˝قصه های˝رخشان بنی اعتماد سهم شیرازی ها

خبرگزاری پانا: تالارحافظ اداره کل فرهنگ و ارشادفارس فیلم˝قصه ها˝ کاری از رخشان بنی اعتماد را برای اولین بار براساس قولی که از طرف ارشادفارس داده شده بود،برای شیرازی های چشم انتظار، درساعت 18 یکشنبه 29 شهریورماه جاری،نمایش می دهد.

کد مطلب: ۳۹۹۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، فیلم"قصه ها" که بازگشت رخشان بنی اعتماد به هنرهشتم محسوب می شود، یکشنبه 29 شهریور ماه جاری ساعت شش عصر توسط فرهنگ و ارشادفارس و طیق قولی که داده شده بود،در تالارحافظ، اکران می شود.

این خبر را امیرحسین پاسالار زاده اعلام داشت و افزود: فیلم یادشده قراربود در برنامه روزملی سینما به نمایش درآید که بنا به دلایلی این امر میسر نشد و مقرر شد این فیلم برای علاقنمندان در نمایشی ویژه اکران شود .

کارشناس امور شرکت های سینمایی فرهنگ و ارشادفارس در ادامه بیان داشت: قرار بود عوامل این فیلم نیز جهت شرکت در جلسه بررسی و تحلیل فیلم به شیراز بیایند که به دلیل برنامه های کاری متاسفانه این امر میسر نشد .

پاسالار زاده تاکیدکرد:حضور جهت تماشای است فیلم با دعوتنامه هایی است که میان آموزشگاه ها و شرکت های سینمایی و برخی مراکز و انجمن های فرهنگی ، توزیع شده است .

"قصه ها" گذر به هفت موقعیت از زندگی آدمها

فیلم یادشده موجب دوسال رکود سینمای بنی اعتماد شد و حرف وحدیثهای بسیاری داشت و بررسی وکندوکاو شخصیتهای فیلمهای قبلی است که چیدمان آدمهای قصه هایش ازروسری آبی وگیلانه تانرگس است، فیلمی قابل درک وملموس از تلخی های زندگی انسانها، هرچندگزارش وشعار دارد، ولی تلخ اما واقعی ساخته شده، سینما یعنی همین ولی یک سینماگر خوب میبیند وخوب تفهیم میکند ...

"قصه ها" گذر به هفت موقعیت از زندگی آدمهایی است که در شرایطی شبیه به بسیاری از ما و آدمهای دیگر جامعه، روزگار می گذرانند.

گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، بابک حمیدیان، بهاره دانشگر، ریما رامینفر، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی نیا، خسرو شهراز، فوژان عارفپور، محمدرضا فروتن، شاهرخ فروتنیان، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی و مهدی هاشمی بازیگران این اثر سینمایی هستند.

او با رفتن به پستوها ونگاه عمیق وجدی به ستمدیده گان نشان میدهد که متعهد به مردم وتماشاگران فیلمهایش می باشد. دیالوگهای دونفره پیمان معادی وباران کوثری نه تنها خسته کننده نیست بلکه به شدت قابل تامل وتفکر می باشد.

وقتی کارگردانی اینگونه به انسانها نگاه میکند کارش ارزش دارد وقتی آدمهای فیلمهای قبلی بنی اعتماد را می بینیم متوجه خواهیم شد مشکلات آنها رنگ عوض کرده ولی تمام نشده واین نشان میدهد که اجتماع ما نیاز به زیرساختهای بسیاری دارد تاشاهددگرگونی وتغییرات درمشکلات آنها باشیم اما جوهره پاک انسانیت درتک تک کاراکترهای بنی اعتماد قابل دیدن است.

اوبا آخرین ساخته اش همانند دیگرآثارش تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخت. او پس از سالها به سراغ آدمها وشخصیتهای فیلمهای گذشته خود رفته است . شخصیتها و آدمهای فیلمهایی چون خارج از محدوده ، روسری آبی، زیر پوست شهر ،گیلانه ،خون بازی و....پس از سالها بار دیگر به فیلم "قصه ها " آمده اند .

درواقع می توان گفت "قصه ها " فیلمی درباره سر نوشت قهرمانهای فیلمهای بنی اعتماد پس از سالهاست. درقصه ها رخشان بنی اعتماد همچنان دلسوز ونگران آدمهای فیلمهای خود هست آدمهایی که از دل جامعه ایران آمده اند و بنی اعتماد همیشه و در طول سه دهه فیلمسازی در سینمای ایران نشان داده که به شدت دغدغه طرح مسائل اجتماعی را دارد.

در فیلم "قصه ها "حبیب رضایی در نقش یک مستند ساز است که روایتگر مشکلات کارگران است کار گرانی که مشکلات زندگی آنها را به ستوه آورده است . در جایی از فیلم ماموران حراست دوربین اورا می گیرند . در پایان فیلم حبیب رضایی یا همان مستند ساز فیلم در صحبتهایی می گوید که علی رغم همه مشکلاتی که در سر راه او به وجود آمده اما به این وضع عادت کرده وبه هیچ عنوان ناامید نیست .

او که فیلمش را گرفته ااند می گوید هیچ فیلمی هیچ وقت در هیچ کمدی باقی نمی ماند .این دیالوگ همان دیالوگ مشهوری است که رخشان بنی اعتماد در واکنش به عدم نمایش فیلمش در پردیس سینمایی قلهک و در یادداشت به یاد ماندنی اش به کاربرد یاددداشتی که بازتاب گسترده ای دررسانه ها وخبر گزاری ها و سایتهای خبری داشت .

فیلم "قصه ها" اگر چه راوی بدون رودربایستی تلخی ها جامعه ماست اما آدمها وشخصیتهایی وجود دارند که درسخت ترین شرایط ایمان خود به خدا رااز دست نمی دهند .در جایی از فیلم یکی از شخصیتها در دیالوگی می گوید : شاید خدا شما را وسیله قرار داده تا مشکل ما حل شود .

یا در اپیزود دیگری از فیلم که به ماجرای سرنوشت نوبر کردانی شخصیت اصلی فیلم روسری آبی می پردازد در نامه ای که به او نوشته می شود به شکل ظریف و زیر پوستی به موضوع ایمان به خدا اشاره می شود.

فیلم «قصه ها» جایزه بهترین فیلمنامه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز، جایزه بزرگ هیات داوران آسیا پاسیفیک 2014 برای کارگردانی رخشان بنی اعتماد و جایزه بهترین فیلم جشنواره کلکته را کسب کرده است و در جشنواره های بین المللی ملبورن، سیدنی، بوسان، تورنتو و ... به نمایش درآمده است.

این فیلم محصولی از کانون ایران نوین با سرمایه گذاری مریم شفعی است و پخش آن بر عهده ی فیلمیران (در ایران) و noori pictures (پخش بین المللی) می باشد و در بخش مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در بخش های بهترین فیلم، بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین چهره پردازی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

رخشان بنی‌اعتماد (با نام دیگر: رخشنده بنی اعتماد) (زاده ۱۳۳۳)، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی است. فیلم‌های او در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین واقع شده‌اند و توانسته‌اند در داخل ایران هم توجه تماشاگران و منتقدین را به خود جلب کنند.

او همسر جهانگیر کوثری و مادر باران کوثری است.بنی اعتماد در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۴، جایزه بهترین فیلنامه را برای فیلم قصه‌ها به دست آورد.

یادآورمی شود،فیلم"قصه ها" که بازگشت رخشان بنی اعتماد به هنرهشتم محسوب می شود، یکشنبه 29 شهریور ماه جاری ساعت شش عصر توسط فرهنگ و ارشادفارس در تالارحافظ فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، اکران می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار