اهدای550 سکه و اسکناس تاریخی از47 کشور جهان به موزه آستان قدس‌ رضوی

خبرگزاری پانا: مجموعه‌دار شیرازی ، مجموعه‌ای بالغ بر 450 سکۀ ضرب چکشی و ماشینی از 47 کشور جهان، و بیش از یکصد برگ اسکناس از کشورهای مختلف را تقدیم گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ موزه آستان قدس رضوی کرد.

کد مطلب: ۳۵۹۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، مسؤول گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ این سازمان، با اعلام این خبر، اظهار کرد: سکه‌های اهدایی این مجموعه، شامل بیش از 450 سکۀ ضرب‌چکشی از 47 کشور جهان است که آقای «علی محمد قربانی» مجموعه‌دار شیرازی در یک مقطع زمانی 30 ساله جمع‌آوری و به گنجینۀ سکۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده است.

محمدحسین یزدی‌نژاد جنس این سکه‌ها را نقره و مس نیکل دانست و خاطرنشان ساخت: این مجموعه، شامل سکه‌هایی ازکشورهای ایران،اتریش، تانزانیا، یونان، بلژیک، کنیا، جزایرباهاما و برمودا، شیخ‌نشین‌های امارات و کویت، هنگ‌کنگ، هندوراس، سوریه، اردن، جزیرۀ باربادوس، شیلی، ارمنستان، لبنان، کاستاریکا، آمریکا، ترینیداد و توباکو، و ده‌ها کشور دیگر است.

وی به قدیمی‌ترین سکۀ این مجموعه اشاره کرد و افزود: قدیمی‌ترین سکه در این مجموعه، متعلق به ایران و از دورۀ شاه طهماسب دوم صفوی است که متن روی سکۀ، عبارت "بگیتی سکه صاحبقرانی- زد از توفیق حق طهماسب ثانی" و "ضرب اصفهان1143" بوده و در روی دیگر سکه، شهادتین شیعی درج شده است.

وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین سکۀ خارجی این مجموعه نیز، سکۀ یک دلاری نقره متعلق به کشور امریکا و ضرب 1880 م. است.

محمدحسین یزدی‌نژاد با اشاره به اسکناس‌های اهدایی این مجموعه که از کشورهای مختلف جهان است، تصریح کرد: تصاویر چاپ شده بر روی اسکناس‌ها، شامل تصویر مزار شریف در ولایت بامیان کشور افغانستان، صنایع در سوریه، آثار باستانی از دوران رم باستان در کشور لبنان، حیات وحش و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و فرهنگی ملل مختلف جهان است.

وی ادامه داد: دیگر تصاویر چاپ‌شده بر روی این سکه‌ها، برداشت محصول موز، ابنیه و آثار تاریخی، استفاده از محصولات جنگل، پرندگان، آثار باستانی از دوران تمدن اینکاها در آمریکای لاتین، مجموعه فراعنۀ مصر، نمای جامعه الازهر در مصر و ده ها موضوع دیگر را شامل می‌شود.

در پایان، مسؤول گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، یادآور شد: گنجینۀ اسکناس آستان قدس رضوی با دارا بودن بیش از بیست هزار برگ اسکناس از بیش از یکصد کشور جهان، یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران است که سالیانه صدها هزار بازدیدکننده دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار