برای اولین بار در شرق کشور :

کشت نشایی ذرت در نیشابور انجام شد

خبرگزاری پانا: معاون سازمان و مدیرجهادکشاورزی شهرستان نیشابور از اجرای کشت نشایی ذرت برای اولین بار در شرق کشور که در اراضی شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود وابسته به بنیاد مستضعفان انجام شد

کد مطلب: ۳۷۳۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهندس محمدعلی فرهمند گفت: در بیستم تیرماه سال جاری، باحضور فرماندارونماینده کارگروه آب شهرستان ، مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی ومدیرجهاد کشاورزی شهرستان تایباد، نمایندگان نظام صنفی کارهای کشاورزی وخانه کشاورز و جمعی از کشاورزان ذرت کار شهرستانهای نیشابور وفیروزه برای اولین بار کشت نشایی ذرت انجام گردید .

وی افزود: محصول ذرت در سه زیرگروه علوفه ای ، دانه ای و بذری در دنیا تولید می شود وجزو محصولات استراتژیک کشاورزی بحساب می آید. دوره رشد این گیاه 80 تا 120 روز بوده و از نظرکاشت بعنوان کشت دوم کشاورزمحسوب می شود که با توجه به سرمای زود رس پاییزه در شهرستان به لحاظ زمانی محدودیت هایی ایجاد می نماید که این کشت تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع می کندد. میزان مصرف آب مورد نیاز در طول دوره رشد حدود 12 هزار متر مکعب در هکتار است که این حجم از آب برای خیلی از مناطق ایران که با بحران خشکسالی مواجه هستند رقم بالایی بحساب می آید، ولی با استفاده از روش کشت نشایی ، در هر هکتار 2هزارمتر مکعب در کشت مشابه با تیپ (کشت مستقیم بذر در خاک) و نسبت به کشت ردیفی نشتی 60% در مصرف آب صرفه جویی میگردد.

انتخاب مناسب زمان کشت توسط کشاورز، صرفه جویی در میزان مصرف بذر در هکتار به میزان 20 کیلوگرم، یکنواختی تراکم بوته در سطح مزرعه صد هزار بوته در هکتار، افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش کیفیت باتوجه به رسیدن همزمان محصول و کنترل بهترآفات در مراحل اولیه رشد از دیگر مزایای کشت نشایی ذرت می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار