25 درصد تصادفات در آزاد راه ها اتفاق می افتد

خبرگزاری پانا: مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان همدان گفت: 25 درصد تصادفات در آزاد راه ها اتفاق می افتد.

کد مطلب: ۳۷۱۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مدیر کل حمل و نقل و پایانه ها اظهارکرد: 25درصد تصادفات در محورهای برون شهری در آزاد راه ها و بر اثر بی دقتی , خواب آلودگی و خستگی مفرط رانندگان اتفاق می افتد .
نصرت ا... حیدری این مطلب را در جلسه تحلیل فنی مهندسی تصادفات که با حضور نماینده معاون امور عمرانی استانداری , معاونت پلیس راه استان , کارشناسان ایمنی اداره کل راه و شهرسازی , معاون حمل و نقل وکارشناسان ایمنی در محل این اداره کل برگزار شد، مطرح نمود..
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در سال 1392 بیشترین کاهش در بحث تلفات جاده ای و رتبه سوم کشوری را داشته ایم انتظار می رفت این روند ادامه یافته و در سال 93 و 94 شاهد آمار کمتری در زمینه حوادث و تلفات جاده ای باشیم ولی متاسفانه با افزایش نگران کننده ای روبرو هستیم.
مدیر کل حمل و نقل و پایانه ها اظهارکرد: در مقوله تصادفات منجر به فوت حتی یک مورد زیاد است و با تکرار این سوانح لزوم تشکیل جلسات فنی مهندسی با حضور کارشناسان این اداره کل , پلیس راه , اورژانس , راه و شهرسازی و پزشکی قانونی ضروری است .
وی بیان کرد: یکی از علل عمده‌ی تصادفات ادامه رانندگی هنگام خستگی و خواب آلودگی است و طبق آمار به دست آمده بیشترین تصادفات منجر به فوت در محورهای همدان , کرمانشاه - همدان ,رزن و محور همدان ,ملایر اتفاق می افتد .
حیدری تاکید کرد: طبق مصوبه کارگروه حمل و نقل , مقرر شده است با دقت در چگونگی تصادفات منجر به فوت علت تصادفات , نوع جراحت های وارده و فوت افراد در زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و برای کاهش و رفع علت ها برنامه ریزی شود .
معاون پلیس راه استان نیز ، با تاکید بر اینکه رانندگان در حین خستگی و خواب آلودگی از رانندگی جداً خودداری کنند، اظهار کرد: علت بسیاری از تصادفات عدم توجه به جلو و ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است.
سرهنگ «علی فکری » اظهار کرد: خستگی، حالت‌های عصبی و تند خویی از عوامل حادثه‌ساز برای رانندگان محسوب می‌شود که فرد در این حالت‌ها نباید پشت فرمان بشیند چون این عوامل توانایی راننده را در ادراک خطر، تصمیم‌گیری و اقدام به پیشگیری از تصادفات تضعیف می‌کند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه علاوه بر خواب آلودگی عدم توجه به جلو و عواملی چون صبحت کردن، خوردن و نوشیدن، سیگار کشیدن ؛ استفاده از تلفن همراه یا تنظیم موج رادیو ممکن است در یک لحظه راننده را رویاروی خطر قرار دهد، خاطرنشان کرد: بزرگترین حوادث رانندگی همیشه بر اثر کوچکترین کوتاهی است که با رعایت کامل نکات ایمنی در رانندگی می‌توان جلوی بسیاری از حوادث جاده‌ای را گرفت.
فکری با اشاره به افزایش انواع خودرو و ترددها از محورهای مواصلاتی استان یادآور شد: از مجموع تصادفات حادث شده 127 فقره منجر به فوت و 150 نفر فوت شده اند که پس از بررسی 31 درصد به علت عدم توجه به جلو و 37 درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بوده است که به عوامل انسانی مرتبط می شود .
رییس پلیس راه استان گفت:52 درصد از تصادفات در محورهای اصلی و 30 درصد در محورهای فرعی اتفاق می افتد و 60 درصد رانندگان بومی وآشنا به مسیر و 40 درصد غیر بومی هستند . 64 درصد از تصادفات مربوط به سواری ؛ 11 درصد وانت بارها ؛ 5 درصد انواع کامیون و 1 درصد مربوط به اتوبوس است .
معاون حمل و نقل این اداره کل نیز بررسی وضعیت راهها و شناس ایی نقاط حادثه خیز و رفع آنها را مهم خواند و گفت باید گروهی از کارشناسان با حضور در محل تصادف به ارائه نظرات کارشناسی شده بپردازند.
مصطفی پناهنده افزود :خلاء بسیار مهم در امر بررسی تلفات جاده ای نبود سامانه ثبت نقاط و مختصات تصادفات حادث شده است این سامانه
می تواند کمک بسیار مناسبی در شناسایی محورها ی محل وقوع و آنالیز تصادفات باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار