعیت و امکانات شهر تهران همخوانی نداشت برای همین به شهرداری برگشت خورد تا دوباره بازنگری شود.

کد مطلب: ۴۰۶۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد

ابوالفضل قناعتی با اشاره به بررسی بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به خبرنگار اجتماعی پانا گفت :‌در خصوص توسعه خطوط مترو و اتوبوس افق هایی پیش بینی شده بود که با واقعیت و امکانات ما همخوانی نداشت.


این در حالی است که سید جعفر تشکری هاشمی ،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اتمام بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح مدتی است به شورای شهر ارسال شده و در حال حاضر در کمیسیون‌ها در حال بررسی و ارائه پیشنهاد هستند و هر زمان احساس کنند طرح، تکمیل شده است در صحن شورا مطرح خواهد شد.


وی در خصوص تغییرات احتمالی طرح جامع توضیح داد : عمدتاً تغییرات در حوزه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوسرانی و مترو بوده و تاکید بر توسعه کمی این حوزه شده است.


معاون شهردار تهران ادامه داد : در بازنگری طرح جامع، حمل و نقل پاک پررنگ‌تر شده، همچنین استفاده از سیستم هوشمند و مدیریت تقاضای سفر مورد توجه بیشتر قرار گرفته شده است.


وی با اشاره به افزایش روزافزون جمعیت تهران و وسایل نقلیه ای که در این کلان شهر رفت و آمد می کنند، می گوید: یک شهر پویا، شهری است که به سیستم های حمل و نقلی کارآمد و مطمئن و در عین حال راحت و جذاب برای تمام شهروندان به ویژه عابران پیاده مجهز باشد.


تشکری هاشمی با بیان اینکه دیدگاه مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک بر محور حمل و نقل انسان محور استوار است، می گوید: یکی از اهداف اصلی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، امکان انجام سفرهای پیاده در شبکه معابر مناطق مختلف تهران است.


وی تغییر نگرش در بحث پیاده روی و دوچرخه سواری را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: همین تغییر نگاه در مدیریت عرضه و تقاضای سفر و چگونگی توسعه شبکه معابر شهری، از جمله مهم ترین رویکرد های جدید حمل و نقلی است که در به روز رسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران مورد توجه قرار گرفته است.


تشکری هاشمی با تاکید بر این که تهران نیازمند پیاده راه هایی است که فضای کافی برای انتخاب سرعت دلخواه پیاده روی و عبور راحت عابران از کنار هم را داشته باشد، می گوید: در بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران معیارهایی چون عرض پیاده رو، فاصله نزدیک ترین ایستگاه مترو، تعداد مسافران مترو، حجم ترافیک سواره، جذب سفر روزانه هر منطقه، کاربری های جاذب سفر، حجم تردد عابران پیاده و معابر مستعد جهت احداث پیاده راه تعیین شده است.

وی با اشاره به مشکلات عدیده سیستم جابه جایی در تهران، اظهار کرد: در راستای پیاده سازی راهکارهای مدیریتی و طراحی شهری انسان محور، طرح جامع دوچرخه سواری تهران تعریف شد که در آن با در نظر گرفتن نکات فنی، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری تهران در دو افق کوتاه مدت و بلند مدت مشخص شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران فرآیند دوچرخه سواری به عنوان یک شیوه حمل و نقلی برنامه ریزی شده، تصریح کرد: بر این اساس با برآورد میزان تقاضای بالفعل و بالقوه و تخصیص سفرهای انجام شده با دوچرخه، وضع موجود و آینده بر روی شبکه های پیشنهادی طراحی شده است.


معاون شهردار تهران یکی از نیازهای شبکه حمل و نقل در شهرهای بزرگ را تامین پارکینگ متناسب و سیاست های مدیریت تقاضای سفر دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به این که تمام سفرهایی که با وسایل شخصی و با اهداف مختلف صورت می پذیرد به توقف منتهی می شود، همواره تقاضای پارکینگ با ازدیاد وسایل نقلیه افزایش می یآبد.


محسن سرخو ،رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم معتقد است : باید به گونه ای طرح جامع حمل و نقل تدوین شود که در افق در نظر گرفته شده، تمامی مواردی که ممکن است شان و کرامت انسانی را خدشه دارد کند از بین برود.


سرخو همچنین به آلودگی هوای شهر تهران اشاره می کند و می گوید: آسیب های ناشی از آلودگی هوا در شهر بسیار زیاد است و باید به شیوه ایی برنامه ریزی شود که تمام خودروهای دیزلی که در شهر حرکت می کنند مجهز به سیستم فیلتر جذب دوده شده و یا از سوخت پاک استفاده کنند.


وی ادامه می دهد: شهرداری تهران نیز باید در این خصوص به گونه ای عمل کند که تمامی اتوبوس ها در افق طرح یا با استفاده از انرژی های پاک حرکت کنند و یا مجهز به فیلتر جذب دوده شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار