معاون تربیت بدنی و سلامت تاکید کرد

آموزش بهداشت جنسی به دانش آموزان

خبرگزاری پانا: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه های این معاونت برای بهداشت فردی و محیطی مدارس و دانش آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۳۵۶۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

مهرزاد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: ما در حوزه سلامت مراقبین بهداشت را در مدارس به عنوان نیروی انسانی داریم که دوره های آموزشی و توانمندسازی آنها انجام می شود. تلاش کرده ایم در دانشگاه فرهنگیان هر دانشجویی با هر رشته تحصیلی که فارغ التحصیل می شود 2 واحد عمومی بهداشت مدرسه را بگذراند.

وی افزود: گذراندن این دو واحد درسی بهداشت مدرسه به این دلیل است که همه معلمان بتوانند توصیه های بهداشتی را به دانش آموزان تذکر دهند. در حوزه فعالیتی ما بحث امنیت غذایی دانش آموزان خیلی مهم است زیرا دانش آموزان در حال چاق شدن هستند البته امنیت غذایی از دو جهت سالم بودن غذا باید تلاش کنیم تا دانش آموزان از غذاهای کم نمک، کم چربی و کم شیرینی استفاده کنند و به جای آنها از مواد غذایی که سبزیجات و میوه جات دارند بیشتر استفاده کنند.


ترویج لقمه سالم در مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: حدود چهل هزار بوفه مدارس را نظارت کنیم و برنامه های محتوایی، کمپین تبلیغاتی و آموزش هایی را برای گردانندگان بوفه ها و دانش آموزان داریم. این کمپین با همکاری وزارت بهداشت راه اندازی شده و تفاهم نامه ویژه ای فقط برای امنیت غذایی داشته ایم که لقمه سالم را ترویج دهیم.

سازمان دانش آموزی ناظر بر سلامت بوفه ها

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه از نظر مدیریتی ساماندهی و نظارت بیشتری باشد و سلقیه عمل نشود و هماهنگی ملی اتفاق بیافتد سازمان دانش آموزی را مسئول این کار کردیم تا کار های نظارتی خود را انجام دهد. امیدواریم سازمان دانش آموزی بتواند آموزه های تخصصی را ترویج کند زیرا سازمان دانش آموزی در این مورد دنبال سود نیست بلکه به دنبال اعمال مسائل تخصصی است که به طور قطع این مسئله رعایت خواهد شد .

حمیدی تصریح کرد: در حوزه تغذیه سالم نمایشگاه های سیار، داشتن قلب سالم ، مبارزه با دخانیات ، مبارزه با ایدز به صورت فراگیر کارهایی را انجام داده ایم البته ایدز در همه استان ها نیست استان ها به صورت منتخب هستند و در این حوزه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همکاری می کنیم .

آموزش بهداشت جنسی به دانش آموزان

وی یادآورشد: کارهایی برای آموزش بهداشت جنسی طراحی شده که در گذشته به آن پرداخته نشده بود اما اکنون با توجه به ضرورت ها نیاز داریم که این کار انجام شود.

آهن یاری دختران ادامه می یابد


معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بحث آهنیاری و ویتامین D به خصوص برای دختران که ممکن است با کمبود آهن یا ویتامین D مواجه باشند پیش بینی شده تا قرص آهن و کپسول ویتامین D به آنها داده شود.

هر دانش آموز 12 ساله 6 دندان خراب دارد

وی گفت: در مورد بحث بهداشت دهان و دندان تفاهم نامه دیگری که با وزارت بهداشت منعقد کرده ایم تا کاری کنیم که دانش آموز 12 ساله ما که امروزه متاسفانه متوسط 6 دندان شکسته و یا خراب شده دارد به یک دندان تبدیل شود که این اتفاق خوبی است.



هشدار و ارجاع به دندانپزشک،مهمترین کار

حمیدی ادامه داد : طرح تحول سلامت دهان و دندان دانش آموزان با تمرکز در مدارس ابتدایی از کلاس اول تا ششم است که هزینه آن از محل اعتبارات طرح تحول سلامت انجام می شود. ما بیشتر در حوزه آموزش و ترویج و آگاهسازی در کنار این قضیه کار می کنیم و همکاران ما در وزارن بهداشت هم کار معاینه و ارجاع را انجام می دهند. کار پر کردن دندان و ... را نمی توانیم در مدارس انجام دهیم و تنها بحث اطلاع و هشدار به خانواده ها را مدنظر داریم .

شناسنامه سلامت دیجیتال برای دانش آموزان

وی یاد آور شد: مسئله دیگر بحث شناسنامه الکترونیکی سلامت است که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی دنبال کرده ایم و برای اولین سال در سال گذشته دیجیتال شد. تلاش کردیم تا شاخص های ورزشی را در آن قید شود شناسنامه سلامت بیشتر افراد را از نظر سلامت مورد بررسی قرار دهد .

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: شاید در گذشته نوع نگاه شناسنامه سلامت فقط یافتن کودکان استثنایی و افرادی که مشکلات ذهنی یا جسمی داشته اند اما اکنون رویکرد سلامت محور نیز به این قضیه نگاه شده و مندرجات آن اضافه شده و این هم کار سراسری است که در حال اجرا است و بازخورد های لازم را در اختیار خانواده ها قرار می دهد.

عملکرد حیرت انگیز کتاب های درسی در آموزش بهداشت فردی و محیط

وی ادامه داد : کتاب های درسی کمک شایان توجه ای در مورد بهداشت فردی کرده است . در تحلیل محتوایی که انجام شد بحث بهداشت فردی و محیط برای بنده غیر قابل تصور بود و آموزش و پرورش به طور جدی در کتاب های ابتدایی ، متوسطه و شاخه های مختلف علوم متوسطه کار می کند و بهداشت متمرکز شده است.

کمبود مراقب بهداشت در مدارس

حمیدی با بیان اینکه کماکان با مشکل کمبود مراقب بهداشت در مدارس رو به رو هستیم گفت : برای جبران این کمبود پیشنهاد برای جذب نیرو در آزمون استخدامی آموزش و پرورش داده ایم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار