نامه سرگشاده اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات شیراز به رییس جمهور؛

واگذاری ساختمان دانشکده ادبیات به استانداری خلاف سابقه فرهنگی شیرازاست

خبرگزاری پانا: اعضای هیئت علمی و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به دكترحسن روحانی، رئیس‌جمهوری، نسبت به واگذاری ساختمان این دانشكده به استانداری فارس اعتراض و انتقاد كردند.

کد مطلب: ۳۵۶۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، تهیه و امضا كنندگان این نامه، با اشاره به پیشینه چندین ده‌ساله دانشكده ادبیات در شیراز، واگذاری ساختمان این دانشكده و محل برگزاری كلاس‌های درس دانشجویان را اقدامی بر خلاف سابقه فرهنگی، ادبی و هنری شیراز دانسته و خواستار بازگرداندن آن شده‌اند.
متن نامه سرگشاده یاد شده،چنین است.
جناب آقای دكتر حسن روحانی
رئیس‌جمهوری محترم و محبوب
با سلام و احترام فراوان پیرو نامه‌ 129510/د تاریخ 2/7/93 به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در مورد ساختمان دانشكده ادبیات دانشگاه شیراز، به استحضار می‌رساند بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز كه حدود شصت سال پیش بر پایه تصمیمی شایسته، در زیر سایه سرو بلند معنویت حافظ، در جوار حافظیه بناشده، با داشتن دوره‌های كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری زبان و ادبیات فارس(در چندین گرایش) تاكنون توفیق یافته است صدها پژوهشگر، ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی پرورش دهد و امروز خوشبختانه به عنوان یكی از قطب‌های معتبر علمی و ادبی در میان دانشگاه‌های كشور، اعتباری خاص یابد.
چنانكه مستحضرید ساختمان بخش زبان و ادبیات فارسی، همسایه دیوار به دیوار حافظیه، بر سر چهارراهی بناشده است كه از گذشته‌های دور نزد همه شیرازیان به نام چهارراه ادبیات شناخته می‌شود.
بسیاری از فرهنگوران، استادان و پژوهشگران ادبیات فارسی در ذهن و ضمیر خویش خاطرات شیرینی از این مكان به یاد دارند و بعضی از آنها نیز مكتوب و منتشر شده است.
از همین رو این مكان دارای هویتی كاملا فرهنگی و پیشینه‌ای كاملا ادبی است. نادیده گرفتن این هویت شكل‌گرفته، یعنی پاك كردن بخشی از هویت فرهنگی شهر شیراز. اكنون كه خوشبختانه با تصمیم ارزنده مدیران فرهنگی و اجرایی كشور و استان فارس طرح گسترش حافظیه در حال اجرا است، برای تقویت وجوه علمی- ادبی آن، وجود پرمعنای دانشكده ادبیات در جوار حافظیه بیش از گذشته ضروری می‌نماید.
با توجه به پیشینه ارزشمند فرهنگی و تاریخی این مكان و ضرورت عنایت ویژه به این گونه سوابق فرهنگی- ادبی، جابه‌جایی بخش زبان و ادبیات فارسی از جایگاه كنونی، از هیچ منظری شایسته به نظر نمی‌رسد. اما از مدت‌ها پیش برخی از مدیران اجرایی استان، بی‌توجه به آنچه به عرض ‌عالی رسید، سخن از واگذاری این ساختمان به نهادهای اجرایی و انتقال بخش زبان و ادبیات فارسی به مكانی دیگر را به میان آورده‌اند.
این موضوع در سالیان گذشته نیز مطرح بود اما اعتراض به حق استادان و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی مانع از اجرای آن گردیده است. برای نمونه در سال 1367 استادان بخش زبان و ادبیات فارسی برای دفاع از ارزش‌ها و اصالت‌های فرهنگی مورد باور خود برآن شدند تا داوری را به رئیس محترم جمهوری وقت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، واگذارند و از ایشان برای باقی ماندن دانشكده ادبیات در جوار حافظیه و توسعه فعالیت‌های بخش زبان و ادبیات فارسی استمداد بجویند. خوشبختانه نظر مساعد معظم‌له در هامش نامه شماره 5266 تاریخ 26/11/1367 خطاب به دانشگاه شیراز بدین عبارت" توصیه شود نظر این آقایان اعمال شود" نور امید در دل استادان و دانشجویان تابید و در نتیجه بخش زبان و ادبیات فارسی در محل همیشگی خود( درجوار حافظیه) باقی ماند.

اما متاسفانه پنج سال پیش دولت گذشته در تصمیمی كاملا نادرست و غیر فرهنگی، ساختمان اداری و محل تشكیل كلاس‌های زبان و ادبیات فارسی با پیشینه‌ای شصت ساله، به استانداری فارس سپرده شده و استانداری نیز به‌جای همكاری برای حل مشكلات یاد شده، در قبال صدور مجوز تغییر كاربری بخش‌هایی از دانشكده از آموزشی به تجاری، ساختمان بخش زبان و ادبیات فارسی را تصاحب نمود.

این رفتار شگفت، موجبات ناخرسندی شدید و عصبانیت استادان و دانشجویان بخش را فراهم آورد.

استادان و دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی در آن زمان با وجود تنگناها و تحقیرها، حاضر به پذیرش چنین تصمیم ناروایی نشدند تا این كه در دوره مدیریت جدید، مدیران محترم دانشگاه و استاندار محترم فارس، حقانیت تصمیم استادان و دانشجویان زبان فارسی را پذیرفتند و از تصمیمات نادرستی كه در گذشته گرفته شده، اظهار ناخشنودی كردند. اما با توجه به این كه هنوز ساختمان آموزشی بخش زبان و ادبیات فارسی در اختیار این بخش قرار نگرفته، شرایط این بخش همچنان شرایط نامطلوبی است.

تلخ‌تر از آن اینكه بر اساس شنیده‌های غیررسمی، برخی از مدیران استانداری فارس در روزهای اخیر زمزمه انتقال بخشی از كارمندان استانداری را به ساختمان آموزشی ادبیات سر داده‌اند و پیشنهاد استقرار آنها را در ساختمان شماره 2 چهارراه ادبیات دانشگاه شیراز مطرح كرده‌اند.

این مسئله نگرانی فراوان اعضای هیئت علمی و دانشجویان و كاركنان بخش زبان و ادبیات فارسی را موجب شده است از همین رو و قبل از هر تصمیم نابجایی، خواهان رسیدگی فوری استاندار به این موضوع هستند.

این بحران 5 ساله هر روز نگرانی و تشویش خاطر تازه‌ای برای استادان و دانشجویان فراهم آورده و علی‌رغم قول‌های مساعد برخی مدیران، تاكنون نتیجه‌ای عملی و روشن حاصل نشده است.

كم توجهی به خواست بحق استادان و دانشجویان این بخش و بلا تكلیفی چندین ساله آنان، اكنون دیگر ازسطح صبوری آنان فراتر رفته و تبدیل به یك عصبانیت عمومی شده است.

با عنایت به آن چه گذشت، خواهشمند است برای حل عاجل و البته همیشگی این مشكل، هرگونه صلاح می‌دانید، دستور لازم را صادر فرمایید.

به گزارش پانا، بحتویی، جوكار، حسام‌پور، حسن‌لی، رضایی دشت‌ارژنه، ریاحی‌زمین، صیادكوه، غلامی، كرمی، نحوی، نیری، محمودی، مرادی و واردی، اعضای هیئت علمی دانشكده زبان و ادبیات فارسی هستند كه ذیل این نامه را امضا كرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار