مدیرعامل اسبق بانک ملی درگفت وگو با پانا مطرح کرد:

اختصاص تدریجی پول‌های بلوکه شده در تولید/قطع اشتباهات 40 سال گذشته

خبرگزاری پانا: مدیرعامل اسبق بانک ملی بابیان اینکه دولت در خصوص پول های بلوکه شده روش هزنیه کرد در چهل سال گذشته را دنبال نکند، اظهار کرد: اشتباهات دولت ها با افزایش درآمدهای نفتی و کاهش آن در هر صورت تورم نقدینگی را به همراه داشته و لازم است منابع بلوکه شده به تدریج وارد جریان تولید کشور شود.

کد مطلب: ۳۷۸۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

عبدالحمید انصاری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا با بیان اینکه دولت ها در ایران عموما در برابر افزایش درآمدهای نفتی رویه ای یکسان داشته اند، گفت: عمده دولت ها فارغ از خطوط سیاسی و حزبی خود در زمان افزایش درآمدهای نفتی به سرعت به سمت هزینه کرد این درآمدها برنامه ریزی کردند و مشکلاتی از این نوع در دولت های نهم و دهم اوج گرفت.

وی با تشبیه تورم نقدینگی در اقتصاد به بیماری هلندی عنوان کرد: هنگامی که درآمدهای نفتی کاهش یافته سیستم دولت به سمت استقراض از شبکه بانکی پیش رفته است.

مدیرعامل اسبق بانک ملی در بخشی از این گفت و گو ضمن اشاره به مشکلات تورمی از درآمدهای نفتی گفت: در هر صورت که درآمدهای نفتی افزایش و یا کاهش یابد با جبران درآمدهای از روش غیر معقول استقراضی تورم نقدینگی بر اقتصاد تحمیل شده است و آثار منفی آن بر جامعه بر جای مانده است.

انصاری در ادامه خاطر نشان کرد: هم اکنون که در آستانه رفع تحریم های بانکی و اقتصادی با موفقیت تیم مذاکره کننده هستیم دولت باید توجه کند که در اقتصاد اشتباهات 40 سال گذشته را تکرار نکند.

وی یادآور شد: دولت نباید برای جلب رضایت عموم پول های بلوکه شده را پس از رفع تحریم صرف واردات کند و می بایست عمده این درآمدها را برای تقویت تولید و زیر بناهای تولیدی سرمایه گذاری و تخصیص دهد.

مدیرعامل اسبق بانک ملی افزود: توجه به اشتغال داخلی و حمایت از تولید داخل با جلوگیری از خروج ارز از کشور می تواند برنامه های راه گشایی باشد که دولت در برنامه های اقتصادی پسا تحریم در اولویت قرار دهد.

انصاری تصریح کرد: اکثر کارشناسان بر موارد مهم پسا تحریم تأکید داشتند و اجرای این موارد بسیار ساده است و کارشناسان دولت نیز این موارد را می دانند اما ممکن است در عمل و اجرای این موارد مهم ملاحظات سیاسی همچون جلب نظر مقطعی و حفظ آراء عمومی جامعه بر اجرای برنامه های دقیق و علمی در اقتصاد سایه افکند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بهتر است مخالفان دولت هم اکنون بر روی آمار و ارقام پول های بلوکه شده مانور سیاسی ندهند و از ارائه آمارهای متناقض با مبانی مختلف در حوزه های متعدد پرهیز کنند.

انصاری ادامه داد: داشتن دیدگاه سیاسی در خصوص پول های بلوکه شده و اظهارات متنقاض آثار منفی دارد و در جامعه توقعات بسیاری ایجاد می کند و حتی اگر درآمدهای بالایی نیز از دیگر کشورهای به کشور بازگردد نباید برای رفاه کاذب و زودگذر جامعه هزینه شود چرا که تمام این منابع باید در برنامه ای آرام، هماهنگ و طراحی شده هزنیه شود.

وی گفت: لازم است منابع آزاد شده به تدریج وارد اقتصاد شود و به فرهنگ مصرف گرایی در کشور دامن نزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار