جواد محقق به «اتفاق ترانه» پیوست

خبرگزاری پانا: در پنجمین برنامه «اتفاق ترانه» كه چهارم مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، جواد محقق، شاعر و روزنامه‌نگار، به معرفی چند كتاب پرداخت.

کد مطلب: ۴۰۳۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ در پنجمین برنامه «اتفاق ترانه» كه چهارم مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، جواد محقق، شاعر و روزنامه‌نگار، به معرفی چند كتاب پرداخت.

وی با بیان اینكه مدتی است كتاب های دوران نوجوانی را دوباره مرور می كند، گفت: تصمیم گرفتم كتاب هایی را كه در دوران نوجوانی خوانده بودم و فضای ذهنی مرا گسترش داده بودند دوباره بخوانم. می خواستم ببینم این كتاب ها واقعا آثار خوبی بودند یا من به دلیل كم سوادی تصور می كردم كتاب های اثرگذار و مفیدی هستند.

محقق ادامه داد: بعضی از كتاب ها همان طور كه تصور می كردم به دلیل اینكه در سن و سال كمی بودم و آثار زیادی نخوانده بودم، به نظرم كتاب های مهمی رسیده بودند؛ اما بعضی از كتاب های دیگر را كه دوباره خوانی كردم، متوجه شدم در آن زمان درك و فهم بالایی نسبت به آن ها نداشتم و لازم بوده دوباره آن ها را بخوانم تا به مهم بودنشان بیشتر پی ببرم.

این شاعر با معرفی این آثار برای آن ها كه نخوانده اند، گفت: كتاب های «انسان، موجود ناشناخته» الكسیس كارل یكی از كتاب هایی است كه در زمان نوجوانی من بسیاری از ادبا و علما آن را معرفی می كردند و من هم آن را خواندم، حالا كه دوباره این كتاب را مرور كردم متوجه شدم چه كتاب مهم و عمیقی است.

وی همچنین گفت: كتاب دیگری كه به نظرم می رسد حتما لازم است معرفی شود و نسل جوان هم آن را بخوانند، كتاب «راه و رسم زندگی» است كه این كتاب هم نوشته الكسیس كارل است. با اینكه این كتاب ها سال قبل ترجمه و منتشر شده اند و ترجمه چندان مناسبی ندارند، اما به دلیل محتوای ارزشمندشان شایسته بازخوانی های مكرر هستند.

جواد محقق با اشاره به كتاب دیگری كه به گفته او هم غنای كلام دارد و هم قوت ادبی، افزود: با توجه به اینكه در آستانه ماه محرم هستیم، كتاب دیگری كه معرفی میكنم، «حسینِ علی» است. این كتاب به قلم شاعر توانمند معاصر م. موید است كه ید طولایی در شعر سپید دارد و برگزیده جایزه كارنامه نیز بوده است. «حسینِ علی» زندگی نامه امام حسین (ع) را با نثری بسیار شكوهمند بیان می كند و می توان گفت تاریخ بیهقی كوچكی است كه در حوزه دیگری از تاریخ نوشته شده است.

محقق همچنین با توصیه به خواندن مقاله ای مستدل و علمی درباره دعا كه نوشته مهندس بازرگان و دكتر علی شریعتی است، كتاب دیگری را معرفی و بیان كرد: كتاب «خداوند دو كعبه» به قلم دكتر ناصرالدین صاحب الزمانی است كه حاصل گفت و گو با الكساندروویچ سوروكین است. سوروكین یكی از شخصیت های بزرگی است كه هم به ماركسیسم انتقاد وارد می كند و هم به سرمایه‌داری اما در ایران آثار زیادی از او منتشر نشده و خواندن این كتاب می‌تواند نگاه افراد را به بسیاری از مسائل تغییر دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار