باغدارساوجبلاغی:

ورود تکنولوژی روز در باغداری و حفظ منابع ،نموداراقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری پانا:باغدارساوجبلاغی گفت:ورود تکنولوژی روز در باغداری و حفظ منابع ،نموداراقتصاد مقاومتی است وکشاورزان و باغداران شعار مرگ بر آمریکارا در زمین های زراعی و حفظ منابع عملی می کنند.

کد مطلب: ۴۰۱۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا،مهندس موسی فرهنگ رنجبر کارشناس و باغدارچهار باغی که با ورود تکنولوژی برتر در پیوند درختان میوه به صرفه جویی عظیم منابع آبی و استفاده کمتر از سموم دست یافته است ،درگفتگو باخبرنگارپانا گفت:درراستای فرمایشات رهبری در عمل به اقتصاد مقاومتی ،اقداماتی انجام داده ایم که به پربار تر شدن درختان و مصرف کمتر آب دست یافته ایم .
وی گفت :درختان هلو با پایه جی اف، از جمله درختانی است که به خشکی و بدی آب و هوا همچنین در برابر بیماری ها مقاوم است. تکنولوژی جی اف نوعی از روش های ازدیاد درختان به شیوه غیر جنسی بوده و به اصطلاح ازدیاد رویشی خوانده می شود.
وی افزود: این شیوه ازدیاد با قلمه بوده و متکی به هسته میوه نیست و به افزایش ریشه نهال ونیاز کم آهن منجر می شود که خود درخت در این شیوه قادر به جذب ناخالصی آهن موجود درخاک می شود.
وی تصریح کرد: از آنجا که عمر درختان هلو کوتاه است، سن بازدهی اقتصادی آن دوره بسیار کوتاهی است، درختانی که در این شیوه بادرخت بادام به شیوه جی اف،پیوند می خورند،صفتهای منفیشان از بین رفته و صفت های مثبت آنها بارز می شود.
مهندس فرهنگ رنجبر گفت: کمبود مواد غذایی و آفات تاثیر چندانی براین گونه درختان ندارند و از آنجا که پایه این درختان بذری نیست، هورمونی است ،دوره بازدهی اقتصادی آن به طور کمی وکیفی بیشتر خواهد بود.
رنجبر فرهنگ افزود: درختان دورگه بادام و هلو از نظر باردهی چند برابر درختان قدیمی بار می دهند که اگر کشاورزان به کاشت این درختان روی بیاورزند،در راستای رسیدن به اقتصاد مقاوتی گام بزرگی برداشته اند که در هر صنعتی که باشند، می توانند از مزیت آن برخوردار شوند.
وی با اشاره به بحران و کمبود آب در منطقه البرز از جمله چهار باغ افزود: در شرایطی که آب چاه هم دیگر جواب گو نیست و سهمیه آب درختان از رودخانه ها قطع شده است چاره ای جز گام برداشتن به سمت استفاده از تکنیک های روز کشاورزی و باغداری و حفظ سرمایه های طبیعی وجود ندارد.
وی گفت: درختان قدیمی 40 تن میوه در هکتار تولید می کنند در حالیکه درختان پیوند جی اف تا80 تن نیز ثمر خواهند داد. عمر بیشتری دارند و آب کمتری نیازدارندنسبت به خفگی مقاوم هستند و تنه درخت قوی تر است و تاج بهتری خواهد داشت. توصیه میکنم به جای روشهای غرق آبی و روشهای سنتی آبیاری بهترین روش استفاده از روش قطره ای برای حفظ منابع آبی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار