عیسی مراد مطرح کرد؛

فعالیت2هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته زیر نظر وزارت آموزش و پرورش

خبرگزاری پانا: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر اعتماد خوبی به پایگاه های آموزش و پرورش داشتیم و امسال نیز برای انتخاب رشته دانش آموزان 2 هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان در این امر انتخاب رشته صحیح داشته باشند.

کد مطلب: ۳۷۴۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ ابوالقاسم عیسی مراد در دوره آموزشی توجیهی انتخاب رشته دانشگاه که صبح امروز 30 تیرماه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد اظهار داشت: در انتخاب رشته باید به علاقمندی دانش آموزان، استعداد و هوش دانش آموزان دقت کرد تا در انتخاب رشته تشخیص صحیحی داشته باشیم.


وی خاطرنشان کرد: حدود 2500 پایگاه در سراسر کشور داریم که خوشبختانه طی بازدیدهایی که از استان ها داشتیم بسیار فعال و پرتلاش مشاوران در این پایگاه ها حضور یافتند و مشارکت بسیار خوبی بوده است .


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: 2500 پایگاه انتخاب رشته فرصتی طلایی برای بهره مندی از پتانسیل ها و ظرفیت های ایجاد کرده است . برای اینکه بتوانیم مشاورین خود را در این زمینه توانمند کنیم طرح مدرس را در نظر داریم که این کار در امور تربیتی نیز مدنظر است و امیدواریم اساتیدی که در این کلاسها حضور می یابند بتوانند پیام ما را به درستی انتقال دهند. زیرا انتقال پیام صحیح می تواند تعامل خوبی بین صف و ستاد در این زمینه ایجاد کند.

عیسی مراد گفت: مشاوره فرصت طلایی برای جامعه علمی، تخصصی و حرفه ای و کمکی به دانش آموزان است و هدایت تحصیلی نباید شخصیت دانش آموزان ما را به اشتباه بیندازد زیرا هدایت تحصیلی یک پروژه نیست بلکه یک پروسه است.


وی افزود: در هدایت تحصیلی باید رشدی یکپارچه از دوره ابتدایی تا مقطع آخر متوسطه در نظر گرفته شود که متاسفانه این موضوع مغفول مانده است بنابراین نباید این فرایند را نادیده بگیریم.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شروع هدایت تحصیلی فاز اول از یک حلقه مفقوده است و آنچه باید در هدایت تحصیلی پررنگ تر دیده شود نظام جامع هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان است و به امید خدا و با همت دوستان در آینده ای نزدیک هدایت تحصیلی را بر اساس نظام جامع طراحی خواهیم کرد.


عیسی مراد یادآور شد: بحث انتخاب رشته تصمیمی سخت برای افراد است زیرا گاهی انسان در یک دو راهی و یا چندراهی انتخاب قرار می گیرد زیرا این انتخاب باید با توجه به نیازهای شغلی، بازار کار، مسیرزندگی و ... انتخاب شود بنابراین در این کار یک آینده نگری لازم است.


وی افزود: باید به بحث انتخاب رشته نگاهی ابعادی داشت و این جلسات آموزشی که با همکاری دوستان سازمان سنجش برگزار شده است امیدواریم در سالهای آینده قوی تر و جدی تر برگزار شود و سعی می کنیم از نظرات دوستان استفاده کافی را کنیم تا اشکالات به حداقل برسد و فرصتها نیز تقویت شود.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر بحث انتخاب رشته در پایگاه های آموزش و پرورش به عنوان یک مرکز دیده می شود و علت این مراجعه و توجه اعتماد داوطلبان به آموزش و پرورش است که ما به مشاورین نیز تاکید داریم ابعاد مختلف تحصیلی، خانوادگی و غیره را نیز در انتخاب رشته مدنظر قرار دهند.


وی یادآور شد: اعتماد مردم به پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش احساس آرامش فوق العاده ای به ما می دهد و امیدواریم درطی سالهای آینده به این موضوع به صورت یک فرایند نگاه کنیم زیرا تمام تلاش یک دانش آموز ممکن است با یک انتخاب نادرست مسیر زندگی ، حرفه ای و ... وی را تغییر دهد و موجب سرخوردگی و افسردگی و باعث آسیب های اجتماعی شود.


وی تصریح کرد: مسئولان مشاوره استان ها مسئول نظارت در استان ها هستند و باید با دقت و ظرافت مسائل را مدنظر قرار دهند و گزارش دقیق کمی و کیفی در این زمینه ارائه کنند و امیدواریم بتوانیم از تجارب برتر در این عرصه بخصوص در زمینه انتخاب رشته استفاده کنیم.


عیسی مراد افزود: نگاه ما به موضوع انتخاب رشته نگاه نقطه ای نیست بلکه طی جلساتی که برای نظام جامع هدایت تحصیلی داشته ایم افق و چشم انداز ما توزیع متوازن دانش آموزان با توجه به توانایی و استعدادهای فردی آنها است زیرا دانش آموزان ما از نظر سطح توانمندی یکنواخت نیستند و همچنین در برخی انتخاب ها خانواده ها ، اولیای آموزشی و حتی جامعه نقش دارند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه ما مشاور را نماینده کل انتخاب رشته یک دانش آموز بدانیم باور غلطی است زیرا در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی افراد زیادی دخیل هستند مانند مدیرمدرسه، کادر آموزشی مدرسه ، اولیا و هماهنگی آنها کار دشواری است و باید علاوه بر جلسات توجیهی فردی ، جلسات توجیهی گروهی نیز داشته باشیم.


وی افزود: باید در بحث انتخاب رشته معیارهایی نظیر بومی گزینی و توجه به رتبه دانش آموز و رشته مورد علاقه دانش آموز مدنظر قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار